• Anonym (Anställning)

Blev inte anställd och fick inget svar på varför.

För några veckor sedan hade jag ett möte med chefen vad jag tycker om jobbet, hur jag trivs osv och så frågade jag även vad jag kan göra bättre. Fick till svar att inget behöver förbättras och att jag ska jobba på som jag har gjort innan.

Och den här veckan fick jag reda på att jag inte kommer få någon anställning men att jag får förlängt konsultuppdrag i några månader och så får jag se därefter. Men jag fick inte veta varför dom inte valt att anställa medan dom valde att anställa min kollega som varit lika länge. 

Jag är så ledsen och upprörd nu och vet inte hur jag ska tolka deras beslut när jag fått till mig att jag inte kan göra något bättre. Vad är det som ska se efter yttligare 3 månader? 

• Svar på tråden Blev inte anställd och fick inget svar på varför.
  • Anonym (Anna)

Du får väl fråga igen?
    Annars bara köra på, söka nytt jobb parallellt.

• Anonym (M)

De vet kanske inte om de har behov av dig på lång sikt. 

Frågade du inte varför?

• Anonym (Anställning)
    Anonym (M) skrev 2025-10-31 16:54:28 följande:

De vet kanske inte om de har behov av dig på lång sikt. 

Frågade du inte varför?

Det är väl klart att jag frågade varför? Men fick bara till svar att det hade han inget svar på. Och om dom inte hade behövt mig så hade väl inte vi fått in två helt nya personer till avdelningen? Har jag inte rätt att få veta och få en tydlig anledning. OM det hade varit arbetsbrist har jag ju rätt att få veta det som ett rimligt skäl att inte anställa mig?
  • Anonym (Anställning)
    Anonym (Anna) skrev 2025-10-31 16:54:09 följande:

Du får väl fråga igen?
    Annars bara köra på, söka nytt jobb parallellt.

Ja men tycker bara det ÄR konstigt att inte få en enda anledning till VARFÖR? Är jag sjuk för mycket, är jag dålig på mitt jobb, arbetsbrist? 
  • Anonym (Konsult)
    Anonym (Anställning) skrev 2025-10-31 16:58:45 följande:
    Det är väl klart att jag frågade varför? Men fick bara till svar att det hade han inget svar på. Och om dom inte hade behövt mig så hade väl inte vi fått in två helt nya personer till avdelningen? Har jag inte rätt att få veta och få en tydlig anledning. OM det hade varit arbetsbrist har jag ju rätt att få veta det som ett rimligt skäl att inte anställa mig?
    Eftersom du är konsult behöver de ej ange det. Du är anställd av ditt konsultbolag och inte av det företag du arbetar som konsult på. 
  • EpicF
    Anonym (Anställning) skrev 2025-10-31 16:58:45 följande:
    Kan vara så enkelt att den andra har bättre cv, är mer omtyckt av övriga eller helt enkelt passar bättre för jobbet. 
  • Anonym (HR horror)

Ibland har man två bra konsulter men bara en tjänst som går att knöka förbi ägarna/ledningen så den blir godkänd just då. Och en arbetstopp kan vara tillfällig och sen kanske det räcker med en tjänst på längre sikt.

Vi gjorde exakt samma sak i våras- behöll en konsult och släppte en i ett par som började samtidigt, och det var inget fel på han som fick sluta men vi hade inte möjlighet att behålla båda.

Försök att inte ta det alltför personligt, du har fått bra återkoppling. Och då kommer du också att landa ett fast jobb om ett tag, tror jag.

• Anonym (Anställning)
    Anonym (HR horror) skrev 2025-10-31 18:05:15 följande:

Ibland har man två bra konsulter men bara en tjänst som går att knöka förbi ägarna/ledningen så den blir godkänd just då. Och en arbetstopp kan vara tillfällig och sen kanske det räcker med en tjänst på längre sikt.

Vi gjorde exakt samma sak i våras- behöll en konsult och släppte en i ett par som började samtidigt, och det var inget fel på han som fick sluta men vi hade inte möjlighet att behålla båda.

Försök att inte ta det alltför personligt, du har fått bra återkoppling. Och då kommer du också att landa ett fast jobb om ett tag, tror jag.

Jag tycker inte jag fått en bra och ärlig återkoppling. Chefen hade ingen feedback på vad jag kunde göra bättre och han kunde inte svara på vad som förväntas av mig vid den här tidpunkten men jag är uppenbarligen inte någon att satsa på.

Sen har vi fått in två helt nya kollegor på avdelningen så att dom inte behöver folk köper jag inte. 
  • Anonym (Anställning)
    EpicF skrev 2025-10-31 17:25:22 följande:
    Kan vara så enkelt att den andra har bättre cv, är mer omtyckt av övriga eller helt enkelt passar bättre för jobbet. 
    Ja, så kan det vara men då vill jag veta att de andra passar bättre för jobbet. Hur ska jag veta om jag ska ändra på nått till nästa jobb.
  • EpicF
    Anonym (Anställning) skrev 2025-10-31 21:41:37 följande:
    Ja, så kan det vara men då vill jag veta att de andra passar bättre för jobbet. Hur ska jag veta om jag ska ändra på nått till nästa jobb.
    Det är dock inget du har rätt till att få veta. 
Svar på tråden Blev inte anställd och fick inget svar på varför.