Inlägg från: Anonym (Paula) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Paula)

Misär, anmäla?

Ett alternativ kan vara att kontakta socialtjänsten. Det kan man göra om man är orolig över en vuxen person med psykisk ohälsa.

Jag tror att jag hade anmält till båda, värden och soc, ifall jag var i din situation. 

• Anonym (Paula)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-06 20:11:20 följande:

Han verkar ha så svåra problem att TS inte kan lösa dem. Det kan han bara göra själv, troligen med professionell hjälp. 

Om du vill hjälpa honom, så ge honom en papperslapp med ett telefonnummer och ett namn till någon på soc som kan hjälpa.

Gegga inte kvar i er havererade relation. Var strikt och avgränsa. Anmäl inte. Lägg dig inte i, ta inte ansvar för honom. Bara ge honom en knuff i rätt riktning. Det är det som kallas hård kärlek, det som fågelmamman gör med sina ungar när de blir utknuffade ur boet. Bara så kan de lära sig flyga.

Att anmäla är inte att gegga sig kvar i relationen. Det är att lämna över allt ansvar.

TS behöver inte samarbeta med soc. Hon kan förklara läget för dem och sedan gå vidare i livet  
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Misär) skrev 2025-11-07 09:58:23 följande:
    Jag ville anm redan innan men skulle bli skogstogig skada mig eller min lägenhet . Under flera gånger fick jag både skor stol o annat kasrat mot mig. Han är även knuffat mig hårt och slog mig vid låren så de sved.höjt näven mot mig och stannade bara nån cm innan mitt ansikte.  Jag va livrädd när jag var på toa o Han stå o sprak på dörren som en galning tills den gick sönder.
    Är det detta du riskerar om du anmäler så ska du låta bli. Din egen säkerhet går först.
Svar på tråden Misär, anmäla?