Inlägg från: Anonym (E.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E.)

Elsa, Iris eller Ellie? Hjälp!!

I alla fall inte Ellie, det är ett hemskt enkelt och barnsligt smeknamnsnamn. Inget som passar på en vuxen kvinna, som kanske ska ha an ansvarsfull befattning en dag, eller tas på allvar när hon själv blir mamma...

Elsa och Iris är på samma nivå för mig, de är hyfsade och vettiga men... tråkiga. Och det finns något tantigt över dem trots att de är så populära nu, det kan inte hjälpas. 

Varför kan inte flickan få ett namn med lite längd, stil och klass, som t.ex. Elisabeth - och sedan kan ni kalla henne Elsa hemma..?

Elise är annars en fin kompromiss tycker jag, och först och främst så låter det för evigt ungt och inte tantigt. Gillar associationen till "Für Elise" också, klassisk musik och kultur. Här kom jag även att tänka på Stella.

Isabelle låter ganska likt era namnförslag också, och även det är ett riktigt namn med längd och klass. Mycket bättre. Eller Isadora om ni vill vara lite ovanliga!

• Anonym (E.)
    Anonym (Dessan) skrev 2025-11-03 18:55:14 följande:

Elsie funkar också

Fortfarande ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Låter barnsligt - hon ska ju inte alltid vara en söt baby, utan förhoppningsvis bli vuxen också. Kanske sitta i styrelsesammanträden... Då får man mer pondus om man heter Elisabet eller Eleanore.
  • Anonym (E.)
    Anonym (Dessan) skrev 2025-11-04 10:26:19 följande:
    Finns gamla människor heter Elsie/Elsy också, så jag har aldrig tänkt på det som ett bebisnamn. Det beror kanske på vilka man känner. Jag heter Elisabeth men ändrade på det till att få bli mitt andranamn. Ingen lust att bli kallad för Bettan, så jag är personligen inte så förtjust i Elisabet.
    Ja, men vet du hur folk har sett på dessa gamla Elsie/Elsy, då? Har de haft stor respekt för kvinnans kompentens?

Detta gäller ju alla långa, fina namn: Charlotta blir Lotta, Christina blir Tine eller Kicki, Eleanore blir Elly, Isabella blir Bella, Camilla blir Milla, Josephine blir Jossan, Catharina blir Kattis...

Jag tänker att det inte gör så mycket så länge som det bara är i närmaste familje- och vänkretsen. Tvärtom: smeknamnen blir ett bevis på att just vi står nära varandra. Man får säga ifrån om någon man inte vill ha den nära relationen med, kommer och kallar än för Elly eller Milla. Men dom som HETER Elly eller Milla kan aldrig göra den distinktionen, de måste liksom vara nära alla nya bekantskaper på en gång, som en liten gullig hund som alla får klappa...
  • Anonym (E.)
    Anonym (Dessan) skrev 2025-11-04 10:30:11 följande:
    Hur många går och säger till alla Lenor att de inte har riktigt namn? Finns hur många som helst som heter Lena. Jag har aldrig hört någon säga att de inte har riktiga namn utan borde heta Magdalena eller Helena.
    Jag har aldrig kommenterat namnet Lena. Det kvalar nog in som riktigt namn idag, men jag hade ändå valt Helena till min dotter i så fall. Den sköna Helena, de bysantiska kejsarinnorna i Konstantinopel före dess fall... ett vackert namn från en urgammal klassisk kultur. Lena är för enkelt och historielöst för min smak.
Svar på tråden Elsa, Iris eller Ellie? Hjälp!!