• Anonym (Trådstarten)

Bleka utväxt?

Jag har en undran, jag är brunette egentligen men färgar folieslingor blont sedan några år tillbaka. Senaste folieslingorna har jag blivit lite missnöjd, det blir liksom inte ljust i hårbotten, fast jag säger det till frisörerna jag varit till. De brukar alltid ta hårbotten i fram allra sist som gör det ger inte lika mycket tid för blekningen som i resten av håret. Det har gjort senaste gångerna att jag är brunette i hårbotten i fram. Detta stör mig jättemycket, har testat silverschampo i omgångar för att få det ljusare, men håret i fram är inte blont så det tar inte.

Så min undran är om man kan boka en ny tid hos frisören för att fokusera på att ljusa botten, bleka utväxten?

• Svar på tråden Bleka utväxt?
  • Anonym (gammal frisör)

Svårt att säga när jag inte sett ditt hår varken före eller nu. Har de lyckats få det som du vill tidigare? Något jag upplevde ibland med kunder var att de förväntade sig att slingorna i botten skulle göra att utväxten kändes lika ljus som längderna, men det är i princip omöjligt. Dina längder är solblekta, kanske slingade flera gånger osv medan botten blandas upp med nytt fräsccht brunt hår.

Att de tog slingorna fram sist beror nog på att man oftast är mörkare i nacken så det behöver sitta kortare tid där, plus att håret allra längst fram är mycket skörare och tål inte att sitta lika länge. Dock måste de slingorna kollas så de får samma ljushetsläge som de andra innan de sköljs. Ofta får man skölja i omgångar.

Om du upplever att de är mörkare/gulare än vad det brukar vara hade jag gått tillbaka och konsulterat frisören.

• Anonym (Trådstarten)
    Anonym (gammal frisör) skrev 2025-10-31 10:09:54 följande:

Svårt att säga när jag inte sett ditt hår varken före eller nu. Har de lyckats få det som du vill tidigare? Något jag upplevde ibland med kunder var att de förväntade sig att slingorna i botten skulle göra att utväxten kändes lika ljus som längderna, men det är i princip omöjligt. Dina längder är solblekta, kanske slingade flera gånger osv medan botten blandas upp med nytt fräsccht brunt hår.

Att de tog slingorna fram sist beror nog på att man oftast är mörkare i nacken så det behöver sitta kortare tid där, plus att håret allra längst fram är mycket skörare och tål inte att sitta lika länge. Dock måste de slingorna kollas så de får samma ljushetsläge som de andra innan de sköljs. Ofta får man skölja i omgångar.

Om du upplever att de är mörkare/gulare än vad det brukar vara hade jag gått tillbaka och konsulterat frisören.

En frisör som jag alltid gick till förut lyckades få det ljus i hela håret varje gång. Det jag märkte som är skillnaden när jag går till andra frisörer nu är att håret mellan folieslingorna slingar dom inte, det gjorde min förra frisör. Hon slingade hela håret i två olika nyanser som gjorde att håret blev mycket blondare i fram. Kanske det som gör att mitt hår är mer brunt frampå/i botten? Dom låter bli "halva håret" som är brunt mellan håret som är i folie eller hur man ska förklara det :)

Det har du rätt i, halva nedre håret är väldigt ljust blont, så när jag fixar håret hos frisören bleker/färgar de bara utväxten.

Upplever att ingen frisör som jag gått till sedan min förra frisör slutade gör det lika bra :(
  • Anonym (gammal frisör)

Om du bokar folieslingor innebär just det att halva håret ljusas upp och resten inte och oftast väljer man det för att få en mjuk övergång mellan din naturliga färg och en uppmjukning. Din tidigare frisör har nog gjort en specialare men kallat det slingning.  När jag jobbade hette det flerfärgning när man också ville färga håret mellan slingorna. Alternativt en slingning med uppljusande nyansering om det bara ska ljusas upp pyttelite mellan slingorna. 

Mitt råd till dig är att nästa gång ta med en bild på när du var nöjd med en färgning hos min förra frisör, förklara tydligt att du vill ha allt hår färgat, även mellan slingorna, så blir det säkert bra! 

• Anonym (Trådstarten)
    Anonym (gammal frisör) skrev 2025-11-01 08:16:04 följande:

Om du bokar folieslingor innebär just det att halva håret ljusas upp och resten inte och oftast väljer man det för att få en mjuk övergång mellan din naturliga färg och en uppmjukning. Din tidigare frisör har nog gjort en specialare men kallat det slingning.  När jag jobbade hette det flerfärgning när man också ville färga håret mellan slingorna. Alternativt en slingning med uppljusande nyansering om det bara ska ljusas upp pyttelite mellan slingorna. 

Mitt råd till dig är att nästa gång ta med en bild på när du var nöjd med en färgning hos min förra frisör, förklara tydligt att du vill ha allt hår färgat, även mellan slingorna, så blir det säkert bra! 

Vad bra då vet jag till nästa gång, tack för informationen :) 
Svar på tråden Bleka utväxt?