Inlägg från: musiknallen |Visa alla inlägg
  • musiknallen

9-åring går i leran/skit varje dag

Hej.

Har en 9-årig pojke. Hans kompis ringde på idag och ville leka . De går ut och leker en timme. Han kommer sen hem helt genomlerig.

Han har sprungit genom lerig/blöta gräsmattan vid någon lekplats istället för att gå på en torrare väg, så stövlarna är totalt genomleriga och det är ler skvätt upp till skaftet, på stövlarna och på hela baksidan av hans byxor och upp på ryggen.
    Och sådär kommer han hem nästan varje dag efter skolan.
    Ungarna går en lerig genväg genom en skogsdunge mellan skolan och fritids trots att de finns flera gångvägar precis bredvid.

Han springer ofta där också varav han ofta får lera upp på hela byxornas baksida och upp på ryggen. Han har också halkat och ramlat omkull i leran. Han har också ofta bajs hundbajs/ibland kattbajs på stövlarna ihopblandat med leran

Jag säger åt han att se sig för vart han går, låta bli att springa i leran (han halkade ju). Gå en gångvägen.

Men min man blir jättearg på mig och säger inför ungen att han får gå och springa var han vill. Vill han springa genom leran så gör det ingenting. Det finns tvättmaskin. Barn är barn och de gör som dom vill, dvs totalt underminerar mig inför vår son.

Sonen blir ju glad och visar jaa jag får springa i leran, för pappa.

n åker ofta bil

Ha

Musiknallen
  • Svar på tråden 9-åring går i leran/skit varje dag
  • musiknallen

Allt kom inte med.

fortsättning:

Sonen hämtas ofta med bil och han lerar ner i bilen och sen innanför dörren när han kommer hem.
    Och jag får varje kväll stå och göra rent golvet innanför dörren (särskilt om det är bajs) och rengöra dom där stövlarna. Skrubba dom noga om det är bajs och rengöra hans kläder.
    Vi bor i lägenhet med egen ingång i markplan.
    Men vi har ingen tvättstuga med grovvask utan bara tvättmaskin/torktumlare i badrummet.
    Dvs jag måste rengöra bajsiga leriga stövlar i det lilla handfatet i badrummet eller i duschen och sen
    rengöra handfatet eller duschen noga (med klorin om det är bajs).
    Detta börjar bli ett riktigt problem eftersom det är varje dag.

Överdriver jag, som min man tycker? Har han rätt i att säga att sonen får springa var han vill i  leran och inte se sig för för hundbajset som ligger här och där på gångvägarna. Barn är barn, som han sa,

Det är bara att städa varje dag eller. Vad säger ni?
    Han är ändå 9 år. Och jag tycker man ska lära barn.

Trött mamma.

• musiknallen

han tar sällan på sig överdragsbyxorna. så det är de vanliga byxorna som är leriga.

De få gånger han tagit på sig överdragsbyxorna så har han knölat ner  dom leriga i sin skolväska, fast han har en plastpåse där att lägga dom i.

det är tyvärr många som lämnar  kvar hundbajs här i bostadsområdet.

Men vet inte om sonen kliver i samma hundbajskorv varje dag som ligger kvar på samma ställe mellan skolan och fritids där han går varje dag, eftersom det är så ofta nu.

• musiknallen
    Grässtrå77 skrev 2025-11-01 22:07:26 följande:

Är du helt säker på att han frivilligt går i all lera och bajs? Tänker om det är något hans kompisar tvingar honom till?

Du menar att han skulle bli mobbad. Det tror jag inte alls. Han ser sig inte för var han går och kliver i bajs,
    Men jag misstänker att när hans pappa sagt flera gånger att han visst får gå och springa i leran, det gör ingenting så tror jag ungen gör det med flit, för att han får för pappa och tycker det är kul
Svar på tråden 9-åring går i leran/skit varje dag