Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Hyresvärden får bryta sig in

Jag fick en lapp i brevlådan där det står att fastighetsskötare kommer att gå in med huvudnyckel någon gång med start v47. De ska montera någon mätare. Om man har något emot att de går in med huvudnyckel så ska man ringa och boka tid. 

Tycker det är lite obehagligt att de får göra så. Det är ju mycket möjligt att man tex är bortrest 1-2 veckor och inte ens hinner få informationen. Då får de gå in utan att man vet om det. Kanske har man en dyr matta som de får gå på med sina skitiga skor. Kanske missar man lappen. 

Tycker detta är extra obehagligt då det faktiskt hänt mig medan jag bott här att de plötsligt öppnade med huvudnyckeln när jag var hemma, de skulle rengöra ventilationen. Då hade jag missat deras lilla lapp. 
    Är inte så att det ens är ett brev med företagets logga på utan bara lappar. 

• Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-11-08 11:09:10 följande:

Men ring och boka tid. Om du redan nu vet att du ska vara borta länge be någon du känner vara hemma. Är man borta länge har man väl i regel någon som passar lägenheten, som tar post och vattnar blommor. 

Och ja, slarvar man bort lappar så får man skylla sig själv 

Jag har då aldrig behövt husvakt när jag är borta 1-2 veckor. 

Och slarva bort har vi ej nämnt utan jag syftar på att man lätt kan tro att en lapp är reklam. Då är det bättre att ge viktig information via brev

• Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-11-08 11:17:16 följande:

Om du nu vet detta så kolla din post lite mer noga. 

Förstår faktiskt inte ditt problem. Och du, de bryter inte sig in. De använder en huvudnyckel. De har ansvar för lägenheterna, du hyr bara.

Det är väldigt tydligt att du bara vill bråka. Det finns hjälp att söka om man inte mår bra, man behöver inte trycka ner andra.
Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in