Inlägg från: Anonym (Så trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så trött)

Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta

Läste en diskussionstråd baserat på en artikel i en tidning, där man försökte få rätsida på varför det föds mindre barn. Flera av de yngre kvinnorna skrev att framtidsutsikterna att hitta en jämställd man at få barn med kändes mycket osannolikt. Nu är jag 44 år men jag förstår dem. Jag vet inte hur många gånger jag och mina kompisar diskuterar allt som vi gör för familjen och som aldrig delas jämlikt. Köper kläder till barnen, planerar och handlar majoriteten av maten, svarar på sms från kompisars föräldrar, ordnar presenter till lärare eller styr upp en försäljning till insamling till klassresa. Plockar och håller ordning. Och alltid dessa män, frånvarande. 
    För en kvinna, som idag är utbildad och har samma möjligheter på arbetsmarknaden som en man, kostar det så mycket mer att ingå i familjebildning. "Automatiskt" får vi merparten av arbetet. Både det direkta och indirekta. Hur kan detta få fortsätta. Vad är det med er män som fortsätter med detta mansbebisande och spelar med strategisk inkompetens för att lasta över på den du säger dig älska. 
    Ja satt på café häromdagen. Hör en kvinna 10 år yngre än mig frustrerat gå igenom sin situation med sin kompis. Hur hon tar allt plock och städ därhemma. Hon berättar hon gång på gång haft snacket med sin man att hennes intresse är inte att städa. Hon vill att han ska hjälpa till. Att just nu lägger hon sin sk fritid på att hålla iordning. Trots det verkar han inte förstå. Om hon vill ha det fint är det väl hennes problem. Jag tycker det är så sorgligt. Och det är inte första gången jag hör det här. 
    Jag har ju det på liknande vis själv. En man i chefposition men som trots det inte köper kläder till barnen, tar ansvar för våra sociala tillställningar, som lägger över julklapparna och maten på mig osv. Trust me att jag har tagit upp det men han menar att det inte är sant, fast det är det, det vet jag ju själv. 
    Jag blir så arg när jag tänker på det men det kommer aldrig ändras i vår relation ivf. Isf får jag skilja mig och det borde jag kanske och så även de flesta andra kvinnar för att slippa det utnyttjande som de flesta män utsätter sina kvinnor för.
    Män, varför? 
  • Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (därför oftast) skrev 2025-11-06 09:00:55 följande:

För att ni tillåter det, är svaret 99 gånger av 100.

Hur föreslår du att man inte ska tillåta det då? Och uppenbarligen är det inte en typ av personlighet som gör att det blir såhär eftersom det nästan är alla män som beter sig på detta vis. Och jag tror inte att alla kvinnor "tillåter" det heller. 

Om jag skulle gå på mer agressivt så skulle det betyda:
    -Ständiga bråk, min man är så starkt övertygad om att han lever jämställt (och var fan kommer det ifrån när det inte stämmer)?
    -Låta bli att göra- på barnens bekostnad

Men visst, det är mycket som jag inte gör som andra gör. Vägrar köpa presenter till hans släktingar; de har typ inte fått julklappar vid flera tillfällen eller födelsedagspresenter. Jag umgås mer med min vänner ist för som par, för att han inte ska kunna rida på mina insatser till et socialt liv. Jag reser med vänner eller ensam med barnen, utan honom, för at han inte ska få nytta av min tid och insatser. 
    Jag kastar in saker i garaget som han lovat att slänga men inte tar tag i, garaget är "hans" och straffar endast honom. 
    Resultatet? Jag känner mig mer och mer ensam. Jag saknar en bästa vän som vill mig väl. Jag tycker mer och mer illa om honom. 

Varför kan inte män ist steppa upp utan att man ska behöva bli en jäkla förälder som ska ställa krav? 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2025-11-06 09:24:59 följande:
    För att det funkar.  Behagligt liv med mycket fritid, trevligt familjeliv. Lite gnäll ibland men det kan man leva med. 
    Men det är ju behagligt för att du utnyttjar din kvinna? Hur känns det ok?
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2025-11-06 09:29:34 följande:
    Gäller inte mig men man kan försvaras med "drar in mer pengar", sköter bilen och taket, vill hon byta gardiner till jul får hon väl det. 
    Drar in mer pengar gör mannen ofta pga att kvinnan jobbar deltid, tar mer vabb och sedan kommer kvinnan efter i karriären och kommer aldrig ikapp pengamässigt och då fortgår den här obalansen. Eller att hon inte orkar avancera i karriären för att det blir förmycket med allt hon ska rodda där hemma. 
    Unga kvinnor har uppenbarligen fattat att de inte vill fångas i den fällan och låter bli familjebildning. Och det är ju så synd att det är så svårt för männen att vilja behandla sin kvinna som en jämlike. 

