• Grässtrå77

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Anonym (jury) skrev 2025-10-27 14:45:16 följande:
    Tycker du verkligen att din sambo skall behöva gå i parterapi för att du lever ett dubbeltliv där du uteslutande fokuserar på 'hålla ditt ex lugnt' som du säkert också gjorde när ni fortfarande var par? 

Sorry TS, men det är din attityd som är problemet och din sambon skall inte behöva gå i terapi för att lära sig att acceptera att du inte kan prioritera om var din lojalitet borde ligga när det nu gått flera år sedan separationen från exet.
    Du menar att gå i parterapi är något slags straff? Inte en möjlighet att förbättra sin relation med sin sambo.
  • Grässtrå77

TS, det låter som att du är oroliga för att barnen ska fara illa hos sin pappa ommdu inte är med och räddar upp situationen gång på gång. Om pappan verkligen inte kan ta hand om sina barn eller bara jävlas med dig är ju svårt att veta och jag förstår att du inte vill testa eftersom dina barn kan få ta smällen..

Men det handlar ju om rätt så grova grejer och du ska inte behöva stå ensam i detta. Ta kontakt med familjerätten i din kommun och be om råd.

• Grässtrå77
    Anonym (Vilken relation är viktigast?) skrev 2025-10-28 21:20:00 följande:

Tillägg: Situationen med utpressning över telefoner och att du förväntas lösa barnpassning på hans tid- jag hade blivit vansinnig om min partner lät sig köras över på det viset.

Du har inte bestämt hur exet ska jobba- då får han lösa det själv för barnen som en vuxen människa anser jag.

Och jag hade tyvärr haft svårt att respektera dig som en vuxen myndig person när du tar skit på det viset. 

Fast att ta hand om sina egna barn när pappan arbetar är ju inte direkt orimligt. Sen behöver ju självklart pappan meddela i god tid och helst själv vara flexibel i att ta barnen när TS behöver hjälp.
  • Grässtrå77
    Anonym (Vilken relation är viktigast?) skrev 2025-10-29 07:33:20 följande:
    I min värld delar man upp vårdnaden och sen sköter var och en sitt på sina dagar, om man inte ligger på sjukhus.

Jag har aldrig hört eller läst om en pappa som rycker in och fixar för att mammans jobbschema ska funka, det där går bara åt ett håll.

Våga vägra bli utnyttjad.
    Jag har barn som idrottar och där är det vanligt att skilda föräldrar tar varsitt barn på helgen för att följa med på cuper och matcher. Precis som vi samnanboende föräldrar gör som har flera barn som idrottar. Ingen har hela helger att spendera på egna intressen/kärleksliv förutom vid speciella tillfällen.

Så i min värld hjälps föräldrarna åt.

Observera att jag inte tycker TS situation är sund, jag bara reagerade på att man inte ska hjälpa varandra 
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa