Villrådig
mina tonåringar är uppe hela nätterna. jag får inte sova och kan inte sköta mitt jobb. de är 18 och 14
mina tonåringar är uppe hela nätterna. jag får inte sova och kan inte sköta mitt jobb. de är 18 och 14
Ja, något har gått alldeles fel. Slapp uppfostran?
Kommunen har föräldrautbildning som man kan gå för att bli bättre på att sätta gränser. Det är ju en större utmaning ju äldre barnen blir.
Ditt hus, dina regler.
14-åringen kräver du att han ska lägga sig på en av dig bestämd tid.
18-åringen att han ska hålla sig på sitt rum och vara tyst efter en av dig bestämd tid.
Du måste våga vara förälder!!
Den äldre har svår ADHD den yngre under utredning. Vi har kontakt med SOc då det är konstantA bråk hemma då barnen inte gör som de är tillsagdA. De struntar även i skolan.
Den äldre har svår ADHD den yngre under utredning. Vi har kontakt med SOc då det är konstantA bråk hemma då barnen inte gör som de är tillsagdA. De struntar även i skolan.
Inga mobiler eller spel brukar lösa det. Det och föräldrarådgivning.
Det finns ju också funktioner för att begränsa skärmtid/speltid om det är det de håller på med på nätterna.
Du behöver få stöd i att våga vara förälder och hjälpa dina barn till sunda rutiner.
Vad gör de på natten?
samla in mobiler, stäng av internet och koppla ur alla tv-apparater.
väck dem tidigt på morgonen så deras dygnsrytm vänds tillbaka.
Du behöver ha hjälp och stöd i din föräldraroll. Soc och Hab ska kunna erbjuda det. Rätt medicinering för dm båda två också. Du behöver få lär dig strategier och taktiker för att styra upp skutan igen. Finns det någon medförälder. Du behöver stöd för egen del också för att palla det här. Har någon form av NPF också? Eftersom de med funktionsvariation inte är förändringsbenägna är det en tuff utmaning och alt med avlastningsfamilj är nog jättesvårt att genomföra. Ni behöver struktur och rammar alla tre samt en vettig sömn. Lycka till.