Och apropå bilen, jag sköter min egen bil om det är minimalt jobb jämfört med allt som görs dagligen därinne. Hängrännor ränsas 1-2 gånge rom året och den tiden har jag lagt minst 5 gånger om på att resa rabatter. Mannen kommer aldrig ikapp om vi ska jämföra tiden jag lägger på det gemsamma jämfört med honom.

Och argumentet med "om hon vill" det är så mycket BS. Igen, unga kvinnor behöver inte en "roomie" som inte gör sin del. Det där "om hon vill" kan ju tydligen appliceras på allt - om hon inte vill ha "bajsränder i toan", "urtrvättade handdukar", "Smutsigt kylskåp", "för små kläder till barnen" så kan hon ju fixa det, det är ju hennes nivå inte min...
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2025-11-06 09:55:55 följande:
    Jag säger inte emot dig i sak. Försöker förklara hur situationen dels uppstår och dels försvaras. 
    Jag förstår också hur det försvaras men kämpar med att männen på riktigt tycker att det känns ok. Unga män idag undrar ju också varför kvinnor inte villl ha dem. Dagens unga kvinnor verkar vara första generationen som förstår att de har bättre möjligheter och livkvalitet utan en man. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (?) skrev 2025-11-06 10:01:06 följande:

Finns massor med män som klarar att sköta hem och barn mm.  Många ensamstående män har bra ordninga hemma, sköter allt med eventuella barn på bra sätt.

Män klara också att ställa om till ny verklighet och rutiner med städning, tvätt, ordning.

Exakt, "många ensamstående män". Att klara av har aldrig varit problemet, det är viljan att göra när någon annan kan göra det åt en. Och sen finns det såklart även män som faktiskt, på riktigt lever jämställt, underbart det önskar jag åt oss alla. 
    Men majoriteten gör det inte. Jag är 44 år, utbildad, höginkomstagare, alla mina vänner lever mycket ordnade svensson-liv med män som jag skulle säga kvalificerar som bra män. Trots det är det inte en enda av dem som jag känner som lever jämställt, eller jo kanske en familj. Så det är en familj av 10 som vi umgås mycket med och känner bra, dvs vi har insikt i deras familjeförhållande.
    Jag lever själv aboslut inte jämställt även om jag ösnkar mig det. 
  • Anonym (Så trött)
    Mandel skrev 2025-11-06 10:03:07 följande:

X-maken undrade varför jag gnällde på honom eftersom han aldrig gnällde på mig.
    Jag svarade att jag skulle heller inte ha mage att gnälla om jag kunde komma och gå som jag ville, någon annan städade huset, tog hand om barnen, jag hade rena underkläder i byrålådan, lagad mat på bordet när jag kom hem, fyllt kylskåp, välskött trädgård, tvättat bil osv.
    Då blev han tyst.

Jag var även övertydlig och talade om att detta också var orsaken till att jag hade noll sexlust. 
    Även det var han helt oförstående till. Hur kunde det vara sexigt att se honom med en dammsugare...

Han är som sagt en x-make.

Ja man är ju arg hela tiden. Tillslut hatar man ju den där jäveln som snyltar på ens välvilja. Man blir ju på så dåligt humör också av att läxa upp en vuxen person hela tiden och bli bemött med oförståelse. och varför ska man ens behöva säga till en annan vuxen för att få hjälp. Jag förstår varför männen åker ut. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (PåJaktIgen) skrev 2025-11-06 09:22:54 följande:

Njae... det finns väldigt mycket män som delar de vardagliga bestyren och tar ansvar.

Det handlar nog mer om att kvinnor faller för och väljer "fel" män.

Traditionellt så har det varit så i hundratusentals år, att mannen är den som tar hem käket och fixar tunga saker som att bygga hemmet, försvarar familjen mot hot och liknande.
    Kvinnan tar hand om barnen, lagar maten och ser till att det fungerar därhemma.

Så har det varit i evigheters evigheter. Nu plötsligt, på extremt kort tid sett till hur länge vi människor vandrat runt på jorden, har samhället förändrats och därmed rollerna som vi behöver anta.

