Inlägg från: Anonym (Sitter inte rätt.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sitter inte rätt.)

Byte av portnycklar

Hej, 

Min mor bor i en lägenhet och bostadsföreningen har ändrat om alla nycklar till blipp, de har samtidigt ändrat om alla portdörrar så de vanliga nycklarna inte fungerar.

De har gett tillgång till tvättstugan via blippen som ligger i en annan lägenhetskomplex.

Problemet är att det är bara trappor ner till tvättstugan, och min mor har brutit handen vid två tillfällen som gjort att hon inte kan lyfta tungt, hon har även artros på knäna och har därmed svårt med trappor. Det finns en annan lägenhetskomplex bredvid som har dörrar som går till tvättstugan utan att man behöver använda trappor. Hon har använt denna väg förut men nu har hon inte tillgång till den längre. 

Jag pratade med dem om detta och de sa att de inte kan göra något och att hon får använda sig utav hemtjänst. 

Jag tänkte skaffa en tvättmaskin åt henne men får de göra så här? Är det inte diskriminerande mot folk med sjukdomar/handikapp? 

Vad är hennes rättigheter?

• Svar på tråden Byte av portnycklar
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-05 11:38:55 följande:
    Så hon klarar att gå till ett annat hus med tvätten trots att hon inte kan lyfta tungt?

Jag tänker att inget av alternativen fungerar för henne, och då är det hemtjänst eller egen maskin som gäller. 
    Glömde skriva, hon använder sig utav en dramaten väska. Så hon lyfter inget. Aa jag ska köpa en maskin på black friday.
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2025-11-05 14:07:49 följande:

Behövde hon alltså inte gå i några trappor alls, för att ta sig till tvättstugan tidigare? I så fall är det ju en betydande försämring.

Är hon med i hyresgästföreningen kan hon börja med att kontakta dem för att få hjälp att tala värden tillrätta. Ett alternativ är att se om lokaltidningen är intresserad av historien. 

Jag bor själv i ett hyreshus där vi nyligen fått blippar. Dessa funkar även på de portar man behöver gå igenom för att ta genvägen till sophus och parkering, och slippa gå en lång omväg runt byggnaden. 

Exakt, hon har använt sig utav en dramaten väska, för att ta sig till tvättstugan och tillbaks. Då var det bara och gå igenom den porten och några dörrar emellan. 

hm.. jag ska kolla med henne, tack för tipset.
    ClumsySmurf skrev 2025-11-05 16:03:04 följande:

hur fungerar bokning av tvättstugan?
    blir det inte svårt i lägenhetskomplex där hon inte bor?

Hittills har hon fått gå dit och boka en ledig tid. De sa dock i telefonen att de skulle ordna en app. Det har inte varit några större problem, man får ibland ta en tid en annan dag bara. 
    Anonym (g) skrev 2025-11-05 15:56:26 följande:
    Jag hade inte varit så tvärsäker förrän TS bekräftat efter många trådar där folk inte särskiljer bostadsbolag/hyresbolag/bostadsföreningen/liknade.
    Hej, hon hyr sin lägenhet.
Svar på tråden Byte av portnycklar