Inlägg från: Anonym (Jodå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jodå)

Önskar ni att ni var av motsatt kön ibland?

Varför har människan överlag så svårt att förstå att alla har för- och nackdelar? Det är lite instagram-problematik över detta. Man tittar på andra och tror att dom har så enkla, bra och lyckliga liv. Man tycker att sitt syskon har det enklare, kollegan har det enklare osv. Så är det oftast inte.

Kvinnor har sina för- och nackdelar och männen sina.

• Anonym (Jodå)
    Anonym (JK) skrev 2025-11-04 10:40:18 följande:

Kraven är nu definitivt lägre på pappor iallafall skulle jag säga. Menar inte att jag höjer mina barns pappa till skyarna så fort han gör minsta lilla men ibland känns det som att det är så folk ser på pappor om man kollar på typ artiklar i tidningar osv. Typ att man kan läsa om en kändis , hur fantastisk och närvarande pappa han är för att han blir fotad när han är ute och gör något med sina barn. Medan man oftast inte läser samma sak om mammor .

Och ja såklart är det jag som möjliggör att han kan leva nästan som vanligt eftersom jag är hemma med barnen. Men någon måste ju vara det. Jag ammar ju så svårare för mig att lämna. Visst hjälper han till också och jag kan göra saker utan barnen ibland men då måste jag liksom fråga långt i förväg och förbereda. 

Och ja det är ju så det är i just mitt förhållande och gäller inte alla. Men att det är kvinnor som bär och föder barnen kommer man inte ifrån. Och det finns inget lätt sätt att föda barn även om vissa som tjatar om ?Rätten till kejsarsnitt? verkar tro det. Jag har gjort båda som sagt och de är nästan ungefär lika hemska fast på olika sätt. Så när det gäller den biten kanske det inte skulle vara helt fel att vara man istället. Att ha barn men slippa vara gravid och föda :) 

Kraven är troligtvis generellt sett något lägre på pappor när det kommer till omvårdnad. Men är kraven generellt sett lägre i många andra aspekter för män. Mitt svar är definitivt nej.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Kr) skrev 2025-11-04 11:48:23 följande:

Nej, jag trivs bra som kvinna. Ser faktiskt inget hos män att avundas alls, varken i deras kroppar eller hjärnor. De har inget av värde som inte jag har i samma mån eller högre. 

Är ointresserad av barn så slipper också det ojämställda föräldraskapet, skönt. 

Man skaffar inte en partner för att man avundas, utan för att man attraheras av varandra och trivs ihop.
Svar på tråden Önskar ni att ni var av motsatt kön ibland?