Det finns massor med män som har lyckats anpassa sig bra, men stenålderskvinnan väljer ändå instinktivt i största utsträckning en man som är fysiskt stark, som är duktig på att försvara familjen och som är bra på att försörja... och därmed väljer hon automatiskt det som kan betraktas som en "mansbebis".

Det finns ca 50/50 män/ kvinnor i vårt samhälle. Med ditt argument så väljer kvinor i relation "fel män" och de män som lever singel är de männen som de borde valt? Som kan och vill leva jämställt?

I mitt umgänge, som jag menar är utbildat och socioekonomiskt starkt, dvs utan direkta problem, så lever 9/10 familjer ojämställt. Dessa män är mycket trevliga, sociala, vänliga men trots det så ligger det mesta på deras kvinnor. 

Så vilka kvaliteter hos män borde vi leta efter ist eftersom gott uppförande och en annans vettig livsåskådning inte verkar vara nog?
  • Anonym (Så trött)
    MonsieurM skrev 2025-11-06 10:39:44 följande:

Du skriver ?alltid dessa män, frånvarande?. Vad exakt gör din man, när du gör alla de saker du listar?

Jag tänker så här. Att både man och kvinna i ett förhållande ska göra samma saker för att få en familj att snurra kommer inte att fungera. Istället måste man hitta formerna för att fungera som ett team ? vi är ju trots allt bra på olika saker. Även om en av parterna (du, TS?) kanske är mest effektiv på det mesta i hemmet. Hittar man inte de formerna för hur man får saker och ting att hända på ett sätt som båda är nöjda med, då är det lika bra att gå skilda vägar. Och när man är säker på om så är fallet, då är det lika bra att exekvera så snart som möjligt. Som en vän brukar säga: ?What?s wrong with now?? Man har bara ett liv, och man är skyldig sig själv att skapa bästa förutsättningar för att bli lycklig.

Sen är jag rätt säker på att det finns gott om män därute som klarar av att ta hand om både hem och familj, men om ?allt? bara händer i bakgrunden på ett effektivt sätt så blir fokuset något annat (som kanske också är värdefullt när man tänker efter? Eller inte?)

Ofta känner han sig trött när han kommer hem från jobbet, så på något vis tror han nog inte att hemmet behöver skötas även på en vardag. Han jobbar mycket och har mycket ansvar på jobbet så jag tror på honom att han är trött. Men det tar ju inte bort de krav som finns runt en. 
    Jag jobbar också heltid och har 2 timmars pendling på det så mitt arbetsliv kostar också energi. Han lagar såklart mat till barnen på "sina dagar" och diskar efter det. Han gör läxor och ser till att barnen kommer till skolan med rätt saker och så. Men han tar inte fram damsugaren och tar upp lökskalet som hamnat på golvet, eller viket tvätten, ställer skorna i skohyllan, eller vad det nu kan vara. Då lägger han sig på soffan och jag gör alla de här småsakerna varje dag. 
    Utöver det så köper jag alla grejer till barnen, betalar våra räkningar etc.
    Han bygger mycket och renoverar till oss på helgerna men då sköter jag något annat samtidigt, ligger aldrig på soffan. Han har inga hobbys som tar tid, han är med familjen,dvs oss, på helgerna. Så han kvalar absolut in i katogorin "bra man" men det är fortfarande inte jämlikt. Jag lägger helt enkelt fler timmar på hus och hem än vad han gör och det kommer nog aldrig ändras. Det finns nog ingenting jag kan göra mer än att lämna honom om jag inte kan leva med det. 
    Jag lovar att jag krävt, påpekat, skällt, visat besvikelse, you name it, men det går inte in, han vägrar erkänna att det är skevt. Så blir vi ovänner och det kostar mer än tjatet. 

Och eftersom alla män i min bekanstapskrets är lika tror jag det är omöjligt att hitta en man som är jämställd på riktigt. Det är det som bekymrar mig, varför det är så. Unga kvinnor verkar inte vilja gå i den fälllan. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Kvinnobebisar) skrev 2025-11-06 11:11:46 följande:
    Det är ingen rättighet till ett förhållande eller någon rättighet att få barn. 
    Den kommentaren förstår jag inte. Kvinnorna väljer ju bort barn och förhållande för att det inte är värt det. Dvs de ser det inte en rättighet till varken barn eller förhållande och därför avstår de eftersom priset är för högt då män inte vill leva jämlikt, och då menar vi verkligen jämlikt inte 40/60 som många har det som bäst. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Förklaringen) skrev 2025-11-06 11:40:02 följande:

Anledningen till att du skriver inlägget är att du lider av kognitiv bias eller snarare bekräftelsebias. Du har uppfattningen att män är oansvariga och sedan letar du bara efter "bevis på detta". Självklart kommer du att hitta bevisen.

