• Svar på tråden Bottennapp av Åsa Linderborg
  • Anonym (Blah blah blah)

Bedrövlig rättegång där alla är förlorare. Kunde man inte skött detta internt? 
    Vad blir nästa? Polisanmäld för att ge slängkyss till någon utan samtycke?
    Lägg ner. Feministerna struntar fullkomligt i hedersrelaterat våld där muslimska män mördar kvinnor som i ex Västerås.

• Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2025-11-07 05:21:14 följande:
    Fast förlåt...menar du på allvar det som du nu skriver?
    Vad är att få det lika bra menar du? Att alla ska tåla att bli kränkta av kollegor? 
    Jag kommenterade på att 'ord har riktats till kvinnor i hundratals år: Gå inte på fest. Följ inte med honom hem. Stanna hemma. Byt om till längre kjol. Ha 112 inslaget på telefonen. Le. Var försiktig. Gå inte själv. '

Nu är det tvärtom; män som inte vill riskera bli åtalade och dömda måste hålla sig ifrån att följa med en kvinna hem från fest, och absolut inte vara själv med henne, och absout inte under alkoholpåverkan, och komma ihåg att le så hon inte blir arg och vill hämnas senare. Den som kan berätta den mest trovärdiga historien i rätten och har talets gåva, vilket oftast är kvinnorna, kommer ses som den mest trovärdiga, oavsett vad sanningen är.
  • Anonym (Thom)
    Vad är att få det lika bra menar du? Att alla ska tåla att bli kränkta av kollegor? 

Fritt fram för alla oavsett kön och läggning att tvångshångla en kollega (dessutom återkommande) på AWs och firmafester.
    Bara man ber om ursäkt efteråt är det helt ok..
    (Nu verkar ju dock Micke faktiskt inte inse att han gjort fel när han i intervju efter domen säger att han inte tänker ändra på sig utan ska fortsätta med pussarna)

Båda könen ska självklart ha rätt till sin egen kropp och i detta innebär det ju även att alla lär sig att ta ansvar för sitt beteende...
    Att detta respekteras är väl inte att det blir sämre för någon? 

Detta får mig outsökt att tänka på MTV-galan 1995 där Chris Isaak inför alla kameror kysser (en vad i alla fall verkar väldigt motvillig och obekväm) Cameron Diaz när de delar ut pris tillsammans. Han säger sedan nöjt "I knew she would come around"
    Sedan kliver vinnaren Jim Carrey upp och går fram till Chris och kysser honom på läpparna. Chris ses torka sig besvärat  på munnen....

Jag undrar just hur tongångarna hade gått om Micke Lejnegaard hade tvångskysst en manlig kollega. 
    Den manliga kollegan hade sedan fått höra av chefen i samtal  "att en 60-årig gubbe från Skellefteå kan inte fatta att han gjort något fel" med innebörden att som manlig kollega till Micke får man liksom lite kallt räkna med tvångskyssande..
    (Det var för övrigt efter ett sådant samtal som den kvinnliga kollegan anmälde)

Nu kommer mest troligt du och andra med bestämdhet hävda att ni tycker att det skulle vara lika löjligt att anmäla om Micke tvångskysst en manlig kollega.
    Jag tror ju dock inte det...

Hade Micke faktiskt i grunden insett och ansett att han gjort fel och även SVTs HR-avdelning hanterat detta bättre kanske inte att kvinnan känt behovet att anmäla...
    Inte det som är problemet. Har blivit utsatt för mycket bättre saker än det här. Man bara fiskar av sig och går vidare. Rättssystemet ska vara användas i absoluta undantagsfall. Annars låter man situationen tala för sig själv.
  • Anonym (Thom)

Fritt fram för alla oavsett kön och läggning att tvångshångla en kollega (dessutom återkommande) på AWs och firmafester.
    Bara man ber om ursäkt efteråt är det helt ok..
    (Nu verkar ju dock Micke faktiskt inte inse att han gjort fel när han i intervju efter domen säger att han inte tänker ändra på sig utan ska fortsätta med pussarna)

Båda könen ska självklart ha rätt till sin egen kropp och i detta innebär det ju även att alla lär sig att ta ansvar för sitt beteende...
    Att detta respekteras är väl inte att det blir sämre för någon? 

Detta får mig outsökt att tänka på MTV-galan 1995 där Chris Isaak inför alla kameror kysser (en vad i alla fall verkar väldigt motvillig och obekväm) Cameron Diaz när de delar ut pris tillsammans. Han säger sedan nöjt "I knew she would come around"
    Sedan kliver vinnaren Jim Carrey upp och går fram till Chris och kysser honom på läpparna. Chris ses torka sig besvärat  på munnen....

Jag undrar just hur tongångarna hade gått om Micke Lejnegaard hade tvångskysst en manlig kollega. 
    Den manliga kollegan hade sedan fått höra av chefen i samtal  "att en 60-årig gubbe från Skellefteå kan inte fatta att han gjort något fel" med innebörden att som manlig kollega till Micke får man liksom lite kallt räkna med tvångskyssande..
    (Det var för övrigt efter ett sådant samtal som den kvinnliga kollegan anmälde)

Nu kommer mest troligt du och andra med bestämdhet hävda att ni tycker att det skulle vara lika löjligt att anmäla om Micke tvångskysst en manlig kollega.
    Jag tror ju dock inte det...

