• Anonym (M123)

Konstaterad ägglossning men ej gravid

Hej 

Har PCO men ägglossning konstaterades genom ägglossningstest samt senare av gynekolog under ultraljud där ägglossning konstaterades med uttal om att allt såg fint ut och med fina förutsättningar för att en graviditet skulle lyckas. Trots detta misslyckades det ändå denna gång och nu fick jag en blödning. 

Vad är orsakerna till att det inte lyckas när allt såg bra ut, livmoder, äggledare, slemhinnor? 

Tack om någon har insikt och vill kommentera.

• Svar på tråden Konstaterad ägglossning men ej gravid
  • Anonym (Onni)

Jag har pcos och det tog 3 år för mig att bli gravid. Som jag förstod det under alla undersökningar så även om ett UL eller ägglossningstest visar på kommande ägglossning är problemet att det inte alltid BLIR en ägglossning... samt att äggen ofta är segare  och kan vara svårt att nå för en spermie 

Så om ett ägglossningstest visar att ägglossning sker inom 24 timmar är det ingen garanti att det faktiskt sker...  .. 

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (M123) skrev 2025-10-28 11:40:09 följande:

Hej 

Har PCO men ägglossning konstaterades genom ägglossningstest samt senare av gynekolog under ultraljud där ägglossning konstaterades med uttal om att allt såg fint ut och med fina förutsättningar för att en graviditet skulle lyckas. Trots detta misslyckades det ändå denna gång och nu fick jag en blödning. 

Vad är orsakerna till att det inte lyckas när allt såg bra ut, livmoder, äggledare, slemhinnor? 

Bara för att alla förutsättningar finns så betyder inte det att det lyckas. Bara för att ägget såg fint ut så betyder inte det att det var 100% ok. Eller att spermien som träffade ägget var det. Eller så gick något snett i de första delningarna. Eller så hamnade ägget bara lite fel. 

Det finns inget direkt som man kan peka på att "Det DÄR gjorde att det inte tog sig" utan man får helt enkelt göra det bästa och hoppas. Det är därför man ska ha försökt en viss tid innan man kan få hjälp och utredning. 

För egen del tog det fem år och två missfall i v12 (liten dog i v9 troligen) innan det blev levande barn. 
  • Anonym (W)

Även om man tajmar allt perfekt och allt ser bra ut osv så är det ändå bara maximalt 25% chans per cykel beroende på ålder. I 20-års åldern ca 25% chans, Ca. 20% chans per cykel vid 30 år och efter 40 år är det mindre än 5% chans per cykel.

• Anonym (Cc)

Som ovan skriver så är det aldrig några garantier för graviditet hur bra man än tajmar och allt ser prefekt ut. Det är ungefär chanser som att slå en sexa på en tärning varje cykel. Alla har väl någon gång slagit en sexa på första kastet och också inte kommit ut i Fia med knuff på hur många rundor som helst 😅
    Jag har inte pcos, gått igenom massor med undersökningar och sambons spermier analyserade, ändå blev det inga plus för oss på över ett år. Flera miljoner spermier med bra mobilitet lyckades missa mina ägg eller vad det nu var 🙈 Men sen gick det cykeln innan vi skulle börja med ivf och vi fick världens bästa unge 🙏🥹
    Ha tillit och kom ihåg att varje dag som går är en dag närmare, även de dagarna med mens. För de allra flesta får barn till slut 🙏❤️

• Anonym (M123)

Hej alla

Tack för era svar!

Förstår att det är svårt att ge något direkt svar. Tyckte det bara är så frustrerande när läkaren ändå sade att ägglossning skett och att gulkropp har bildats fint. Hon konstaterade även att livmoder och slemhinnor såg bra ut. 

Men men, bara att testa på nytt. Detta är bara 3 försöket varav föregående fall blev ett tidigt (kemiskt) missfall. 

Jag får försöka leva på hoppet! 

• Anonym (Anonym 123)
    Anonym (M123) skrev 2025-10-28 11:40:09 följande:

Hej 

Jag har varit i en liknande situation. Gjorde ägglossningstest i cirka ett års tid, och de visade positivt varje månad. Under fertilitetsutredningen konstaterade läkaren att allt såg fint ut och bekräftade ägglossning. Däremot fanns viss misstanke om endometrios (bl.a. pga. smärtor vid mens), även om inget syntes på undersökningarna. Läkaren påtalade att det inte går att se ifall äggledarna faktiskt fungerar, och att det skulle kunna vara förklaringen till våra misslyckade försök. 

Det kan finnas massvis av orsaker till misslyckanden, bl.a. ren och skär otur. 

Mitt tips är: ge inte upp! Vi vet fortfarande inte vad "problemet" var i vårt fall, men lyckades till slut med IVF. 
  • Anonym (M123)

Tack för ditt svar! Känns som att det kan ligga massa olika orsaker till grund, så ska försöka att inte överanalysera. 

Är tacksam för alla era svar - har hjälpt min dag och mina tankar väldigt mycket! Hjärta

Svar på tråden Konstaterad ägglossning men ej gravid