Anonym (Man 50+) skrev 2025-10-31 10:11:18 följande:
Du känner din fru (kanske..?). Men det gör inte att du generellt känner alla kvinnor.
Min erfarenhet rent generellt, gällande sexpositiva människor, är att de flesta kvinnor får större lust och vill njuta mer, desto mer sex de får.
Medan män däremot har mycket lättare att bli typ mer mätta, dästa och nöjda, efter att ha haft tillfredsställande sex, och detta ökar med mannens stigande ålder.
De flesta kvinnor har t ex förmåga att få flera orgasmer och många har dessutom lust, och ökad lust, att få uppleva fler orgasmer, många har lättare få ännu en orgasm efter den första.
Medan män däremot sällan har vare sig förmåga eller lust att få flera orgasmer efter varandra.
Självfallet utgör inte mannens uteblivna orgasm någon lusthöjare för kvinnan, åtminstone inte generellt.
Men generellt gäller att mannens lust är starkare när hans orgasm uteblivit, vilket bl a gör att han anstränger sig för att skapa ny lust hos kvinnan. Om mannen anstränger sig på ett bra sätt så brukar kvinnan ofta känna lust.
Självfallet finns individuella skillnader i allt detta.
Men jag anser det ändå ganska säkert att det är möjligt för den ena parten att skapa lust hos den andra parten.
När det finns lust så brukar en kvinna nästan alltid ha förmåga till att ha sex, även om hon nyligen har haft tillfredsställande sex.
Men hos mannen är det inte alls säkert att upprepad förmåga finns, oavsett hur stark lust han känner.
När det gäller sexpositiva människor, i särskilt sexpositiva sammanhang, så upplever jag att de allra flesta kvinnor inte bara kan tänka sig utan faktiskt har lust och vilja att ta upp sleven igen, samma kväll, likväl som nästa dag, och nästa. Om min fru inte vill (kanske inte vill med just mig...) i ett speciellt ögonblick, så brukar det alltid finnas någon annan kvinna som har både lust och vilja. Och vid sådana tillfällen är jag glad att jag har sparat lite på krutet så att förmågan finns där.
Vill du ha mer sex med din fru?
Har du tagit upp saken med henne, på ett positivt och konstruktivt sätt?
Varför, vilka orsaker finns, vilka är de bakomliggande orsakerna, till att hon inte vill oftare än en gång i veckan?
Vad behöver hon, vad önskar hon sig för att hon ska ha lust att ha sex oftare?
Jag ser det som ett mycket positivt tecken att hon vill en gång i veckan (det finns många som inte har lust till det...) och då är jag övertygad att det finns förutsättningar för att hon också ska kunna få lust och vilja till mer och oftare.
Men då måste hon få sina behov och önskemål tillgodosedda, förmodligen inte begränsat enbart till sex, utan sannolikt också gällande allt och livet i stort.
Min erfarenhet är att de flesta kvinnor generellt har både förmåga och lust till mycket sex, under förutsättning att de får sina behov och sina önskemål tillgodosedda,
och när dessa förutsättningar blir uppfyllda så har många kvinnor ofta starkare lust än de allra flesta män.
Nej, jag är ganska nöjd med en gång i veckan, alltså fullständigt samlag som slutar med orgasm. Det jag är rädd för är att om jag "sparar" min orgasm så måste jag vänta en hel vecka till nästa chans.
Men ärligt talat så har jag aldrig testat. Kanske skulle hon gilla att ha sex en extra gång och ge mig min orgasm. Och en till henne, förhoppningsvis.