Var går gränsen mellan undervikt, normalvikt och övervikt?
Jag tycker hon ser normalviktig ut. Normalvikt är ju ett väldigt stort spann. För min längd kan man väga alltifrån 50 kg upp till 67 kg. Det är 17 kilos skillnad.
Medicinsk under- respektive övervikt har ju inte med kultur eller tycke och smak att göra, utan är bara baserat på siffror och faktiska mått. Du vill basera det på ditt ögonmått, men ögonen kan spela en ett spratt. Någon kan vara "skinny fat" och ha storlek 36 i kläder men ändå vara dallrig pga få muskler. Hälsa är ett helhetsbegrepp och innefattar mer än bara BMI. Att röra på sig dagligen, äta varierat och hälsosamt, ta hand om sina sociala relationer, inte röka, dricka måttligt med alkohol mm mm ingår också i begreppet hälsa.
Att någon som har BMI 26-27 får tummen upp kan bero på att man bara ligger strax ovanför överviktsgränsen och samtidigt kanske har en låg fettprocent och stor muskelmassa.
Ett exempel på att synen på övervikt har förskjutits är just att många idag tycker att en smal person ser underviktig ut eftersom så många är överviktiga. Jag som är född 1971 hade ingen tjock person i klassen. Ingen rund heller, ingen som ens var mullig. De flesta barn på den tiden hade platta magar, kantiga knän och axlar etc. Det är rätt stor skillnad på hur barn ser ut idag. Idag finns det i alla fall en handfull barn i varje klass som har både mage och rumpa, dubbelhaka osv. Men deras förälder hävdar med en dåres envishet att barnet är normalviktigt...