Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Hyresvärden får bryta sig in

De får göra så, vad jag vet. Men jag håller med om att en veckas förvarning är kort. 

Hur liten var lappen du fick? Jag kan tycka att de kunde ha kostat på sig att sätta upp en i trapphuset också. 

Varför gick de in med huvudnyckel om du var hemma? Öppnade du inte dörren eller knackade de inte ens på? Det låter ju i så fall väldigt olämpligt och kanske inte ens tillåtet. Har du kollat med Hyresgästföreningen? 

• Anonym (Linda)

JAG HADE FEL! 

Det är INTE tillåtet för hyresvärden att gå in hos dig utan att du har godkänt det aktivt. En lapp med information räcker inte. Du är skyldig att släppa in hantverkare för nödvändigt underhåll, men om det inte är akut ska det vara enligt överenskommelse. 

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

• Anonym (Linda)
    Anonym (Lars Fastighetsskötare) skrev 2025-11-08 12:06:07 följande:

Även om det finns regler för när och hur en hyresvärd får gå in i en lägenhet så har du som boende och hyresgäst också ett ansvar och skyldighet att hålla dig uppdaterad och informerad. 

Tex genom att regelbundet kolla hyresbolagets hemsida om aktuella händelser,  noga läsa sms som skickas ut,  läsa mail/veckobrev som skickas ut,  ha koll på lappar i porten och på anslagstavlor samt gå igenom posten och reklam noga  etc ..   då har du gjort din plikt och man kan inte skylla på att "jag visste inte "  om det faktiskt FINNS information. 

En handskriven lapp låter mer som en påminnelse om information du antingen struntat i eller slarvat bort.

Det spelar ingen roll om TS varit ouppmärksam. Fastighetsägaren/fastighetsskötaren behöver ett godkännande från hyresgästen för att få gå in i lägenheten med huvudnyckel (om det inte är nåt akut). 

Om du går in i någons lägenhet utan att den boende aktivt godkänt det riskerar du i värsta fall fängelse. 

• Anonym (Linda)
    klyban skrev 2025-11-08 13:53:11 följande:

Ett intressant ställe jag bodde på, där hade dom ingen huvudnyckel.
    Och deras enda sätt och komma in, det var om du hängde nyckeln i en kedja, som sen hade ett lås som de kunde öppna utifrån. 

Det är ganska vanligt, tror jag. Enda nackdelen är väl att de då måste bryta sig in med våld om det är något akut. Men det kan ju vara så att det finns en huvudnyckel någonstans men fastighetsskötarna till vardags inte har tillgång till den.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Huu) skrev 2025-11-10 08:09:36 följande:

Håller helt med!

Bor som tur är i hus nu. När jag flyttade in i min förra lägenhet hade TIDIGARE hyresgäst fått lapp med denna info, men inte jag. Så kl 08 en morgon när jag hade kommit hem kl 03 efter jobbkväll och fortfarande låg och sov så klampar TVÅ personer in!! Nä inte alls okej!

Vi fick också omärkta lappar i brevlådan sedan, tycker snarare att man ska få bekräfta att det är okej snarare än att säga till om det inte är det.

Och om man inte svarar och de inte kan utföra arbetet så kanske man får en bötessumma istället (då fastigheten ju är deras och de ansvarar för arbete som ska utföras)

Då bröt din hyresvärd mot lagen. 

Som motvikt till skräckhistorierna här kan jag berätta att jag bott i ett stort antal olika hyresrätter , både kommunala och privata, och har aldrig varit med om att hyresvärden betett sig så respektlöst. 

Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in