• Anonym (Yrslig)

Läkaren sa att mitt mående beror på stress, men…

Hej, jag har haft ett par riktigt tunga år med mycket sjukdom och sorg i familjen. En nära anhörig blev svårt sjuk och gick bort för några veckor sedan efter en lång tid med stort lidande. Jag var hos henne nästan varje dag i flera månader och var med när hon gick bort. Det var en stark upplevelse som jag tänker på varje dag, förstås och jag kan inte släpp bilden på henne när hon gått bort och blev så blek och annorlunda. Samtidigt har min ena förälder haft allvarlig sjukdom men klarat sig igenom behandling, dock deprimerad och orolig. Hemma har jag två små barn under 5 år som både ger och tar mycket energi. 

Senaste dagarna har jag varit yr och ostadig , frusen, trött, orkeslös. Det kom ganska plötsligt. Mitt ena öga rycker konstant och ingen aptit alls. Jag har behövt jobba hemifrån men utan förbättring av måendet.

Jag var hos läkare som sa att det är stressrelaterat men samtidigt har jag blodsocker strax över 3 och järn strax över 30 så jag kan inte låta bli att tänka är det verkligen stress eller kan det vara något annat bakomliggande jag borde utreda vidare? 

• Svar på tråden Läkaren sa att mitt mående beror på stress, men…
  • Anonym (Yrslig)

Skulle också vilja tillägga att det har varit fruktansvärda månader helt klart men jag började precis känna att jag orkade börja hitta på saker igen. Jag hann styra upp middag för våra vänner, boka träningspass, orka vara social igen tills symtomen plötsligt kom. Kan det verkligen vara orsakat av stress eller är det troligare att det är mina värden eller något annat?

• Anonym (Gå vidare)

Tips är att gå vidare. 
    Det kan vara svårt för läkarna att bedöma exakt vad det beror på under ett läkarbesök. 
    Har själv erfarenhet av det.

• Anonym (Yrslig)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2025-10-29 22:20:04 följande:

Tips är att gå vidare. 
    Det kan vara svårt för läkarna att bedöma exakt vad det beror på under ett läkarbesök. 
    Har själv erfarenhet av det.

Ja det var ett kort besök på 20 min. Jag funderar på att skriva att jag vill få det mer utrett eftersom jag inte fungerar just nu men har du förslag på vad det annars skulle kunna vara som orsakar att jag mår såhär just nu? Eller kan det helt enkelt vara att mitt järn och blodsocker är lågt?
  • Anonym (Dia)

När du säger att du har ett blodsocker på drygt 3, är det så hela tiden och när har du kollat?

• Anonym (Yrslig)
    Anonym (Dia) skrev 2025-10-29 22:32:18 följande:

När du säger att du har ett blodsocker på drygt 3, är det så hela tiden och när har du kollat?

Det är taget på eftermiddagen och nej jag har aldrig haft så lågt tidigare. Det har alltid legat mellan 4-6. 
  • Anonym (Dia)
    Anonym (Yrslig) skrev 2025-10-29 22:35:11 följande:
    Det är taget på eftermiddagen och nej jag har aldrig haft så lågt tidigare. Det har alltid legat mellan 4-6. 
    Jo, men hade du ätit innan? Ett enda blodsockertest säger i princip ingenting. En minut senare kan det ha varit 5 liksom.
  • Anonym (Yrslig)
    Anonym (Dia) skrev 2025-10-29 22:42:24 följande:
    Jo, men hade du ätit innan? Ett enda blodsockertest säger i princip ingenting. En minut senare kan det ha varit 5 liksom.
    Hade ätit lunch 1-2 timmar innan 
  • Anonym (Stress)

Det låter som stress ja, och det är väl rätt typiskt att det kommer när saker börjar ordna sig och man slappnar av lite. Du kan ju ta ett prov till på blodsockret för säkerhets skull och kanske ta järntillskott eller se över kosten.

• Anonym (nuftig)
    Anonym (Yrslig) skrev 2025-10-29 22:11:32 följande:

Skulle också vilja tillägga att det har varit fruktansvärda månader helt klart men jag började precis känna att jag orkade börja hitta på saker igen. Jag hann styra upp middag för våra vänner, boka träningspass, orka vara social igen tills symtomen plötsligt kom. Kan det verkligen vara orsakat av stress eller är det troligare att det är mina värden eller något annat?

Det är inte ovanligt att man "håller ihop sig" för att klara av en krisperiod, och sen rasar kroppen istället ihop lite när den slappnar av.

Samtidigt finns det klart inget som hindrar att man kan få somatisk sjukdom medan man också är psykiskt stressad, så jag tycker du ska föra bok över dina symptom i en månad och tycker du att det blir värre eller bara inte ger med sig- sök igen.
  • Anonym (Dr Krall)

Tror nog att stress är den troligaste förklaringen till ditt mående men detta är inget som du ska negligera. Du bör lyssna till kroppens signaler och ge dig själv chansen att läka. 

Alla symtom du beskriver tyder på att din kropp går på högvarv och att du måste sköta om dig själv nu.  Ge dig själv några veckor av TLC så att kroppen får en chans att gå ned i varv.

Ägna den tid du har till aktiviteter du känner att du mår bra av. Ät regelbundet, se till att du får den sömn du behöver

Om du skulle få fler symtom eller om de förvärras ska du inte tveka att kontakta vården igen.

Svar på tråden Läkaren sa att mitt mående beror på stress, men…