Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

Var går gränsen mellan undervikt, normalvikt och övervikt?

Anonym (Viktigt) skrev 2025-10-27 18:58:24 följande:
    Var går gränsen mellan undervikt, normalvikt och övervikt?

BMI är ett ganska trubbigt mått, då det inte tar hänsyn till hur mycket muskler man har (muskler väger mer än fett, då de har högre densitet). Så BMI ska vi inte prata om i denna tråd.

Istället tycker jag man ska dra gränsen baserat på hur folk faktiskt ser ut:

https://webm.red/view/IoJZ.webm

Ser hon underviktig, normalviktig eller överviktig ut? Jag tycker hon ser underviktig ut, men hela poängen är denna:

Frågar du 10 pers vad de tycker kommer du få 10 olika svar. Vad som är undervikt, normalvikt och övervikt är alltså högst individuellt och dessutom kulturellt.

Naturligtvis finns det gränser med extrem fetma eller extrem undernäring som inte är hälsosamma, men det är inte vad denna tråd handlar om. Det här handlar om gråskalorna.

Skulle säga att hon är inom normalvikt men är otränad. 

BMI fungerar väl utmärkt för majoriteten. För egen del mellan 54 och 73 kg vilket är ett jättestort spann. Under 54 har jag bara vägt högst tillfälligt, i perioder med sjukdom och dödsfall i familjen och när jag ammade vår yngsta. På mig syns det när jag väger för lite. Det syns i ?urringningen? då nyckelben och benen i övre delen av bröstkorgen framträder mer tydligt. Även höftben och nedre delen av bröstkorgen blir mer framträdande. Så det syns om vikten tickar neråt.

Över 70 vet jag inte om jag vägt men vet att jag vägde 68 kg när vi gjorde nån hälsoprofil på jobbet för jättelänge sen. Det var också i en stressig period, i brytpunkten mellan högskola och vanligt jobb och mitt i en jobbig separation från ett långvarigt förhållande.

Det var för hög vikt för min kropp. Kroppsformen liksom försvann och jag fick problem med mina knän.

Känner man sin kropp så vet man nog om man väger för mycket eller för lite.

Svar på tråden Var går gränsen mellan undervikt, normalvikt och övervikt?