• Anonym (.)

Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa

Jag tänker att det kanske också beror lite på omfattningen av de här fikorna och vad det är som bara accepteras i övrigt.

Absolut ska man ha en bra relation med sina barns pappa, men samtidigt måste man kanske också förstå (framför allt ditt ex i det här läget) att när det är en ny partner med i bilden så blir det annorlunda och att den relationen ni haft med varandra är slut. Det handlar bara om barnen nu. Ditt ex måste förstå att han inte kan bestämma över dig nu och han måste också acceptera att din nya sambo är en del av ditt och barnens liv.

Om du tar en 2-timmars fika med honom vid varje lämning hade jag också reagerat. Jag och mitt ex fikar och äter middag tillsammans kanske ett par gånger per år. Typ vid födelsedag och skolavslutning. Då är också nya partners välkomna. Så har det varit oavsett om en av oss eller båda haft partner. Vi har ändå än bra relation och kan samarbeta bra kring barnet och hen har aldrig upplevt sig ha föräldrar som inte kommer överens. 

• Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-27 15:52:43 följande:
    Vad sambon tycker är ju inte en sanning. Sambon och TS tycker olika, sambon bestämmer inte hur det är.

Och det handlar om att TS inte vill eskalera konflikter till den grad som sambon tycker att hon ska. Det går ju inte ut över sambon att TS stoppar konflikter istället för att eskalera dem. Om TS själv vill sätta hårt mot hårt är det ju hennes val, men ingen annan kan ju bestämma att hon ska det. I synnerhet inte om hon ska göra det för att skydda sambons bräckliga självkänsla. 

Sambons känslor och osäkerheter får han ju lära sig att hantera. Och vad som eventuellt skulle hända om TS och sambon går isär är inte heller något som sambon kan eller får styra över. Är hon fri så är hon fri. 
    Det beror väl på vad det är för konflikter och vad det är för krav exet ställer? I vårt fall gick det ut över vår relation till den grad att det kändes som att vi var tre personer i förhållandet i början. Är det på den nivån tycker inte jag att det är något fel i att säga stopp.
  • Anonym (.)
    Anonym (Exfru) skrev 2025-10-27 20:21:07 följande:

Många män är svartsjuka för att deras nya måste ha kontakt med exet för att det finns gemensamma barn.Jävligt omoget och barnsligt..

Jag tror att det mycket sällan handlar om svartsjuka utan mer om att man vill vara två i sitt förhållande, inte tre som det kan bli med ett ex som styr för mycket.
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 08:50:59 följande:
    Lever man med någon som har barn sen innan så får man acceptera att barnens andra förälder alltid kommer att finnas med i bilden. 
    Absolut, men det finns ju olika nivåer. Vi som par ska ju inte behöva planera vårt liv utifrån exets vilja och nycker. Och exet har inget att säga till om hur vi har valt att göra i vårt hem så länge det inte skadar barnen på något vis.
  • Anonym (.)
    Anonym (Onyx) skrev 2025-10-28 09:38:56 följande:
    Har det framgått av TS att det är så? Eller du utgår från din situation nu?
    TS skriver inget om att planera sitt liv utifrån sitt ex nycker.
    Eller att hennes ex har synpunkter på hur hon och sambon lever i sitt eget hem.
    Jag svarade på en generell kommentar att om man väljer en partner med barn får man acceptera exet i sitt liv. Det håller jag med om, men som jag skrev finns olika nivåer. I exemplet utgick jag från min situation för att beskriva den ena extrema änden.

Om du scrollar upp och läser mina tidigare kommentarer ser du att jag frågat TS om omfattningen av exets påverkan men inte fått något svar. Därav ett svar utifrån mina egne erfarenheter för att pålysa att det inte alltid funkar att exet får "hållas" och att det inte alltid är rätt väg att gå om man vill leva med någon ny.
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 10:08:32 följande:
    Och det finns inget i TS som säger att det är så att de får ändra planer utifrån pappans nycker och liknande.

Utan det TS skriver är att sambon är irriterad över att TS inte eskalerar konflikter med barnens pappa såsom sambon tycker är lämpligt. Inget säger heller att pappan har eller har haft synpunkter på hur barnen har det hos TS?
    Nej, jag svarade på din generella kommentar att om man väljer att leva med någon med barn så går man acceptera att det finns ett ex. Jag svarade dig helt enkelt att det gäller till en viss nivå.