Och nej, det är inte en sanning för att du får medhåll från andra kvinnor här inne. Det betyder bara att dom har samma brist som du. Lika lekande lätt kommer jag att hitta bevis på att det är fel på kvinnor om jag bara har bestämt mig för det. När jag skriver om det här på FL kommer dock kvinnor att klassa det som kvinnohat.

Just det här att förhärliga sig själv och inte se andras ansträngningar är typiskt mänskligt. Redan på Bibelns tid gjorde människor detta,  återgivet i Bibeln.

Snarare du som håller på med gaslightning av kvinnors verkligen. Enligt SCB undersökning från 2020, se sida 44 På tal om kvinnor och män 2020 för de yngre personerna 20-44 år, där ser man att det obetalda arbetet är mycket jämt fördelat om man inte har barn. När man sen skaffar barn börjar ojämställdheten krypa in. Så kvinnor väljer inte män som inte kan eller inte är jämlika, det kommer sen när man har familj.  
    Källan är en statistik urvalsundersökning, dvs både män och kvinnor har fått rapportera in
    .
    Så uppenbarligen upplever fler kvinnor än män att de gör mer hemma. Så du menar att majoriteten av kvinnor lever under en snedvridning av verkligheten? Sveriges kvinnor lider kanske av masspsykos...?
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 13:48:53 följande:

Trådrubriken, som jag uppfattar som en frågeställning, är:
    Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta (?)
    Om man väljer att ha ett öppet sinne är det dock ganska uppenbart att frågan är felställd och egentligen borde lyda:

Vad är förklaringen till att så många KVINNOR UPPLEVER att nästan alla män är mansbebisar/ strategiskt inkompetenta.

Jag tänker presentera den enkla, självklara och uppenbara förklaringen.

Det handlar nästan uteslutande om motivation.

Oavsett vad som är rätt eller fel gällande frågeställningen i trådrubriken är det fakta att människan styrs grundläggande av både motivation och vilja, som samverkar för att driva beteenden och val.
    Motivation är drivkraften eller behovet bakom en handling (inre eller yttre), medan viljan är den medvetna handlingen eller det aktiva valet att göra något, vilket skapas av dessa drivkrafter.
    Båda är fundamentala för hur människan agerar och strävar efter mål.

Motivation är: Drivkraften att göra något, en önskan eller ett behov som leder till handling.
    Inre motivation: Drivs av intresse, glädje och känslan av att aktiviteten är meningsfull och värdefull i sig själv.
    Yttre motivation: Drivs av yttre faktorer som belöningar (t.ex. pengar) eller undvikande av negativa konsekvenser ("morötter och piskor").

Grundläggande behov: Enligt självbestämmandeteorin är tre grundläggande behov centrala för inre motivation: autonomi (självbestämmande), kompetens (att känna sig kompetent) och samhörighet (behovet av sociala relationer).

Detta är i princip svaret och förklaringen till frågeställningen i trådrubriken.

Men jag förstår att vissa (förmodligen främst kvinnor?) inte kan nöja sig med denna förklaring, och därför ska jag i kommande inlägg  försöka utveckla det vidare, också göra några fler kvinnor mer nöjda, genom att beskriva de naturliga och biologiska motsatserna mellan de motsatta könen, man respektive kvinna.

Men det är ju ingen förklaring. Resonemanget om motivation och vilja gäller alla människor, oavsett kön. Att människor påverkas av inre och yttre drivkrafter förklarar inte varför beteendet i just detta fall tillskrivs män, eller varför kvinnor i högre grad upplever det så. Din förklaring nämner varför där skulle vara olika typer av motivation hos män och kvinnor. Den saknar alltså den nödvändiga länken mellan den allmänna psykologiska modellen och den könsspecifika observationen.

Så kan du därför förklara hur ditt resonemang förklarar detta?
    Du får även gärna förklara eftersom du verkar argumentera att människor handlar när de är motiverade,  varför vissa män saknar motivation i hushålls- eller relationssammanhang, eller varför kvinnor i många fall upplever att de måste kompensera för detta.
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 14:10:32 följande:

Människor av kvinnligt kön har ofta en underliggande önskan att bli gravida, vilket kan bero på både biologiska och psykosociala faktorer som att känna att livet blir komplett eller en önskan att uppleva föräldraskap.
    Denna önskan kan vara stark och grundläggande för många.
    Fortplantningsdriften hos kvinnan är en rent biologisk och grundläggande naturlig faktor.

