• Anonym (Vill Förstå)

Olika intressen

Hej, 

Jag behöver input från andra. 
    Jag Funderar lite på hur andra gör det när de är i ett förhållande och man har olika intressen och hur mycket utrymme ni får och ger i detta ämne. 

Jag har varit med min sambo ett tag nu och hen har länge vetat om mina intressen så som jag har vetat om hens intressen. 
    Mina intressen kanske är lite fler. 

Vi har varit ihop två somrar och dessa två somrar har jag inte kunnat utöva mina friluftslivs intressen eftersom min partner inte delar samma intressen. 
    Cykla
    Campa
    Vandra
    Sup

Jag skulle inte ta och sticka iväg själv en hel vecka pga att jag vet att jag har någon hemma som väntar på mig och jag trivs så otroligt mycket med denna människa. Men jag kan inte förstå varför mina intressen ska gömmas under mattan bara för att han inte delar samma. 

Hen har ett intresse som kastar bort honom 2h, 2ggr i veckan. Och jag har inga problem med det. När januari kommer så kommer hens intresse att utöka med en 2h en till dag i veckan. Det är inga problem för mig. 

Så varför skulle 2h cykling en gång i veckan på sommar halvåret vara ett problem att få till. Varför ges det skuldkänslor till mig om jag ska ut och cykla. 

Det kan låta så här "Hur länge ska du vara borta, jaha ska jag bara sitta hemma och vänta på dig, det vill inte jag, kan vi inte göra någonting ihop, eller varför passar du inte på att göra det när jag inte är hemma."

Så nu undrar jag hur andra i ett samboförhållande med olika intressen gör. Det är snart sommar igen och jag vill inte ha en till sommar där inte mina intressen får något utrymme.

• Svar på tråden Olika intressen
  • Tow2Mater
    Core skrev 2025-11-01 10:49:03 följande:
    Intressant att du läste det som att partnern är en honom, jag läste tvärtom 

jag lägger ingen värdering i det, det är bara intressant att man läser samma text med olika glasögon 😎

TS, det låter oerhört konstigt att leva som er. Vi gör allt vi kan för att den andra ska kunna göra vad den vill, vad är det för liv annars?
    Hur kan du läsa tvärtom när TS använder både ordet han och honom i sin trådstart.

TS, ni låter inte kompatibla, klart du ska utöva dina intressen, precis som han gör.
  • Core
    Tow2Mater skrev 2025-11-01 12:27:02 följande:
    Hur kan du läsa tvärtom när TS använder både ordet han och honom i sin trådstart.

TS, ni låter inte kompatibla, klart du ska utöva dina intressen, precis som han gör.

Hen har ett intresse som kastar bort honom 2h,

haha, ja jävlar

• Anonym (Man- med rätt att sätta foten i munnen?)

Vad ska man säga? Det verkar inte alls ovanligt att det funkar så här.

Mannen ska vara fotbollstränare/springa på match 5-6 dar i veckan eller ligga i ett garage och meka hela helgen, men vill hon gå en sykurs en vecka om året blir det ett jävla liv.

Nu senast funderade jag på att börja sjunga i kör igen och nämnde det vid maten och då sa min man omedelbart "det har du inte tid med". Nu sa han iofs det utifrån att vi har en gemensam grej som tar mycket tid och kraft, men bara att säga så?

Jag hade aldrig fått för mig att säga så till honom om han ville göra nåt som tar 2 h i veckan + ett par konsertkvällar per halvår.
  • Ami  Heart

Vi inte bara har olika intressen utan vi uppmuntrar varandra till att ha olika intressen. Om vi sitter ihop hela tiden så kommer vi inte att utvecklas.

Min man började tävlingscykla och är borta ca 8 timmar när det är träning. Under tiden gör jag något som jag uppskattar och ofta ser vi till att mötas för lunch.