Nivån hos TS och hennes ex (och hennes sambos upplevelse) har vi inte fått något riktigt svar på här. Självklart ska man inte eskalera konflikter i onödan, men beroende på vad konflikterna handlar om kan det faktisk vara nödvändigt att stå på sig.
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 10:32:08 följande:
    Självklart gäller det till viss nivå. men den nivån är ju inte samma för alla, och inte heller huggen i sten i alla perioder. Det är heller inte bara en i relationen som ska bestämma den, utan det får vara en kommunikation kring det.

Exakt, vi vet inget om nivån för TS. Bara att sambon är missnöjd. Huruvida han har skäl att vara det eller om TS är onödigt eftergiven är ju en fråga för dem att lösa. 

Och eftersom barnen är TS och pappan är TS ex så kan hon sätta nivån av konflikt/eftergivenhet utifrån hur hon tycker att det blir bäst för barnen. 
    Ja, om hon inte vill ha någon sambo kvar så absolut. Annars kanske man kan prata om det och försöka få alla att känna sig bekväma?
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 11:26:08 följande:
    Hon har ju försökt prata om det, tom föreslagit parterapi. Men sambon vill inte diskutera det, bara att TS ska ändra sig och göra som han vill. Ingen bra grund för en relation tycker jag.

Försöka få alla att känna sig bekväma kanske inte går, då får man välja det som är mest angeläget och det kan i nuläget vara att säkra samarbetet med pappan för att barnen ska ha det så bra som möjligt under sin uppväxt. 
    Tänker att man måste prata med pappan också... Det är inte bara sambon som ska anpassa sig hela tiden. Beroende på vad det gäller såklart.
  • Anonym (.)
    Anonym (:() skrev 2025-10-28 11:28:56 följande:

Många som frågar vad det är för krav barnens pappa ställer som kan ställa till med bråk eller som jag bara går med på som irriterar sambon. Några av sakerna är:
    Han måste jobba och hör av sig några veckor innan (han jobbar då dygn). Då har det flera gånger krockat med att jag och sambon tänkt åka iväg. Oftast slutar det med att vi ställer in våra planer för att barnens pappa istället tänkt lämna barnen ensamma över natten vilket inte känns bra för mig.
    Han vill att vi ska köpa dyra saker till barnen som jag egentligen inte har råd med (tex nya dyra telefoner). Sen köper han dom och säger till barnen att han ska lämna tillbaka om jag inte betalar. Blir bortfall i min budget som jag inte räknat med. 
    Han vill att jag kommer och löser bråk mellan honom och barnen och det går jag med på (sambon hatar det).

Finns mer grejer men kan inte skriva upp alla. Och ja det gör mig arg och irriterad också och det vet sambon om. Men han har inte förståelse för att mina barn mår dåligt och hamnar i kläm om vi ska bråka om allt. Jag vet att barnens pappa beter sig illa men jag är mer mån om barnens mående. 

Jag och sambon har länge pratat om barn men han har sagt flera gånger att han börjar tappa lusten eftersom jag prioriterar fel. Jag kommer prioritera vårt barn lika mycket om vi får barn ihop. 

Men det här är ju inte rimliga saker att gå med på för att hålla god stämning. Självklart hjälper man varandra med dagar på den andres veckor om man kan. Men har man redan gjort planer kan man inte ställa in dem gång på gång (ok någon gång om det verkligen är kris) för att exet inte planerar eller löser sina veckor. I så fall måste han ju lämna schema för lång tid framåt och byta dagar med er för att få till det. Och att tvinga dig till att köpa saker du varken vill eller ha råd med är inte ok heller. 

Jag tror visst att din sambo förstår att barnen mår dåligt av bråk, men den typen av "bråk" tar man vuxna emellan utan att blanda in barnen.  Du och ditt ex behöver gå på samarbetssamtal och utifrån det här inlägget förstår jag att din sambo tröttnar. 
  • Anonym (.)
    Anonym (på) skrev 2025-10-28 12:00:58 följande:
    Om det gick att prata med pappan på ett vettigt sätt utan att riskera barnens situation så skulle det nog vara mindre problem. Men för barnens skull väljer TS att hellre lägga sig än att eskalera konflikter som går ut över barnen. 
    Om TS måste lägga sig hela tiden kommer det också att gå ut över barnen till slut. Och vilken förebild är man för sina barn om man lägger sig platt för en sån människa?! 

