Inlägg från: Anonym (Depp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Depp)

Skulle du vara fri fr kroppen om du kunde?

Ja det skulle jag. 
    En virtuell värld hade säkerligen varit betydligt bättre än den här plus att jag hade kunnat programmera mig själv så jag hade kunnat bli av med min depression.

• Anonym (Depp)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-02 07:29:25 följande:
    Jag älskar hudkontakt, älskar att laga och äta god mat, älskar att bada i en varm liten sjö, en massa saker som kräver kropp. Så mitt svar är nej, absolut.
    Så som jag tänker hade du kunnat uppleva exakts samma sak i den virtuella världen. Du hade inte kunnat känna någon skillnad till den riktiga världen. 

Det kan ju till och med vara så att den verkliga världen är ett hologram. I så fall blir det från en fejk värld till en annan. 
  • Anonym (Depp)
    Anonym (Britt) skrev 2025-11-02 14:28:35 följande:
    Jaa duu, tror folk var lyckligare förr faktiskt. Idag kan man ju vara hund el björn el va f.n man vill...får bara hoppas det inte godkänns nånsin andra signum än han o hon.
    Frågor rörande medvetande och det märkliga fenomenet över att vi är medvetna om vår existens har förekommit i alla tider. Så det är inget nytt

Däremot kan jag tänka mig att vi var lyckligare förr när vårt samhälle runt omkring oss inte var lika komplext och underhållning inte var lika lättåtkomligt.  
  • Anonym (Depp)
    Anonym (Leona) skrev 2025-11-02 15:10:16 följande:
    Precis. Platon och grabbarna tex, det var ju ändå ett tag sedan. Däremot tror jag inte att folk var lyckligare förr, när barnen dog som flugor i mässling och kikhosta, man jobbade i fabriken 12 timmar om dagen, det var arbetsgivarens skyldighet att uppfostra sina anställda med våld, alkoholmissbruket var mer regel än undantag, ogifta kvinnor hellre tog livet av sig än födde sk oäkta barn, homosexuella var brottslingar osv. Att vara bög 1940 skulle jag vilja påstå var jäkligt komplicerat. 
    Det har du rätt i, vi är nog nu lyckligare nu.
  • Anonym (Depp)
    Ezmeraldah skrev 2025-11-02 16:01:58 följande:
    Hur då? Hur ska man kunna känna samma sak? 
    Jag kom ihåg när jag läste filosofi att Emanuel Kant menade att det vi upplever med våra sinnen inte speglar verkligheten. Våra sinnesintryck är istället en subjektiv förvanskning av verkligheten. Så när vi känner vatten eller solen som strålar mot oss är det vi upplever bara elektriska impulser i våra neuroner som medför att vi får en sinnesupplevelse. Låt oss säga att varje neuron byts ut mot artificiell neuron till att bilda en artificiell hjärna så borde den likt vår hjärna kunna skapa elektriska impulser som ger samma upplevelse som dess ursprungliga kopia. 
Svar på tråden Skulle du vara fri fr kroppen om du kunde?