• Agda90

Är jag dum emot min svärfamilj

Anonym (Men snälla...?) skrev 2025-11-05 06:55:12 följande:

Du har gift dig med en familj, inte med en man.

Äldst bestämmer och du har att anpassa dig, annars blir det friktion.

Läste du inte in dig alls på kulturen du gift dig med?

De har flyttat till Sverige och här är en annan kultur. Det får familjen acceptera och faktiskt anpassa sig också.
  • Agda90
    Anonym (Fru) skrev 2025-11-04 01:09:05 följande:
    Är jag dum emot min svärfamilj

Okej jag känner att jag behöver prata av mig för att få lite andrum och råd. Detta gäller främst till folk som är i mixad relation, helst inom Kinesisk. Inget illa utan jag vill bara ha råd hur jag ska hantera en kulturell konflikt. 

Jag är en svensk kvinna som är gift tillsammans med en kinesisk man. Vi har ett barn ihop som är 1 år. Vi har det bra och är lyckliga men jag klarar ej av hans familj som kommer på besök jämt. Alltså hela tiden, varje dag. Min makes pappa älskar sitt barnbarn och jag tycker det är fint dom har en bra relation. Dock han kräver så mycket av det. Att han anser han ska bestämma nästan allt angående bebisen och det driver mig till vansinne. Min make ser bara att hans familj hjälper till och jag klagar mycket men jag blir irriterad av hur stor plats hans familj, särskilt hans pappa tar. För det kan vara att han ska bestämma bebisens sov tider, bönar att bebisen ska sova med farföräldrarna på nätterna (jag vägrar och då beter han sig som en tjurig besviken unge som ej får en leksak i butiken) . Samt också om bebisen är ledsen så tar han bebisen ifrån min famn hela tiden för han tror bara han kan trösta bebisen trots mitt barn är väldig mammig. Jag blir irriterad när dom tror att dom känner mitt barn bättre och att barnet vill bli tröstad av dom när mitt barn skriker efter mig främst för tröst. 
    Och nu i helgen ska vi till sjukhuset med bebisen för blodprov test (bebisen är okej, bara blodprov) och min make sade hans pappa ska följa med. Och jag frågar varför. Och han säger ifall bebisen blir ledsen och hans pappa kan hjälpa till. Det gjorde mig så irriterad och vägrar att han följer med. Är jag elak eller vad tycker ni? För i min sammanhang så ställer hans pappa för stor plats i vårat liv och måste sluta med att lägga sig i så mycket. Och är jag elak för jag vägrar han ska trösta mitt/vårat barn när hen är ledsen? 
    Har du koll på hur kinesisk kultur är? Om inte så försök sätta dig in i det. Sedan pratar du med din man. Du får påminna att ni lever i Sverige och inte i Kina, att han och hans familj inte kan förvänta sig att du ska bli kines och följa deras kultur utan att de faktiskt får gilla läget att de är i Sverige. Samtidigt får ni hitta en gemensam grund att stå på för meningen är inte att de ska släppa sin kultur helt och hållet. 
    När du och din man har pratat om hur ni vill ha det så måste din man lyckas kommunicera med sin familj kring det. 
Svar på tråden Är jag dum emot min svärfamilj