Det är inte TS och hennes sambo som behöver hjälp i relationen, det är TS och hennes ex.
  • Anonym (.)

TS, om du vill kunna leva med någon innan barnen blivit myndiga måste du ta tag i din skitstövel till ex. Kommunen erbjuder bra samarbetssamtal som är gratis. 

Om du vill fortsätta offra din sambo till förmån för att tygla ditt ex orimliga humör får du nog tyvärr vara singel tills de är myndiga.

• Anonym (.)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-28 22:59:24 följande:
    Fast att ta hand om sina egna barn när pappan arbetar är ju inte direkt orimligt. Sen behöver ju självklart pappan meddela i god tid och helst själv vara flexibel i att ta barnen när TS behöver hjälp.
    Fast i långa loppet är det ju det. Har du varannan vecka har du ju också det huvudsakliga ansvaret för barnen den veckan. Självklart kan det dyka upp saker och man hjälps åt, men exet verkar ju ha satt det lite i system. Blir det krockar ofta kanske man behöver se över om man kan ändra schemat för umgänget, se på jobbet om det går att schemalägga så alla såna pass hamnar på barnfria veckor eller kanske till och med byta jobb om det inte funkar med att ha barn. Det ska ju inte förlita sig på att TS ska ställa in alla sina planer för att lösa det.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2025-10-29 07:28:08 följande:
    Fast i långa loppet är det ju det. Har du varannan vecka har du ju också det huvudsakliga ansvaret för barnen den veckan. Självklart kan det dyka upp saker och man hjälps åt, men exet verkar ju ha satt det lite i system. Blir det krockar ofta kanske man behöver se över om man kan ändra schemat för umgänget, se på jobbet om det går att schemalägga så alla såna pass hamnar på barnfria veckor eller kanske till och med byta jobb om det inte funkar med att ha barn. Det ska ju inte förlita sig på att TS ska ställa in alla sina planer för att lösa det.
    Postade lite snabbt :)

Det jag menar är att TS inte kan förväntas driva nån barnpassningsjour för sitt ex när de har 50/50 vårdnad. Har han ett schema där man ser att var 6:e vecka blir det problem, då planerar man det i sitt "bytesschema" och kanske byter helg om det är så att det infaller på helgen. Det är inte bara TS som ska lösa saker, exet måste ju också vara lite lösningsorienterad. Och som jag skrev, vissa jobb kan man inte ha när man är ensam med barn.
  • Anonym (.)

TS, hur går dina tankar nu när du läser dessa inlägg? Får du mer förståelse för din sambo eller tycker du fortfarande att han är ute och cyklar?

• Anonym (.)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-30 09:44:16 följande:
    Jag har barn som idrottar och där är det vanligt att skilda föräldrar tar varsitt barn på helgen för att följa med på cuper och matcher. Precis som vi samnanboende föräldrar gör som har flera barn som idrottar. Ingen har hela helger att spendera på egna intressen/kärleksliv förutom vid speciella tillfällen.

Så i min värld hjälps föräldrarna åt.

Observera att jag inte tycker TS situation är sund, jag bara reagerade på att man inte ska hjälpa varandra 
    Jag förstår din tanke, men jag tänker att skillnaden då är att man gör det i samråd och att om det ex skulle dyka upp en match på barnfri helg när man redan gjort andra planer så får den som har barnen den veckan lösa det på annat sätt, inte att den andra måste ställa in sina planer? Och man kan förutsätta i ett sånt uppgör att det går båda vägar?

Jag tycker ändå att det är lite skillnad på helger att spendera på egna intressen/kärleksliv när man varannan vecka har noll möjlighet att göra det och varannan vecka kanske hittar luckan. Det är stor skillnad att rodda en familj som ensam vuxen och ha 100% ansvar under barnveckan eller att dela på bördan med en sammanboende förälder. Och när det kommer in en ny person i familjen kan man inte kräva att denna ska gå fullt in i rollen som förälder heller. 
Svar på tråden Min sambo klarar inte av min relation till barnens pappa