Inlägg från: Anonym (Si) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Si)

Läkaren sa att mitt mående beror på stress, men…

Kanske kan ta ett litet bredare blodprov? Min bror hade konstiga mentala och fysiska symptom och visade sig ha brist på b12, folsyra och något mer. Själv hade jag också b12 i gråzonen trots att jag äter näringsrikt och varierat, misstänker att det delvis beror på allergi mot kobolt som tydligen finns i just b12 (har dock aldrig märkt av symptom på allergin, verkar tåla tabletterna, men kan ju ändå vara så att kroppen får svårare att ta upp det, ska följa upp om några veckor). Har alltid haft lågt järn och tydligen finns det en koppling mellan lågt järn och b12-brist, men ingen läkare har någonsin tidigare brytt sig om att testa litet bredare utan endast kollat järnet, så kanske haft det med hela livet men inte fått veta förrän nu. Det kan förstås vara stress också, det stämmer som någon skrev att de fysiska symptomen ofta slår till när man väl slappnar av litet. Det har hänt mig med. Eller någon tillfällig infektion om du precis börjat känna av det. Men tänker att det inte skadar att kolla upp sina värden vid skumma symtom och det är ju lätt och smidigt åtgärdat om det beror på det. Det är ju väldigt bra att upptäcka tidigt istället för att lida och oroa sig i onödan. Lycka till ❤️

Svar på tråden Läkaren sa att mitt mående beror på stress, men…