Anonym (TS) skrev 2025-11-04 23:49:51 följande:
Hur tänker du att man ska kunna hälla in en sked med sylt i munnen på ett barn som vägrar? För det första fastnar sylten i skeden. För det andra så skulle all granulat fara ut i hela munnen och inte ner i magen.
Skrev jag sylt? Man kan hälla den på något mer flytande, det fastnar inte på skeden.
Då har vi tabletten. Tänker du att jag ska slänga ner en tablett i munnen på ett barn som läkaren förskrivit på nåder för att den är så stor (5,3x12 mm) med instruktioner om att vi MÅSTE stå bredvid och kunna göra heimlich manöver om den fastnar i halsen!?
Den tabletten har ni ju tydligen bara fått eftersom granulatet inte funkade, för att ni vägrar att tvinga barnet.
Uppenbarligen har du varken barn med npf eller barn som inte går att tvinga.
Jag har, precis som du, ett barn med grav ADHD som fick sin diagnos och medicinen vid slutet av hans första skoltermin. Jag vet exakt hur ett barn med dessa svårigheter lider och hur mycket medicinen hjälper. Därför fattar ni inte varför ni inte avsluta detta lidandet utan väljer att låta det fortsätter bara för att ert barn är envis och har bestämt att han inte vill ha medicinen.
Och som skulle bli oerhört traumatiserad av en sådan behandling då vi vanligtvis inte utövar våld på våra barn.
Jo, ni utöver våld på ert barn. Ni har ett barn som är alldeles för liten för att själv bestämma om han ska ta medicin eller inte, eftersom han är oförmogen att förstå konsekvenserna. Ändå låter ni barnet bestämma, istället för att ta er ansvar som föräldrar. Detta resulterar i daglig lidande för ert barn och kan få långvariga konsekvenser. Detta är våld!
Hade det handlat om något livshotande hade man förmodligen kunnat förklara det. I detta fall är det inte livshotande.
Jag förslår att du läsa på lite om forskning kring ADHD. Speciellt jämförelser mellan personer som tagit medicin och de som inte tagit medicin och vilka skillnader det finns gällande substansberoende och suicid.
Han har tagit penicillin utan problem då han hade öroninflammation. Men då kunde vi förklara att medicinen tar bort det onda i örat. Att förklara åt ett litet barn som själv inte ser några problem med sitt liv att denne ska ta medicin för att bete sig annorlunda är svårare och dessutom utan att skada hans självkänsla och att han ska känna att det är något fel på honom.
Barnet behöver inte förstå det, det är NI som ska förstå att det är nödvändig och agera därefter. Eller säger du ni hade inte tvingat barnet ta penicillinet om han inte hade insett att det skulle hjälpa eller om han inte hade haft ont? Hade ni då tyckt att det är bättre att barnet riskerar allvarliga och långvariga, kanske tom livslånga, skador, för ni kan ju inte tvinga honom?
Du är dummare än jag trodde faktiskt.
[...] Med ditt föräldraskap hade du inte dragit dig för att tala om hur dåligt ditt barn är som inte kan hejda impulser, har svårt med koncentrationen och är hyperaktiv. Allt för att få barnet att känna sig så dålig så enda utvägen är medicin. För det viktigaste är att du får din vilja igenom, hur ditt barn mår på vägen spelar ingen roll.
Det är inte direkt ett tecken på hög intelligens att kalla folk för saker och hitta på skit om dem ...