Bottennapp av Åsa Linderborg
Trodde aldrig Åsa skulle svika kvinnorna så. Har hon fortfarande dåligt samvete för Benny Fredriksson eller vad menar hon?
Trodde aldrig Åsa skulle svika kvinnorna så. Har hon fortfarande dåligt samvete för Benny Fredriksson eller vad menar hon?
Hon har exakt rätt i mitt tycke. En lag som förvandlar kvinnor till menlösa våp som kräver statlig assistans i umgängeslivet. Fy för en gris.
Jag tycker också Åsa Lindeborg har rätt.
Hon är sann vänster
Att våra skattepengar har gått till att finansiera en rättegång kring en sån här löjlig grej tycker jag är sorgligt. Det här var inte en fråga för rättsväsendet utan något som borde ha klarats ut mellan två personer eller möjligen med arbetsgivaren inblandad. Är människor gjorda av skört glas numer? Jag är kvinna själv för övrigt.
Vad hände med Benny?
Tycker inte att det är ett bottennapp, snarare tvärtom. Uppfriskande givet allt surr om detta i media, och på sociala media där folk inte gör lite mer kritisk granskning.
Hon (Åsa) har dessutom haft den goda smaken att ta del av förundersökningsprotokollet (FUP). Gör man det så får man en bättre nyansering av hela den här händelsen, de två iblandade personerna, deras kommunikation, deras mångåriga relation.
Jag anser att män (är själv man) som kladdar och tafsar (sexuellt) på random kvinnor på dansgolv, i barer, och som inte kan ta ett "nej" för ett "nej!" etc givetvis bör riskera att bli anmälda, åtalade, och fällda för sexuellt ofredande.
Men denna händelse anser jag inte når upp till vad som kan vara ett sexuellt ofredande och därmed falla under brottsbalken. Men nu ansåg åklagare det, och även tingsrätt. Då får vi finna oss i det. Så får vi se om HovR ger prövningstillstånd. Japp, det kommer spenderas mer skattemedel, var så säkra.
Det är för mig helt obegripligt att denna framgångsrika kvinnliga företagsledare (japp, för det är vad hon är!) kunde känna sig så pass "sexuellt kränkt" av en puss, och ett försök till ytterligare en puss en stund senare (därom tvistar de tu). Att hon två månader efter händelsen kände sig manad att göra en anmälan...
Men kvinnan kan inte ha känt sig så pass kränkt initialt, givet att hon bjöd in Micke till lite strandhäng och lunch dagen efter, efterföljt av lite hjärtemoiis till den kramvänliga Micke...
Jag bryr mig föga om Micke Leijnergard. Det var måhända olämpligt, eller med facit, det var ytterst olämpligt (!) - främst utifrån att det var under en "arbetsfest", han är i en relation, kvinnan är i en relation. Det tisslades och tasslades säkerligen dagen efter kollegor sinsemellan.
Men som försvaret (försökte) lägga fram, medialt - etik och moral är inte det som skall avgöras i Sveriges domstolar. Men nu känns det som att moralpaniken har fått fotfäste även i våra domstolar...
Samtidigt som tjejer, kvinnor, utsätts för betydligt värre övergrepp men som inte leder till fällande domar, ibland inte ens till åtal...
Bedrövligt!
Föredrar denna:
Irena Pozar: Leijnegard-domen ger en kvinna rätten till sin kropp
Men folk är, precis som innan rättegången, förbannade. Min kollega Åsa Linderborg skriver i en krönika att det är en ?skräckens dag?, och sammanfattar slutsatserna män ska dra av domen med ?Gå aldrig på personalfest! Följ inte med. Stanna hemma. Lås in dig på hotellrummet."
Ironiskt, inte sant? Exakt samma ord har riktats till kvinnor i hundratals år: Gå inte på fest. Följ inte med honom hem. Stanna hemma. Byt om till längre kjol. Ha 112 inslaget på telefonen. Le. Var försiktig. Gå inte själv.
Skillnaden är bara att, ja, i ena fallet riktas orden till förövaren och i det andra till potentiella offer.
Nu har vi fått en dom som faktiskt ger en kvinna rätten till sin kropp. Det är prövat mot rådande lagstiftning, inte känslor.
Föredrar denna:
Men folk är, precis som innan rättegången, förbannade. Min kollega Åsa Linderborg skriver i en krönika att det är en ?skräckens dag?, och sammanfattar slutsatserna män ska dra av domen med ?Gå aldrig på personalfest! Följ inte med. Stanna hemma. Lås in dig på hotellrummet."
Ironiskt, inte sant? Exakt samma ord har riktats till kvinnor i hundratals år: Gå inte på fest. Följ inte med honom hem. Stanna hemma. Byt om till längre kjol. Ha 112 inslaget på telefonen. Le. Var försiktig. Gå inte själv.
Skillnaden är bara att, ja, i ena fallet riktas orden till förövaren och i det andra till potentiella offer.
Nu har vi fått en dom som faktiskt ger en kvinna rätten till sin kropp. Det är prövat mot rådande lagstiftning, inte känslor.
Jag tycker att hon har rätt. Det är väl klart att inte polisens och domstolarnas tid ska tas upp med sådana skitsaker! Samtidigt som väntetiderna är långa (och vittnena hinner blanda bort sina minnesbilder) för rättegångar om mycket värre saker. Om det ens blir någon rättegång alls.
Föredrar denna: