9 månader gammal bebis, vad händer vid separation?
Tack för svar.. Hur blir det isåfall under tiden , medan vi väntar på det? Får hon vara hos mig då?
Att han har henne några timmar själv på dagen har jag inget emot, det är mest nätterna jag oroar mig för.. Häromnatten var jag i duschen när hon vaknade , han försökte trösta henne men hon gallskrek tills jag kom och ammade henne..
Och så sover han djupt också och är inte alltid helt nykter. Han dricker inte varje dag men oftast några gånger i veckan, typ AW efter jobbet. När han inte bor med mig bor han hos sin mamma just nu, hon är ansvarsfull och jag litar på henne när det gäller barnsäkerhet och allt sånt men hon jobbar mycket och kommer inte kunna lägga all sin tid på att ta hand om en bebis.
Jag tror absolut inte han vill ha henne halva tiden egentligen, han vill ju knappa passa henne någon timme som det är nu, ber mig ta med henne när jag ska handla eller göra något ärende även om jag ber honom passa henne. Det är väl mest för att ?straffa? mig och för att slippa betala underhåll..
Han verkar inte vara så intresserad av att vara förälder, han dricker (att dricka några gånger i veckan är inte sunt och räknas antingen till riskbruk eller beroende). Han gör inget hemma, han hotar med att ha barnen 50% men vägrar att "passa" sitt egna barn och planerar inte in någon föräldraledighet.
Jag hade tagit kontakt med familjerätten via socialtjänsten för att prata om vilka möjligheter/risker som finns gällande vårdnad och umgänge. ¨Med risk menar jag - risk att pappan får spendera tid med något utav barnen iom att han dricker. I min värld finns det inte utrymme att som ensamstående supa ett par gånger i veckan!!
Kan ni inte komma överens själv eller med hjälp av famlijerätten så får ni ta det via tingsrätten. Men ska det gå den vägen då kommer socialtjänsten att göra en utredning om vad som är bäst för barnen.
Tror du att han kommer att kräva att ha ert yngsta halva tiden när han inte klarar av att ta hand om henne ett par timmar ens?