• Spucks

Hur få 6-åriga sonen att ta adhd medicinen?

Om det är så att han mådde dålig de två gånger han testade medicinen: byt medicin.

Om det är bara det att han tycker den smakar äckligt eller vill inte ta den bara för att: jag är av den åsikten att medicin - oavsett vad det handlar om - är ingenting barn har något att säga till om. Det är mitt ansvar som förälder att bestämma och om jag anser att barnet behöver den medicinen, tar barnet medicinen. Det blir inga diskussioner, inget motiverande, inga belöningar, det är bara att ta. Om det är nödvändig så håller jag i huvudet med armen och håller samtidigt för näsan med samma hand, så barnet öppnar munnen.
    Det är ett "lidande" som varar i några sekunder, tills medicinen är svalt, och därmed betydligt kortare än evigt långt trugande och diskussioner eller - ännu värre - konsekvenserna som uppstår när den nödvändiga medcinen inte tas.

Om barnet nu tycker den smakar så hemsk, kan han ju ha något direkt bredvid sig eller i handen som han gillar och kan stoppa i munnen direkt efter medicinen, som en klunk saft, en bit choklad, osv.

Svar på tråden Hur få 6-åriga sonen att ta adhd medicinen?