Kvinnans naturliga fysiska förändringar, som hormonella förändringar under puberteten påverkar såväl kvinnans motivation att bli mamma som reproduktiva hälsa och fertilitet.

Önskan om att få bli mamma är hos många kvinnor också en stark psykosocial faktor, hon har en stark önskan om att bli förälder, att få uppleva den känslomässiga resan och glädjen det kan ge att få bli mamma.

I många samhällen förväntas kvinnor bli mödrar och skaffa barn, detta kan särskilt utgöra normen bland andra kvinnor, och detta kan ofta bidra till en ökad motivation hos kvinnan och en ökad känsla av att vilja bli gravid.

Många kvinnor upplever att en känsla av livets fullbordan är motiverande och att ett barn skulle göra deras liv komplett och ge en känsla av meningsfullhet.

Motivationen hos kvinnan och den starka naturliga önskan att vilja bli gravid kan ofta vara ett resultat av en kombination av såväl biologiska som psykosociala faktorer.

Avseende människor av kvinnligt kön är det viktigt att notera att det finns en skillnad mellan den biologiska önskan att bli gravid och den personliga önskan att bli förälder. Men båda kan starkt påverka en kvinnas motivation och vilja att bli gravid.

Anonym (lol) skrev 2025-11-06 14:34:35 följande:
    Vilket tugg, man kan inte klumpa ihop människor.

🤣
    Jamen verkligen... uppenbarligen inte drivkraft nog eftersom färre väljer att skaffa barn och fler kvinnor väljer bort en parrelation. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 13:48:53 följande:

Trådrubriken, som jag uppfattar som en frågeställning, är:
    Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta (?)
    Om man väljer att ha ett öppet sinne är det dock ganska uppenbart att frågan är felställd och egentligen borde lyda:

Vad är förklaringen till att så många KVINNOR UPPLEVER att nästan alla män är mansbebisar/ strategiskt inkompetenta.

Jag tänker presentera den enkla, självklara och uppenbara förklaringen.

Det handlar nästan uteslutande om motivation.

Oavsett vad som är rätt eller fel gällande frågeställningen i trådrubriken är det fakta att människan styrs grundläggande av både motivation och vilja, som samverkar för att driva beteenden och val.
    Motivation är drivkraften eller behovet bakom en handling (inre eller yttre), medan viljan är den medvetna handlingen eller det aktiva valet att göra något, vilket skapas av dessa drivkrafter.
    Båda är fundamentala för hur människan agerar och strävar efter mål.

Motivation är: Drivkraften att göra något, en önskan eller ett behov som leder till handling.
    Inre motivation: Drivs av intresse, glädje och känslan av att aktiviteten är meningsfull och värdefull i sig själv.
    Yttre motivation: Drivs av yttre faktorer som belöningar (t.ex. pengar) eller undvikande av negativa konsekvenser ("morötter och piskor").

Grundläggande behov: Enligt självbestämmandeteorin är tre grundläggande behov centrala för inre motivation: autonomi (självbestämmande), kompetens (att känna sig kompetent) och samhörighet (behovet av sociala relationer).

Detta är i princip svaret och förklaringen till frågeställningen i trådrubriken.

Men jag förstår att vissa (förmodligen främst kvinnor?) inte kan nöja sig med denna förklaring, och därför ska jag i kommande inlägg  försöka utveckla det vidare, också göra några fler kvinnor mer nöjda, genom att beskriva de naturliga och biologiska motsatserna mellan de motsatta könen, man respektive kvinna.

Saknade ett ord i mitt förra inlägg så mitt svara skulle vara:

Men det är ju ingen förklaring. Resonemanget om motivation och vilja gäller alla människor, oavsett kön. Att människor påverkas av inre och yttre drivkrafter förklarar inte varför beteendet i just detta fall tillskrivs män, eller varför kvinnor i högre grad upplever det så. Din förklaring nämner inte varför där skulle vara olika typer av motivation hos män och kvinnor. Den saknar alltså den nödvändiga länken mellan den allmänna psykologiska modellen och den könsspecifika observationen.

Så kan du därför bevisa hur ditt resonemang förklarar detta?

