Inlägg från: Anonym (Anonym 123) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym 123)

Konstaterad ägglossning men ej gravid

Anonym (M123) skrev 2025-10-28 11:40:09 följande:
    Konstaterad ägglossning men ej gravid

Hej 

Har PCO men ägglossning konstaterades genom ägglossningstest samt senare av gynekolog under ultraljud där ägglossning konstaterades med uttal om att allt såg fint ut och med fina förutsättningar för att en graviditet skulle lyckas. Trots detta misslyckades det ändå denna gång och nu fick jag en blödning. 

Vad är orsakerna till att det inte lyckas när allt såg bra ut, livmoder, äggledare, slemhinnor? 

Tack om någon har insikt och vill kommentera.

Jag har varit i en liknande situation. Gjorde ägglossningstest i cirka ett års tid, och de visade positivt varje månad. Under fertilitetsutredningen konstaterade läkaren att allt såg fint ut och bekräftade ägglossning. Däremot fanns viss misstanke om endometrios (bl.a. pga. smärtor vid mens), även om inget syntes på undersökningarna. Läkaren påtalade att det inte går att se ifall äggledarna faktiskt fungerar, och att det skulle kunna vara förklaringen till våra misslyckade försök. 

Det kan finnas massvis av orsaker till misslyckanden, bl.a. ren och skär otur. 

Mitt tips är: ge inte upp! Vi vet fortfarande inte vad "problemet" var i vårt fall, men lyckades till slut med IVF. 
Svar på tråden Konstaterad ägglossning men ej gravid