Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Åldersskillnad i relationer

Fjäril kär skrev 2025-11-08 17:20:25 följande:

Well det handlar om folks fördomar och inskräknkthet när det skriks om åldersskillnad. 
    Det finns folk som på fullaste alllvar tycker att 2-5 års skillnad åt endera håll är på tok för mycket och usch så äckligt. ... 

Jag har i alla år föredragit män med stor åldersskillnad vilket har rört sig om allt mellan 10-30 års skillnad. Och ja folk har känt sig sekundärkränkt av det av nån märklig anledning.   Sen har jag förklarat lugnt och stilla hur det kommer sig att jag vill ha såna män och då blir folk oerhört förvirrade för det passar inte in med hur man "ska" tycka och när jag sen förklarat vad vi haft gemensamt etc blir dom ännu mer tyst och förvirrade .. 

Det jag kan tycka är märkligt i sammanhanget är att JAG av nån outgrundlig anledning bara måste pricka i alla rätt på nån checklista på en mans egenskaper just för att han är så mycket äldre och jag MÅSTE hålla ihop med honom för alltid ... medans däremot ett jämnårigt par kan skita i  vem dom träffar ,vara odrägliga skitstövlar , skaffa barn hit och dit och skilja sig bäst dom vill - dom är ju iallafall jämnåriga ? Drömmer

Håller med dig i vad du säger och vill tillägga att det förvånar mig storligen att så många här på FL och i RL på något sätt omyndigförklarar de kvinnor som väljer att leva med äldre män.

Det är precis som om de inte skulle känna till sitt eget bästa. 
    Nu är det väl ändå så att man känner sig bäst själv, och om man vet att ens personlighet och den situation man befinner sig i passar det bättre med en äldre man så väljer man självklart detta.

Det finns mycket som talar till den äldre mannens fördel. De har ofta vuxna eller nästan vuxna barn och de har lärt sig en hel del av sina tidigare relationer. Trygg ekonomi inte minst.

Självklart finns det kvinnor som inte alls passar ihop med äldre män och då ska de inte ingå i sådana relationer, Men de ska inte heller kritisera dem som lever i goda relationer med äldre män.
  • Tyra myra
    Miz B Havin skrev 2025-11-08 21:37:44 följande:
    Ännu vanligare att kvinnor som väljer mycket yngre män blir snusktant-förklarade 🤭

Speaking of experience 😎
    Det gäller val samma sak där fast tvärtom.

En äldre kvinna som inte känner sig bekväm med en jämnårig man utan har en personlighet som mera passar en yngre man ska självklart välja en yngre. 

Samtidigt finns det kvinnor som inte alls passar ihop med yngre män. 

Man väljer det som passar en själv inte omgivningen.

Sex nämns ofta i den här tråden men det handlar inte bara om detta utan om  hela paketet. En yngre man passar väldigt bra tillsammans med en aktiv äldre kvinna då äldre män gärna vill börja ta det lugnt både fysiskt och psykiskt.
  • Tyra myra

Vill försöka förtydliga mig en smula. De reaktioner som kommer fram här anspelar ofta på att unga kvinnor skulle vara svaga och osäkra medan den äldre mannen skulle vara stark och krävande.  

Detta kan visst vara sant i nåra fall, men generellt söker man sig till partners som kompletterar sig själv, oavsett ålder. 

Det är väldigt ovanligt att man söker någon att förändra eller göra om. Nej man dras till de personligheter som passar ens egen.

Sen kan det ju dyka upp hinder på vägen, det gör det i alla förhållanden.

• Tyra myra
    Anonym (Därför) skrev 2025-11-09 19:17:04 följande:
    Precis, och det är därför äldre kvinnor har mycket mer gemensamt med yngre män än äldre män har med yngre kvinnor. Som någon också skrev, vi kvinnor når vår sexuella peak mellan 40-50, män vid 20. Det bästa hade varit om män mellan 40-50 istället söker sig till kvinnor mellan 50-70, eftersom de har tröttheten och ta-det-lugnare-ambitionerna gemensamt.
    Du ska inte glömma att det finns yngre kvinnor som inte alls är aktiva utan trivs bättre med det lugna livet tillsammans med en äldre man.

En del vill ha spänning, andra söker trygghet, vi är olika
Svar på tråden Åldersskillnad i relationer