• Ankan90

Mitt barn är 2,5 och har träffat logoped

Hej haft kontakt med logoped då BVC tyckte att han var sen i talet. 

han säger ord här och där. Och ibland 2 ords meningarf men han borde prata mer. Har hänt nån enstaka gång att han sa 3 ordsmening. annars har han lite av sitt eget språk. Hittar på egna ord och så.

glad, social kille som älskar Att leka med kompisar men kan även sitta själv och leka. Han är med vad vi säger till honom och gör vad jag ber honom om som t ex ? kan du ta flaskan och ställa på bordet? då gör han de.
    jag var sen i språket själv, började prata runt 3 års åldern och har inga problem med talet Idag. 

men är väldigt orolig nu och hoppas att han är som mig och bara lite sen. 

någon som har barn med liknande problem ? Hur var de gått för er ?

• Svar på tråden Mitt barn är 2,5 och har träffat logoped
  • Anonym (Mor Anna)

Det är så olika med barns språkutveckling men som pedagog märker jag snabbt om barnet behöver extra stöd i sitt tal och alla barn som jag har mött under mina arbetsår har vetkligen blivit hjälpta av att gå till logoped.
    Kan hända att erat barn kommer ikapp m d språket som med dig men vet också barn i samma familj där två av tre barn har kommit ikapp medan ett av barnet behövt extra stöd.
    Det är aldrig fel att nappa på hjälpen hos logoped. 

• Jemp

Min yngsta Fick remiss till logoped som 3åring. Då pratade hon nog mindre än ditt barn.
    Jag vet inte om logopeden direkt gav något faktiskt, men det är ju skönt om man kan få tips på hur man kan hjälpa utvecklingen på traven. 

Talet släppte nåt år (?) senare. Vissa bokstäver/ljud hade hon fortsatt svårt med men den sista (R) har nyss släppt. Hon är 7, läser och har alltså pratat fullt begripligt länge nu. Jag var också sen. 

Hon förstod och kommunicerade innan hon började prata så det var huvudpunkten för att logoped och andra inte var så oroliga. 

• Anonym (Anna)

Min son är 3 och också sen med talet. Han säger i princip bara enstaka ord, det händer att han säger enkla tvåordsmeningar men det är sällan. Vi har fått gå en kurs "tecken som stöd". Enligt förskolan har han lite svårt med det sociala ibland, men annars fungerar han normalt. Förstår vad man säger, han kommunicerar mycket med kroppsspråket. Bra på att roa sig själv och leker lugnt, han är mycket enklare än sitt äldre syskon på så sätt. Han kan dock bli väldigt arg om han inte får som han vill. Lyssnar oftast om man säger nej till något (till skillnad från storebror). 
    Men är såklart orolig för det här med talet, känns väldigt sent att inte ens säga enkla meningar. 

• Orsakullan

Jag är utbildad specialpedagog och speciallärare, du behöver verkligen inte känna dig orolig att ditt barn får träffa en logoped. Snarare är det jättebra, där jag bor får barnen knappt ens träffa logopeder längre då det är brist på dem. Så att komma dit är bra, ditt barn kan få tidigt stöd och hjälp, samt att du får ovärderlig kunskap som du kan ta med till ditt barn. Se det som något bra 😊.

• Ankan90
    Anonym (Mor Anna) skrev 2025-10-29 06:20:06 följande:

Det är så olika med barns språkutveckling men som pedagog märker jag snabbt om barnet behöver extra stöd i sitt tal och alla barn som jag har mött under mina arbetsår har vetkligen blivit hjälpta av att gå till logoped.
    Kan hända att erat barn kommer ikapp m d språket som med dig men vet också barn i samma familj där två av tre barn har kommit ikapp medan ett av barnet behövt extra stöd.
    Det är aldrig fel att nappa på hjälpen hos logoped. 

Okej ja absolut vi tar gärna hjälp som finns. Mest orolig att han har problem med talet men ja försöker tänka att han kanske blir sen som jag och att man har hört talts om andra barn som varit sena och kommit igång med talet när dom blivit äldre 
  • Ankan90
    Orsakullan skrev 2025-10-29 13:35:00 följande:

Jag är utbildad specialpedagog och speciallärare, du behöver verkligen inte känna dig orolig att ditt barn får träffa en logoped. Snarare är det jättebra, där jag bor får barnen knappt ens träffa logopeder längre då det är brist på dem. Så att komma dit är bra, ditt barn kan få tidigt stöd och hjälp, samt att du får ovärderlig kunskap som du kan ta med till ditt barn. Se det som något bra 😊.

Okej ja jag känner att de bara är bra med extra hjälp, något ja blev mer orolig över var att hon tyckte hon hade svårt att få kontakt med honom, men de blev lite bättre mot slutet av mötet. Men vet inte om de kan vara för de var ny person och ny miljö. På förskolan verkar de gå bra, ibland kan de vara ibland svårt att få kontakt med honom men så är de mest när han är inne i nån lek/aktivitet som han gillar. 

• Ankan90
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-29 12:17:17 följande:

Min son är 3 och också sen med talet. Han säger i princip bara enstaka ord, det händer att han säger enkla tvåordsmeningar men det är sällan. Vi har fått gå en kurs "tecken som stöd". Enligt förskolan har han lite svårt med det sociala ibland, men annars fungerar han normalt. Förstår vad man säger, han kommunicerar mycket med kroppsspråket. Bra på att roa sig själv och leker lugnt, han är mycket enklare än sitt äldre syskon på så sätt. Han kan dock bli väldigt arg om han inte får som han vill. Lyssnar oftast om man säger nej till något (till skillnad från storebror). 
    Men är såklart orolig för det här med talet, känns väldigt sent att inte ens säga enkla meningar. 

okej ja de verkar som de inte är allt så ovanligt att man kan vara lite sen i talet. Men man vill ju självklart att sitt barn ska hänga med och inte vara sen när man ser barn i samma ålder som säger 3 ordsmeningar 

haha ja min grabb blir arg när han inte får som han vill men går över fort när man börjar med nått annat :) men de känns som ganska vanligt beteende i denna ålder.

• Ankan90
    Jemp skrev 2025-10-29 08:28:58 följande:

Min yngsta Fick remiss till logoped som 3åring. Då pratade hon nog mindre än ditt barn.
    Jag vet inte om logopeden direkt gav något faktiskt, men det är ju skönt om man kan få tips på hur man kan hjälpa utvecklingen på traven. 

Talet släppte nåt år (?) senare. Vissa bokstäver/ljud hade hon fortsatt svårt med men den sista (R) har nyss släppt. Hon är 7, läser och har alltså pratat fullt begripligt länge nu. Jag var också sen. 

Hon förstod och kommunicerade innan hon började prata så det var huvudpunkten för att logoped och andra inte var så oroliga. 

Ah okej ja när ja var liten var jag ganska tyst och nått lite babblande och sen en dag börja jag bara prata så hoppas de är så för min grabb också.
    ja men de är ju skönt att hon ändå förstod och kommunicerade innan. De gör min pojk med, förstår allt jag säger och gör de jag ber honom, han gillar Även att räkna , kan räkna till 3 och sen kommer 8 10. hahahha 
Svar på tråden Mitt barn är 2,5 och har träffat logoped