Under ett år har vi rest till där han ville tävla, under kommande år kommer jag att få bestämma resmålen så letar han upp ett lopp i närheten.

Instämmer i att det som beskrivs inte är hälsosamt.

• Anonym (Old)

Du undrar hur andra gör i samborelationer där man har olika intressen. Har levt med tre olika män under mitt snart 60-åriga liv. Med alla tre har det funnits både gemensamma och enskilda intressen. För mig är det självklart att man både uppmuntrar och underlättar för sin sambo att utöva sina egna intressen. Annars begränsar man den man lever med och det är absolut inte ok i min värld.

• Anonym (Vill Förstå)

Jag har förstått att min (vår) relation inte är hälsosam. Och jag vill känna mig som mig själv igen, jag förstår att jag inte kan ändra på en annan människa. jag har försökt att ändra på mig själv och det har gått till viss del. 

Jag har läst alla kommentarer jag har fått på mitt inlägg här. Och jag förstår att det är inte stora krav jag ställer på min andra hälft. Vi hade ett bråk om ingenting idag (som vanligt).

Så jag har bestämt mig att jag ska avsluta detta och flytta. 
    Men hur gör jag detta när jag vet att jag bara viker mig och är så svag för honom att jag stannar även om jag har bestämt mig för att gå. 

Är det någon som gjort detta och känner att det är fysiskt omöjligt, hur klarade ni av det?

• Anonym (?)
    Anonym (Vill Förstå) skrev 2025-11-04 12:01:19 följande:

Jag har förstått att min (vår) relation inte är hälsosam. Och jag vill känna mig som mig själv igen, jag förstår att jag inte kan ändra på en annan människa. jag har försökt att ändra på mig själv och det har gått till viss del. 

Jag har läst alla kommentarer jag har fått på mitt inlägg här. Och jag förstår att det är inte stora krav jag ställer på min andra hälft. Vi hade ett bråk om ingenting idag (som vanligt).

Så jag har bestämt mig att jag ska avsluta detta och flytta. 
    Men hur gör jag detta när jag vet att jag bara viker mig och är så svag för honom att jag stannar även om jag har bestämt mig för att gå. 

Är det någon som gjort detta och känner att det är fysiskt omöjligt, hur klarade ni av det?

Man tar stöd från någon vän eller släkting. Fixar boende i smyg, förbereder flytt.   Berättar, flyttar och sen ingen kontakt, blocka överallt, på fyra veckor. Någon kväll loggar man in på tinder, trålar hem en snygging, har sex.
  • Anonym (Mia2)
    Core skrev 2025-11-01 10:49:03 följande:
    Intressant att du läste det som att partnern är en honom, jag läste tvärtom 

jag lägger ingen värdering i det, det är bara intressant att man läser samma text med olika glasögon 😎

TS, det låter oerhört konstigt att leva som er. Vi gör allt vi kan för att den andra ska kunna göra vad den vill, vad är det för liv annars?
    TS har använt han/honom både i trådstarten och sedan i andra inlägg. 

inte vänta på att han ska säga att han vill

och är så svag för honom 

bara för att han inte delar samma. 
  • Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (Mia2) skrev 2025-11-04 13:20:05 följande:
    TS har använt han/honom både i trådstarten och sedan i andra inlägg. 

inte vänta på att han ska säga att han vill

och är så svag för honom 

bara för att han inte delar samma. 
    Förlåt vill inte skapa förvirring för er. 
    KAn vi hålla oss till ämnet i tråden istället så skulle jag vara tacksam. 
  • Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (?) skrev 2025-11-04 12:06:39 följande:
    Man tar stöd från någon vän eller släkting. Fixar boende i smyg, förbereder flytt.   Berättar, flyttar och sen ingen kontakt, blocka överallt, på fyra veckor. Någon kväll loggar man in på tinder, trålar hem en snygging, har sex.
    Det låter väldigt enkelt :)
Svar på tråden Olika intressen