• Cookie1982

Hur hade du agerat?

Idag var jag på gymnasiemässa med min 15 åriga dotter. Min son som är 17 år ringde och frågade om han var ensam hemma och var de andra (hans 8 åriga lillasyster och hennes pappa) var. Jag visste inte men antog att de gått ut eftersom han verkade vara ensam hemma. Han undrade eftersom han skulle ut och springa och ville kolla om vi hade med oss nycklar om han skulle låsa. 
    Jag missade till min sambo och frågade var de var och fick till svar att de firade fars dag med en lunch på stan tillsammans med hans pappa. Det är två saker som gör mig irriterad här. För det första säger man väl hejdå när man går hemifrån alternativt skriver en lapp? För det andra undrar jag varför inte min son blev erbjuden att följa med. Hur hade du tänkt i den situationen?

• Svar på tråden Hur hade du agerat?
  • Anonym (Lilly)

Är din som även din sambos son? 

Oavsett tycker jag också att man säger till när man går från hemmet. 

• Anonym (C)

Man säger till när man lämnar hemmet.

• Spucks

Din sambo har kanske ropat hej då, men din son har inte hört det. Eller så visste han inte att din son var hemma. Ni bor ju tydligen i ett slott, med tanke på att din son behöver ringa och fråga om han är ensam hemma, istället för att kolla.
    Och att han ringer dig för att fråga var din sambo och hans syster är, istället för att ringa till din sambo, tyder på att din son inte har den bästa relation med honom. Då tycker jag inte det är så konstigt att han inte blev medbjuden på en spontan farsdagslunch.

• Anonym (E)

Det är ju jättekonstigt att bara gå utan att säga något, visste han inte att sonen var där?

När mina barn har blivit äldre så har det inte velat hänga med på samma sätt men är de hemma så har jag ju iaf frågat om de vill med

• cosinus

Jadu, mina egna tonåringar har sällan koll på var någon är, hör när man ropar till dem, eller märks av när de är hemma.

Jag hade antagit att pappan antingen trott sonen var ute när han for eller att han ropat, trott sonen hörde men att det inte gick fram.

För två år sen jobbade min då 19-åriga dotter 80 % och var ledig måndagar.

en måndag tog det till kl 15 innan hon insåg att hon inte var ensam hemma. Den så 13-åriga lillasystern var också hemma för hon hade vaknat risig och blivit sjukanmäld men det visste inte 19-åringen om. 

liknande historier finns gott om med mina fyra ungar. Jag hade varit ungefär noll förvånad och heller inte lagt någon värdering i det eller antagit att pappan medvetet undvikit sonen. 

Svar på tråden Hur hade du agerat?