Agda90 skrev 2025-11-11 11:05:17 följande:
Anonym (Naturlig biologisk motsats.) skrev 2025-11-10 15:44:51 följande:
Du har rätt, och det är inga orimliga önskemål och behov att få uppfyllda.
Men för att visa att du inte bara har förmåga se allt ur ett perspektiv (jag har all anledning tro på din förmåga) kan du på motsvarande sätt visa att du är klok och vidsynt och ser saken ur bådas perspektiv?
Anser du att människor av manligt kön också har något motsvarande människovärde?
Vilken rätt, vilka exempel, tänker du att människor av manligt kön har att hävda från dag ett, på motsvarande sätt?
Vilka motsvarande exempel på att få sina önskemål och behov ("krav") uppfyllda är enligt dig rimliga för mannen att ställa i relationen och på sin partner?
Vilka delar tänker du på, vilka saker och exempel kan du räkna upp, som du tycker gäller att kvinnan ska dra sitt strå till stacken, för att inte mannen ska tycka att det är tack och adjö?
Jag tänker att du som är så klarsynt, medveten och tydlig åt ena hållet förmodligen också är lika tydlig, medveten och klarsynt också åt andra hållet, alltså lika för båda?
Jag skrev ingenstans om att kvinnor skulle ställa krav. Jag skrev att de skulle sluta vara husor och morsor åt sina partners.
Ett förhållande för mig är ett team mellan två parter, i detta fall en man och en kvinna. Det här teamet är som ett hjul. Det krävs att båda bidrar för att hjulet ska rulla smidigt. Man hjälps åt, den ena lagar maten, den andra diskar osv. Det här hjulet kommer aldrig att rulla smidigt om mannen lägger över ansavret på kvinnan. Eller vice versa.
Man behöber kommunikation och insikt i att man bidrar och inte utnyttjar. Har man svårt att se vilka hushållssysslor som finns så får man göra en lista och utgå ifrån den.
Kraven som BÅDA parter har rätt att ställa är att ens partner ska vara engagerad.
Sen finns det självklart skillnader på män och kvinnor och vi är olika bra på olika saker, där behöver vi lära oss att ta tillvara på dessa egenskaper.
Just i det här fallet blev jag völdigt provocerad av ts som skrev att han lägger över ansvaret på henne och hon gör och gör och gör och att ingen förändring sker. Då är något förbaskat skevt i förhållandet.
Jag håller med dig om att kvinnor ska sluta vara husor och morsor åt sina partners
(självfallet i alla de fall där man inte själv har en stark vilja och önskan att vara just det...).
Jag kan hålla med dig i stort gällande exemplet med hjulet.
Men jag utläser av det du skriver, och jag har generellt lagt märke till, att många kvinnor anser det som en självklarhet att det är kvinnans normer som i huvudsak, ofta helt, ska bestämma vilka delar som ingår i det hjulet.
Du nämner t ex matlagning, diskning och hushållssysslor.
Detta är självklara delar för dig, det är saker som du känner motivation för och det är så självklart att det behöver inte ens diskuteras.
Jag håller med dig.
Men skulle det möjligen kunna vara så att den manliga partnern har önskemål, känner större motivation för, andra delar, som kanske från hans utgångspunkt är lika självklara delar för honom,
så som dina delar är självklara för dig?
Många kvinnor tycker generellt att det är fullt naturligt att skriva en lista till mannen, typ gällande de delar som kvinnan helt naturligt och självklart anser ingår i hjulet, en lista som anses så självklar att han givet ska följa den.
Men hur skulle många kvinnor generellt se på att få en motsvarande lista att följa?
Alltså en lista som innehåller det som mannen prioriterar, saker som är motiverande för honom
(jag vågar inte ens nämna vilka delar, för att slippa starka känsloyttringar från vissa i tråden, du får själv använda din fantasi...),
en lista som han anser så självklar att hon givet ska följa den.
Min åsikt är att en sådan lista från mannen, rent generellt då, sällan skulle tas emot på ett positivt sätt och den skulle av de allra flesta kvinnor ALDRIG upplevas som självklarheter...
Det där om att BÅDA parter är skyldiga vara engagerade, om vi kan försöka vara ärliga:
- Det anses nog ofta generellt som en självklarhet gällande önskemål, behov och krav sett ur ett kvinnligt perspektiv.
- Men rent generellt INTE gällande önskemål, behov och krav sett ur ett manligt perspektiv, åtminstone inte i de flesta fall...
Jag håller med dig om att något ofta är förbaskat skevt.
Men om du bara tänker efter en liten sekund så tror jag du kan hålla med om att det finns många fler och olika skevheter om man är lite mera vidsynt och ser saken ur både kvinnligt och manligt perspektiv?
Generellt är det ofta en hel del olika saker i livet, olika saker som ingår i ditt exempel med hjulet, som människor upplever som motiverande och viktiga saker, och den motivationen skiljer generellt, ibland grundläggande, om man väljer se saken i antingen ett kvinnligt eller ett manligt perspektiv.
Och som jag så ofta (för mångas döva öron?) har påmint om så det är oftast motivationen som är den mest grundläggande drivkraften för arten människa.