Inlägg från: OlleSQ |Visa alla inlägg
  • OlleSQ

Finns det jobb för mig?

Handläggning på myndigheter brukar kräva examen i statsvetenskap.

Ena dottern har det och gick in på 40k som 23åring på en statlig myndighet, då med en master i just statsvetenskap, men då hade hon oxå jobbat inom statlig myndighet under studietiden.

Den andra har en master i humaniora och jobbar nu på lager.

Så det handlar om för din del att hitta jobb öht och skippa kraven helt. Ju längre du går arbetslös desto längre kommer du från arbetsmarknaden och ju mindre värda kommer dina examen att vara värda när du inte jobbat inom de områdena alls och heller inte jobbat med nått annat.

• OlleSQ
    Anonym (Lisett) skrev 2025-11-05 07:36:01 följande:
    Det beror nog på vilken myndighet. Socialtjänst, Polis, Skolverket, Trafikverket mm söker nog olika yrkesgrupper. 
    Fortfarande annat än TS har dock... och statsvetenskap är alltid meriterande för sådana tjänster eftersom det går ut på myndighetsutövning.
  • OlleSQ
    Anonym (?) skrev 2025-11-05 10:43:45 följande:
    Arbetsmarknaden är inte död men ibland får man se över sina önskemål/krav. Jag snabbgooglade och hitta 140 jobb inom admin/ek/jur i Stockholslän, alla inom offentlig sektor

Hur länge sedan slutade du plugga?
    Har du haft något sommarjobb eller extrajobb du kan använda som ingång?
    Garanterat inga jobb där man kan jobba hemifrån 1-2 dagar i veckan...
  • OlleSQ
    Anonym (2outbildade) skrev 2025-11-14 08:31:48 följande:
    Kan man göra både och. Det jag reagerade på är att man tummar ner en som är utbildad och söker jobb. Sådant kan fanimej bara hända på FL.

Har väl mer med att TS hade rätt höga för att inte säga orimliga krav på de jobb som hon vill ha och utan nån som helst jävla arbetslivserfarenhet så är man inte i den positionen att ställa den typen av krav. Sen är examen i humaniora (det är där hon har sin enda master) oftast lallarutbildningar som är kul att ha men sällan eller aldrig leder till arbete inom det man är utbildad till. Hon uppfattas helt enkelt som en prinsessa på ärten och sen när folk påpekar att hon fått tumme ner så kommer fler som ett brev på posten (när det var ett statligt verk). Sen har vi nog alla träffat på människor som haft utbildningar men ingen koll på verkligheten och de brukar vara problematiska i yrkeslivet.

Några av de mest framgångsrika i min bekantskapskrets har jobbat hårt och är mycket begåvade men har inte mer än gymnasieutbildning i en del fall bara 2årigt gymnasium.. Men de jobbade redan under gymnasietiden och tjänar idag riktigt bra, långt över snittet och låg bra till lönemässigt redan som 25åringar men som första jobb kunde det vara som paketutdelare på posten... Svårt att jobba hemma några dar i veckan då.

• OlleSQ
    Anonym (Elle) skrev 2025-11-14 14:23:00 följande:
    Ett arbete har flera komponenter, exempelvis intressant innehåll, goda anställningsförhållanen och bra chef/medarbetare. Det är inte alla som enbart går på kronor och ören.

Men jag håller med om att TS mäste anpassa sig till den nuvarande situationen på arbetamarknaden.
    Såklart. 

Som han som blörjade på posten med paket utdelning och sen hamnade på ett större amerikanskt mjukvarubolag där han har hand infrastrukturen för Norden. 

Mao väldigt intressant innehåll för honom och där han bara hade en chef som är väldigt vettig.

Hur är anställningsförhållanden då? Tja 6 veckor extra semester var 6e år är rätt najs. Att få 80% av ens lön istället för 35% som blir praktiken när man har hög lön är ju riktigt trevligt ur jämställdhetssynpunkt. Arbete efter 20:00 så stod bolaget för middag. Bra för de som hade möten med huvudkontoret i US.
Svar på tråden Finns det jobb för mig?