Du får även gärna också förklara eftersom du verkar argumentera att: människor handlar när de är motiverade,  varför är det så då att vissa män saknar motivation i hushålls- eller relationssammanhang, och varför kvinnor i många fall upplever att de måste kompensera för detta.
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 14:49:30 följande:

Människor av manligt kön har ofta en stark underliggande naturlig motivation och vilja att försörja familjen, vilket delvis kan förklaras av historiska könsroller,
    men också faktiskt och naturligt av biologiska och sociala faktorer.

Denna motivation kan dock uttryckas på flera olika sätt, självfallet att tjäna pengar, men inte bara utan även genom att erbjuda känslomässigt stöd, trygghet och vara en förebild.

Biologisk stark koppling: Flera erkända teorier visar att en önskan att försörja kan ha blivit biologiskt inbäddad hos hanar som ett sätt att stötta sin avkomma och bidra till dess välbefinnande.

Historiska könsroller: Traditionellt har det manliga ansvaret för familjen varit starkt kopplat till att vara försörjare genom arbete och inkomst.

I modern tid är den främsta motivationen och förklaringen ekonomisk, alltså pengar.
    Men kan också vara t ex:

Ansvarsfull vuxen: Att vara en förebild som visar sina barn att man har ordning på sina prioriteringar och bryr sig om andra kan också utgöra del av att försörja familjen.

Känslomässigt och andligt stöd: Försörjning handlar inte bara om att tillgodose fysiska behov, utan också om att ta ansvar för familjens känslomässiga och "andliga" behov.

Trygghet: En viktig roll är att skapa en stabil grund för familjen att luta sig mot, särskilt i svåra tider.

Kvinnor har generellt och ofta en starkare önskan än män att skaffa barn.

Att kvinnor har en starkare biologisk drivkraft än män att skaffa barn kan enligt de flesta studier bero på evolutionära faktorer. Men kvinnans starkare önskan och motivation att skaffa barn är också starkt påverkad av personliga, sociala och ekonomiska omständigheter.

Från ett evolutionärt perspektiv är kvinnans starkare drivkraft och starkare motivation att skaffa barn en del av artens fortplantning och överlevnad.
    Kvinnors fortplantningsförmåga minskar dock gradvis med åldern, medan mäns fertilitet oftast varar längre. Denna biologiska realitet och skillnad mellan kvinna och man kan påverka den individuella tidsuppfattningen och motivationen för hur tidigt man vill välja att skaffa barn.

Människan har en fortplantningsdrift, dess gener är programmerade för att driva oss till att fortplanta oss för artens överlevnad, en drivkraft som är biologiskt grundad.

Människan av kvinnligt kön har en begränsad mängd ägg som minskar i antal och kvalitet med åldern, vilket gör att den biologiska klockan tickar snabbare för kvinnor jämfört med män. Detta skapar hos kvinnan en starkare känsla av biologisk urholkning och en mer akut önskan och motivation att skaffa barn.

Samhällets förväntningar och sociala normer spelar en stor roll. Det kan finnas såväl starkare motivation och vilja liksom starkare press på kvinnor att bli mödrar, medan det inte finns motsvarande starka motivation eller press på män.

Med detta anser jag att frågeställningen i trådstarten,
    likväl som många kvinnors ofta upprepade frågeställningar gällande männens generella, stora och betydande brister,
    är i huvudsak besvarad och förklarad.

Det beror mest på motivation och att motivationen självfallet och helt naturligt skiljer sig högst väsentligt mellan människor av motsatta kön.

Jag förstår att vissa vägrar ta det till sig, men det har vare sig jag eller någon annan förmåga att göra något åt.
    Problemet hos de som inte förmår att ta till sig svaren och förklaringarna, det problemet ligger hos de själva.
    Argumentet i allt detta dravel faller ju när det nu faktiskt föds färre barn, kvinnor ratar män och det finns fler och fler incels. Så uppenbarligen är den påstådda motivationen hos kvinnor att vilja ha barn lägre än oviljan att passa upp en stategiskt inkompetent man som kostar mer i livskvalitet än vad ett barn ger en.

Och även om motivationen hos kvinnor att vilja ha barn så finns det inget samband med det och att vilja hålla rent efter en karl som inte "kan" själv. Eller du menar att det är priset en kvinna ska "betala" för att få det där barnet som mannen egentligen inte vill ha? Helt befängt ju.  
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 15:12:33 följande:
    Jag håller med dig och tycker ungefär lika i de flesta detaljer du skriver.

