Anonym (S) skrev 2025-11-07 05:21:14 följande:
Fast förlåt...menar du på allvar det som du nu skriver?
Vad är att få det lika bra menar du? Att alla ska tåla att bli kränkta av kollegor?
Fritt fram för alla oavsett kön och läggning att tvångshångla en kollega (dessutom återkommande) på AWs och firmafester.
Bara man ber om ursäkt efteråt är det helt ok..
(Nu verkar ju dock Micke faktiskt inte inse att han gjort fel när han i intervju efter domen säger att han inte tänker ändra på sig utan ska fortsätta med pussarna)
Båda könen ska självklart ha rätt till sin egen kropp och i detta innebär det ju även att alla lär sig att ta ansvar för sitt beteende...
Att detta respekteras är väl inte att det blir sämre för någon?
Detta får mig outsökt att tänka på MTV-galan 1995 där Chris Isaak inför alla kameror kysser (en vad i alla fall verkar väldigt motvillig och obekväm) Cameron Diaz när de delar ut pris tillsammans. Han säger sedan nöjt "I knew she would come around"
Sedan kliver vinnaren Jim Carrey upp och går fram till Chris och kysser honom på läpparna. Chris ses torka sig besvärat på munnen....
Jag undrar just hur tongångarna hade gått om Micke Lejnegaard hade tvångskysst en manlig kollega.
Den manliga kollegan hade sedan fått höra av chefen i samtal "att en 60-årig gubbe från Skellefteå kan inte fatta att han gjort något fel" med innebörden att som manlig kollega till Micke får man liksom lite kallt räkna med tvångskyssande..
(Det var för övrigt efter ett sådant samtal som den kvinnliga kollegan anmälde)
Nu kommer mest troligt du och andra med bestämdhet hävda att ni tycker att det skulle vara lika löjligt att anmäla om Micke tvångskysst en manlig kollega.
Jag tror ju dock inte det...
Hade Micke faktiskt i grunden insett och ansett att han gjort fel och även SVTs HR-avdelning hanterat detta bättre kanske inte att kvinnan känt behovet att anmäla...
Inte det som är problemet. Har blivit utsatt för mycket bättre saker än det här. Man bara fiskar av sig och går vidare. Rättssystemet ska vara användas i absoluta undantagsfall. Annars låter man situationen tala för sig själv.