Inlägg från: Anonym (Måns) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Måns)

Hyresvärden får bryta sig in

Hyresvärden agerar helt korrekt. Informerar i god tid, ber om bekräftelse om att få komma in med huvudnyckel. Helt enligt hyresavtal regler enligt lag. Dom tillfällen dom faktiskt får bryta sig in.  Är vid akuta fall, vattenläcka etc. Men det är ju helt självklart.

Var glad för att du har en sådan bra hyresvärd. Jag hade ett riktigt pucko på ett ställe jag bodde på innan. Men då var det någon ung 25-30 årig fastighetsskötare som förmodligen blivit anställd genom kontakter. Då det var uppenbart att han hade noll koll på regler. Dök upp helt utan förvarning och skulle fixa grejor. Min fru tyckte han var en riktig kuff. Ångrar att jag inte anmälde honom för hemfridsbrott. Ett riktigt pucko.

• Anonym (Måns)
    Anonym (M) skrev 2025-11-08 11:17:16 följande:

Om du nu vet detta så kolla din post lite mer noga. 

Förstår faktiskt inte ditt problem. Och du, de bryter inte sig in. De använder en huvudnyckel. De har ansvar för lägenheterna, du hyr bara.

Har ingenting överhuvudtaget med att man bara "hyr" Det är fortfarande någons hem. Enligt hyresavtal regler alltså enligt lag. Ska det avtalas om det inte är ett akutfall. Annars kan hyresvärden/fastighetsskötaren göra sig skyldig till hemfridsbrott.
Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in