Hade Micke faktiskt i grunden insett och ansett att han gjort fel och även SVTs HR-avdelning hanterat detta bättre kanske inte att kvinnan känt behovet att anmäla...

Inte det som är problemet. Jag har blivit utsatt för mycket värre saker än det här. Det har nog de flesta. Man bara ruskar av sig och går vidare. Rättssystemet ska bara användas i absoluta undantagsfall. Annars låter man situationen tala för sig själv.
  • Anonym (Alla ska ha det lika bra)
    Tow2Mater skrev 2025-11-07 00:01:33 följande:
    Del av den femisistiska agendan - kvinnor ska få det bättre och männen sämre. Inte alls att alla ska få ha det lika bra.
    Håller med. Män blir framförallt misshandlade när de går ut på kvällen framförallt när de besöker ställen där det serveras alkohol (e?ler närliggande gator). Kvinnor misshandlas hemma eller i tvättstugor.  Män borde stanna hemma eller gå till tvättstugan medans kvinnor går ut på kvällen. Det skulle bli bättre får alla och då kanske vi har en chans att få ha det lika bra.

Fast egentligen är hela grejen galen att du ska riskera att bli misshandlad vare sig du är ute sent på kvällen eller hemma. Jag önskar att våldet tog stopp men i vår del av världen blir det värre och värre just nu. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Thom) skrev 2025-11-07 23:00:25 följande:
    Inte det som är problemet. Har blivit utsatt för mycket bättre saker än det här. Man bara fiskar av sig och går vidare. Rättssystemet ska vara användas i absoluta undantagsfall. Annars låter man situationen tala för sig själv.
    Och du är den som får avgöra hur andra får känna/uppleva det?

Du är ju fri att skaka av dig och gå vidare. Många gör det.
    Men varför är det svårt att respektera att alla inte fungerar lika?

Jag vet många män som hade varit skakade i grunden om en manlig medarbetare hade tvångshånglat med dem, dessutom upprepat.

Lagen finns om sexuellt ofredande av en anledning.
    Nu prövade rätten detta. Nu är det fastslaget att detta var inte ok, för de som inte redan visste det....
  • Postman

En intressant dom och fascinerande att man ens tar upp detta. En dom som endast bidrar till att göra folk än mer svaga, osäkra och förvirrade. 

• Anonym (Trötter)
    Anonym (S) skrev 2025-11-08 07:28:28 följande:
    Och du är den som får avgöra hur andra får känna/uppleva det?

Du är ju fri att skaka av dig och gå vidare. Många gör det.
    Men varför är det svårt att respektera att alla inte fungerar lika?

Jag vet många män som hade varit skakade i grunden om en manlig medarbetare hade tvångshånglat med dem, dessutom upprepat.

Lagen finns om sexuellt ofredande av en anledning.
    Nu prövade rätten detta. Nu är det fastslaget att detta var inte ok, för de som inte redan visste det....
    Är det inte bättre att beskriva det för vad det var, en puss, istället för att försöka förstora det genom att hitta på ord som 'tvångshångla' etc. ?

Jag tror personligen inte att de flesta män hade brutit ihop och  polisanmält om en överförfriskad kvinna gett dem en puss utan lov, därmed inte sagt att det var rätt gjort.
  • Anonym (S)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-11-08 09:32:04 följande:
    Är det inte bättre att beskriva det för vad det var, en puss, istället för att försöka förstora det genom att hitta på ord som 'tvångshångla' etc. ?

Jag tror personligen inte att de flesta män hade brutit ihop och  polisanmält om en överförfriskad kvinna gett dem en puss utan lov, därmed inte sagt att det var rätt gjort.
    Nu skrev jag ju inte om en kvinna gjort det utan en man gjort det mot dem.
    Känslan av att bli kränkt kommer ju av huruvida man samtyckte eller inte,  tillsammans med känslan att omgivningen anser att det är något man helt enkelt får räkna med. Att inte få avgöra själv vad som är rätt och fel.

Jag tror inte att många män skulle känna sig bekväma med att andra män tvångspussar på dem och att detta är något som omgivningen anser är något som de liksom får leva lite med på AWs och personalfester.
  • Postman
    Anonym (S) skrev 2025-11-08 09:48:08 följande:
    Nu skrev jag ju inte om en kvinna gjort det utan en man gjort det mot dem.
    Känslan av att bli kränkt kommer ju av huruvida man samtyckte eller inte,  tillsammans med känslan att omgivningen anser att det är något man helt enkelt får räkna med. Att inte få avgöra själv vad som är rätt och fel.

Jag tror inte att många män skulle känna sig bekväma med att andra män tvångspussar på dem och att detta är något som omgivningen anser är något som de liksom får leva lite med på AWs och personalfester.
    Nej män skulle inte acceptera att andra män tvångspussar men skillnaden är att vi män markerar på plats istället för att låta staten ta i saken. Kanske borde vi män börja anmäla alla kramar vi tvingas utstå både nu och då från kvinnor om vi nu ska sänka oss till samma sandlådenivå. 
  • Tukt

Problemet är väl inte vad Åsa skriver, utan att folk känner att de måste ta ställning till om hon har rätt eller fel. Svart eller vitt.
    Det behöver man inte.

Svar på tråden Bottennapp av Åsa Linderborg