• Anonym (Nr1)

Varför?

Hej!

Varför är det viktigt för kvinnan att vara stark?

• Svar på tråden Varför?
  • Anonym (M)

Därför att det finns situationer då ingen kommer och räddar en och då måste man kunna fixa det själv. 

Det är lite red flag på att ifrågasätta varför kvinnor ska vara starka. Varför ska de inte vara det?

Kvinnor har behövt vara starka i alla tider när de diskrimineras i olika sammanhang, blir dömda och utfrysta av omgivningen (av alla möjliga anledningar) blir ensamma med barnen, utsätts för övergrepp och våld etc. etc. 

Jag lämnade en våldsam man och om jag inte hade varit stark så hade jag gått under för jag lämnades ensam av samhället med en psykopat som hotade och stalkade mig och barnet. 

Det här är ingen värld för kvinnor så det finns inga andra alternativ än att vara stark. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (M) skrev 2025-11-02 19:26:12 följande:

Därför att det finns situationer då ingen kommer och räddar en och då måste man kunna fixa det själv. 

Det är lite red flag på att ifrågasätta varför kvinnor ska vara starka. Varför ska de inte vara det?

Kvinnor har behövt vara starka i alla tider när de diskrimineras i olika sammanhang, blir dömda och utfrysta av omgivningen (av alla möjliga anledningar) blir ensamma med barnen, utsätts för övergrepp och våld etc. etc. 

Jag lämnade en våldsam man och om jag inte hade varit stark så hade jag gått under för jag lämnades ensam av samhället med en psykopat som hotade och stalkade mig och barnet. 

Det här är ingen värld för kvinnor så det finns inga andra alternativ än att vara stark. 

Hej! Ok, varför blev du tillsammans med en psykopat?  Är det inte bättre att välja en annan man?
  • Anonym (Nr1)
    Fiona M skrev 2025-11-02 17:27:22 följande:

Vad lägger du i begreppet stark TS?
    Men ja, det är viktigt för vuxna människor att vara starka nog att kunna ta hand om sig, och att våga be om hjälp när det behövs. (Detta helt oavsett kön.)

Dominant, ledare
  • Anonym (Nr1)
    Suzzan99 skrev 2025-11-02 19:27:27 följande:

Stark incelvarning.

Vad är det för fel med att vara incel?
  • Anonym (Sunshine)
    Anonym (Nr1) skrev 2025-11-09 00:13:19 följande:
    Vad är det för fel med att vara incel?
    Vad är det för fel med att hata alla  kvinnor och alylla de egna tillkortkommandena på dem?
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (Sunshine) skrev 2025-11-09 00:16:05 följande:
    Vad är det för fel med att hata alla  kvinnor och alylla de egna tillkortkommandena på dem?
    Hata alla kvinnor? Jag älskar kvinnor
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)

Alla vill väl vara starka? 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Nr1) skrev 2025-11-09 00:08:07 följande:
    Hej! Ok, varför blev du tillsammans med en psykopat?  Är det inte bättre att välja en annan man?
    Det är sällan en psykopat visar sina våldsamma sidor i början av en relation. Det är få män som börjar slå kvinnan på första dejten. Psykopater brukar tvärtom vara väldigt charmiga och kärleksfulla tidigt i relationen.

Varför lägger du skulden på kvinnan och inte på mannen som manipulerade henne in i ett förhållande där han utövade våld mot henne?
  • Anonym (M)
    Anonym (Nr1) skrev 2025-11-09 00:08:07 följande:

Jag sökte förstås aktivt efter en psykopat och han var helt öppen med att han var psykopat. Jag tänkte att en psykopat skulle passa mig bra. 

• Anonym (Sunshine)
    Anonym (Nr1) skrev 2025-11-09 00:11:51 följande:
    Dominant, ledare
    Jag tror inte de orden är det första man tänker nr man hör stark, snarare självständig och driftig när det behövs.
  • Anonym (Nr1)
    Anonym (M) skrev 2025-11-11 22:36:51 följande:

Jag sökte förstås aktivt efter en psykopat och han var helt öppen med att han var psykopat. Jag tänkte att en psykopat skulle passa mig bra. 

Känner du inte igen signalerna?
  • Anonym (Nollan)
    Anonym (Nr1) skrev 2025-11-14 22:51:03 följande:
    Vilka signaler?
  • Anonym (M)
    Anonym (Nr1) skrev 2025-11-14 22:51:03 följande:

Vad tror du själv? 

Jag hade känt honom sedan skoltiden och vi var tillsammans i två år innan jag blev planerat gravid och han visade sitt rätta jag. 

Graviditet är en riskfaktor när det gäller våld i nära relation eftersom den typen av män inte kan tolerera att vara nummer två efter barnet. 

Det fanns inga tecken före det - ingen kontroll, svartsjuka eller andra klassiska tecken. 

Jag lämnade honom förstås när han blev hotfull och våldsam och polisanmälde. 

Det var då allt verkligen eskalerade. Att lämna en våldsam man är det farligaste en kvinna kan göra i den situationen. Det är oftast när en kvinna går som om blir mördad.

Polisen varnade mig för just det och sa uttryckligen att det är nu han kommer att vara som farligast. 

Fast han fick inget besöksförbud i början trots att han hade begått brott mot mig. Jag lämnades ensam med mitt spädbarn och sov med en kniv bredvid sängen eftersom jag visste att han stod utanför mitt hem i mörkret nästan varje natt. 

Sedan följde åratal av hot och stalking och han dömdes för flera brott mot mig och barnet som han också hotade och trakasserade när barnet blev äldre. 

Jag vet att många, precis som du, vill skuldbelägga kvinnor som jag men statistiskt sett har majoriteten av kvinnor som utsätts för våld bara EN sådan relation i livet medan majoriteten av män som slår gör det i VARJE relation. 

Det finns inga belägg för att vissa kvinnor dras till våldsamma män som du försöker insinuera, Däremot dras våldsamma män ofta till kvinnor som är empatiska och omhändertagande, precis som jag, eftersom de är lättare att manipulera emotionellt, 

Jag har bara träffat normala män före och efter honom. Han däremot blev dömd för ännu värre brott mot kvinnan efter mig. 

Polisen gav nyligen ut en rapport om hur polisen sviker kvinnor i min situation. De konstaterade att polisens uteblivna agerande kan ha lett till att flera kvinnor blev mördade. 

Jag var tvungen att ensam försöka skydda mig och mitt barn, lägga all min tid och energi på tvister och rättegångar samtidigt som jag arbetade, tog hand om mitt barn och kämpade med PTSD. 

Jag skrev om min historia och du dömde mig precis som du kommer att fortsätta döma mig nu, oavsett vad jag skriver.

Och du frågar varför kvinnor måste vara starka? 

Svar på tråden Varför?