Men du nämner inte,
    och därmed vågar jag anta att du inte har kommit till insikt om,
    den viktiga faktorn, i många detaljer den viktigaste, som också utgör en fundamental skillnad mellan de två motsatta könen, att:

människan styrs grundläggande av både motivation och vilja
    Så menar du att kvinnor tycker det är motiverande och känner stark vilja inför att utföra mer av det praktiska, otacksamma och tråkiga arbetsgifterna i hemmet? 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 15:33:58 följande:
    Du anser alltså att det inte finns några grundläggande skillnader i motivationen hos manligt respektive kvinnligt kön?
    Kan du utveckla och visa vilken grund du har för att motivation skulle vara lika hos båda könen?

Jag har tydligt beskrivit att människan oavsett kön på ett grundläggande plan styrs av motivation och vilja.
    Och jag tycker att jag relativt tydligt har förklarat det som är allmänt känt och accepterat avseende skillnader i motivationen hos de motsatta könen.
    För mig är det närmast en självklarhet att motivationen skiljer mellan könen eftersom de helt naturligt utgör två motsatser.
    Jag tycker bevisbördan ligger hos dig att bevisa ditt eget påstående. Varför i hela världen skulle någon kvinna vilja ta hand om en mansbebis det är väl det du menar med vilja, det är oftast ofrivilligt? Och om jag förstått dig rätt är motivationen att vi vill ha barn? Trots det föds FÄRRE barn- läs vilken dagstidning som helst så har du ditt "bevis". 
    Självklart drivs män och kvinnor, liksom personer av samma kön med olika personlighetsdrag av olika motivation, men  INGEN vill eller har som motiv  av att bli utnyttjad av en partner. Det är som att jag ska bevisa att ingen vill torka en annan person i röven?!? Det är väl rent sunt förnuft! 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 16:10:51 följande:
    Det där har jag förklarat.

F ö, dina antagande om vad jag anser saknar all grund.

Varför ska jag bevisa att någon kvinna skulle vilja ta hand om det du kallar en "mansbebis"? Varför ska jag ens diskutera, varför bevisa något om, detaljer som jag inte ens har nämnt i mina inlägg?

Jag diskuterar gärna det jag faktiskt har skrivit.
    Men för trådens skull vill jag helst försöka begränsa mig till det.

Om det du skriver för dig handlar om att en den ena parten utnyttjar den andra så har jag inte skrivit något om detta.
    Jag har bara förklarat att alla människor rent generellt och på grundläggande sätt styrs av motivation och vilja.
    Detta är mänskligt.
    Och jag har förklarat att många människor av manligt kön motiveras av andra saker än människor av kvinnligt kön.
    Detta är den huvudsakliga förklaringen till att många kvinnor upplever det som står i trådrubriken.

Rätt eller fel, bra eller dåligt, om människor av det ena könet skulle vara bättre än människor av andra könet, i detta har jag absolut inte tagit någon ställning, och har självfallet INTE skrivit något om sådant.
    Du skriver det ju här: Och jag har förklarat att många människor av manligt kön motiveras av andra saker än människor av kvinnligt kön.
    Detta är den huvudsakliga förklaringen till att många kvinnor upplever det som står i trådrubriken.

Kan du då sakligt förklara hur motivation och vilja, som självklart är olika mellan olika personer, där är vi eniga, gör att kvinnor känner att de blir utnyttjade till att utföra mer obetalt arbete i hemmet? Om du nu menar att detta bara är en "upplevelse" som kvinnor har men att män faktiskt gör lika mycket (vi kvinnor förstår det bara inte..), kan du då med ditt argument runt vilja och motivation förklara varför kvinnor "upplever" att de gör mer arbete än sina män i hus och hem? 
    Det är ju denna upplevelse som gör att vi kvinnor tycker att män beter sig strategiskt inkompetent för att slippa undan (dvs genom att kvinnor blir utnyttjade), men du menar ju att det inte stämmer pga vilja och motivation. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-11-06 16:40:11 följande:
    Du skriver det ju här: Och jag har förklarat att många människor av manligt kön motiveras av andra saker än människor av kvinnligt kön.

