Inlägg från: Anonym (Mp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mp)

När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?

Anonym (Em) skrev 2025-10-30 07:25:32 följande:

Misstänkte att det skulle komma mycket olika svar här i tråden, inget är ju rätt eller fel egentligen. För mig är egentligen inte åldern avgörande, det mer känslan att man kanske i alla fall ska ha gjort någon typ av ansträngning om man vill gå runt och få godis och den brukar ju ha en tendens att avta ju äldre de blir.

Ja, en 8-åring är nog mer dedikerad. En 15-åring vill bara ha godis och gå hem. Själv tycker jag att gränsen går runt 12. Efter det är dom för stora.
  • Anonym (Mp)
    cosinus skrev 2025-10-30 08:08:19 följande:

Min 15-åring ska gå nu i år. Det har hon inte gjort på flera år innan men nu är hon med ett helt gäng vänner i södra sverige och de har något japanskt tema jag inte förstår mig på. De kommer vara utklädda enhetligt till de här figurerna i någon animee. Sjukt seriösa kostymer som de har eller möjligen ska ha på närcon (för den som vet vad det är).

Det tror jag faktiskt kommer uppskattas av de som ställt ut pumpor för det är ganska coolt att se även om man inte förstår var det kommer ifrån och det är både 15 och 17 åringar med i det gänget.

Men att dra på sig någon vanlig dräkt och gå runt och tigga godis slutade det väl med typ vid 12 annars. Vet att äldsta dottern kanske gick som 15-åring också under alibit att valla runt kusinerna som var på besök. Men i övrigt har de nog inte varit ute efter max 12 år. 

15 och 17-åringar? Det är ju i princip vuxna människor. Borde inte dom istället söka sig till en mässa eller liknande med animee-tema?
  • Anonym (Mp)
    cosinus skrev 2025-10-30 08:33:16 följande:
    Ja alltså det gör de ju också. Men nu när de väl kunde samlas (de är från 5 olika orter i sverige) tack vare höstlov och det råkade sammanfalla med halloween så tyckte de att det var en kul grej att gå.
    Och alla andra, pensionärer och alla möjliga människor. Tycker dom att det är roligt att det kommer ett gäng utklädda 17-åringar, kanske vissa med basröst och huvudet högre, och knackar dörr?

Det är något helt annat än 8-åringar som springer runt.
  • Anonym (Mp)
    Anonym (C) skrev 2025-10-30 11:37:32 följande:
    Jag tolkar det som att det huvudsakliga syftet är att visa upp sina kostymer. Men jag kan ha fel.
    Fast utklädda 15-17-åringar skulle mycket väl kunna skrämma slag på en pensionär.
Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?