• Anonym (Anna)

Överträningssyndrom?

Kan man ens drabbas av det som hobbymotionär? Någon med egen erfarenhet?

Det är som att jag plötsligt tagit slut. Får mjölksyra/ont i benen av att gå upp för några trappor, armarna känns tunga. Allmänt trött i kroppen, men inte sjuk på något vis. Samtidigt lyckas jag prestera hyfsat i träningen även om det tar emot i kroppen. 
    Det känns lite som att jag maxar mig själv på ett eller annat sätt nästan varje träningspass, för att det är roligt och eggande att prestera och ständigt bli bättre. Men jag tränar inte mer/oftare än den genomsnittliga personen som tränar. 
    Kan det vara överträning ändå? 
  • Svar på tråden Överträningssyndrom?
  • cosinus

Vad menar du med det? Typ 3-4 ggr i veckan?

Isf skulle jag bli otroligt förvånad om du åker på överträning.

Vila några dagar och se om kroppen blir piggare. Om inte, kolla blodtryck och andra värden. Kan ju faktiskt vara något som spökar den vägen. Har en del vänner som upptäckt hjärtfel och högt blodtryck just den vägen att träningen plötsligt känns orimligt tung.

En har även upptäckt en graviditet när hon inte tyckte det var rimligt att löpningen gick så tungt som det gick just då.

• Anonym (Anna)
    cosinus skrev 2025-10-30 13:40:19 följande:

Vad menar du med det? Typ 3-4 ggr i veckan?

Isf skulle jag bli otroligt förvånad om du åker på överträning.

Vila några dagar och se om kroppen blir piggare. Om inte, kolla blodtryck och andra värden. Kan ju faktiskt vara något som spökar den vägen. Har en del vänner som upptäckt hjärtfel och högt blodtryck just den vägen att träningen plötsligt känns orimligt tung.

En har även upptäckt en graviditet när hon inte tyckte det var rimligt att löpningen gick så tungt som det gick just då.

Fyra gånger i veckan, ibland fem men det inte ofta. 
Svar på tråden Överträningssyndrom?