Kan du då sakligt förklara hur motivation och vilja, som självklart är olika mellan olika personer, där är vi eniga, gör att kvinnor känner att de blir utnyttjade till att utföra mer obetalt arbete i hemmet? Om du nu menar att detta bara är en "upplevelse" som kvinnor har men att män faktiskt gör lika mycket (vi kvinnor förstår det bara inte..), kan du då med ditt argument runt vilja och motivation förklara varför kvinnor "upplever" att de gör mer arbete än sina män i hus och hem? 
    Det är ju denna upplevelse som gör att vi kvinnor tycker att män beter sig strategiskt inkompetent för att slippa undan (dvs genom att kvinnor blir utnyttjade), men du menar ju att det inte stämmer pga vilja och motivation. 
    Du har också tidigare skrivit: Förenklat och generaliserat menar jag att många män i många fall inte känner sig motiverade att leva upp till, utföra just de saker eller prioritera just det som skulle kunna göra att många kvinnor inte generellt ska uppleva det som beskrivs i trådrubriken.

Jag fattar ju också att de inte vill, för då hade de väl gjort det. Till saken hör ju dock att det är saker som måste göras. Ska huset vara skitigt, ska barnen vara utan kläder, ska barnet inte ha kalas? 
    Inte fasiken vill väl jag heller men om inte barnen ska lida så måste det göras. Så du menar att mannen inte motiveras av barnens välfärd eller sin kvinnas för den delen eftersom han inte har några problem att dumpa allt på henne? Då är det väl inte ås konstigt att kvinnor i större utsräckning väljer bort man och barn?
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-11-06 17:07:58 följande:
    Jag gör ett försök dela upp så det kanske blir tydligare och mer strukturerat (?)

Ja, det har jag skrivit på flera ställen.

Kan du då sakligt förklara hur motivation och vilja, som självklart är olika mellan olika personer, där är vi eniga, gör att kvinnor känner att de blir utnyttjade till att utföra mer obetalt arbete i hemmet?
    Nej, den känslan, att kvinnor känner att de blir utnyttjade, den känslan vill jag inte, och knappast inte ens har förmåga, försöka att sakligt förklara.

Men jag noterar att det finns inte heller någon som helst motsättning till detta i något som jag har skrivit i mina inlägg i tråden.

Generellt kan jag nog tycka att känslan ofta är befogad, åtminstone i viss mån. Även om jag tror att det finns risk att ganska många själva förstärker den känslan onödigt mycket, sannolikt ibland p g a okunskap om skillnader i motivation.

Om du nu menar att detta bara är en "upplevelse" som kvinnor har men att män faktiskt gör lika mycket (vi kvinnor förstår det bara inte..), kan du då med ditt argument runt vilja och motivation förklara varför kvinnor "upplever" att de gör mer arbete än sina män i hus och hem?
    Nej, om att faktiskt göra olika mycket i hemmet, om detta är fakta eller om det bara är en upplevelse, om detta har jag inte skrivit något.
    Men i det här sammanhanget kan jag uttrycka att det är min åsikt att många kvinnor generellt faktiskt gör mer.
    Och huvudorsaken till att det ofta och generellt faktiskt är på detta sätt har jag ju skrivit mycket om.

Nej, det menar jag inte.
    Men jag har förklarat vad det beror på.
    .

OBS: Blanda inte ihop mina förklaringar om det uppenbara och självklara med att jag skulle ta någon typ av ställning för eller emot något.

Jag förstår om mina förklaringar upplevs som obekväma, men det kan jag tyvärr inte vare sig rå för eller göra något åt.

Den som har god vilja bör dock kunna finna det nyttigt att få det förklarat.
    Att kvinnor i relationer med män och barn gör mer obetalt hemarbete är fakta. Som en källa, finns såklart massor i ämnet, men där SCB är en av dem, se sida 44 På tal om kvinnor och män 2020

S
    å om vi utgår ifrån att detta är fakta och inte bara något som kvinnor upplever, så kvarstår frågan 'varför'. Då argumenterar du att det är pga av att män och kvinnor drivs av olika motiv. Så vilket motiv är det då män besitter som gör att kvinnor upplever män som en icke jämställd partner? Att vara jämställd betyder att man hjälps åt med det arbete som finns under samma premisser. Kvinnor upplever att det inte är jämställt. Jag kan bara se att motivationen för män är att det helt enkelt är gött att slippa. Jag hade också tyckt det varit skönt att slippa men gör ingen det så lider barnen. Så menar du då att kvinnor drivs av omsorgen av barnen och deras välfärd men att männen inte gör det? Samtidgt som någon påpekat, så klarar ensamstående män med barn av många av dessa uppgifter galant. Så då kan jag bara komma till slutsatsen att med en kvinna i huset så är det mer motiverande för män att värna om den egna tiden än att på ett kärlekfullt vis dela bördan med sin kvinna. Isf står jag kvar i min slutsats att män spelar inkompententa. 
Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta