• Anonym (Ledsen)

Klarar inte av att lämna honom

Jag har tagit beslutet, berättat för min sambo att jag inte kan fortsätta relationen, att jag har fått en lägenhet och kommer flytta. 

Men jag känner så otroligt mycket skuld över att behöva lämna. Jag vill inte att han ska bli ensam eller ledsen. Jag vet att han har varit väldigt lycklig med mig, vilket gör allt ännu svårare. Jag känner mig som en otroligt hemsk människa. 

Jag har tänkt på separation i ca. 6 månader. Jag har försökt prata med honom om vad jag behöver och vart jag står. Jag har bett om saker från honom, som att exempelvis göra ett gemensamt städschema och äta middag vid köksbordet istället för soffan. Men inget har hänt. Han har vid vissa tillfällen blivit arg, skrikigt och kastat saker, tryckt "plattan i mattan" när jag sagt något han upplever som kritik mot honom vilket har varit farligt och gjort mig rädd. Han har aldrig sagt förlåt eller undrat hur något blivit för mig. Han kan säga saker som "idag får du inte vara jobbig" eller liknande saker. 

Ibland reagerar han otroligt bra, han är klok, lyssnar och är väldigt sund. Jag blir galet förvirrad av hans beteende. Jag förstår inget alls, och tänker att det nog är mitt fel att han ibland reagerar dåligt. Att jag borde försöka mer och göra annorlunda. 

Till saken hör att det är stor ålderskillnad mellan oss, ca. 20 år. Jag är 25, och jag blir rädd att han aldrig kommer träffa någon ny eller skaffa barn, vilket han säger att han vill. Jag känner bara att jag borde stanna, jag har valet att göra honom glad och lycklig, varför kan jag inte bara stanna? Jag vet att jag inte kan vara kvar, men det känns fysiskt omöjligt att gå.

Någon som varit i liknande situation som har någon klok tanke?

• Svar på tråden Klarar inte av att lämna honom
  • Jimmy75

Gå inte, SPRING! Det du beskriver är inga balanserade, sunda reaktioner från hans sida. Det finns sannolikt en anledning till att han är i den åldern och inte har de där sakerna han önskar än. Du är inte ansvarig för hans liv och välmående på något vis. Du är däremot ansvarig för DITT mående. 

• Fjäril kär

Han har klart och tydligt visat och bevisat att han inte bryr sig ett skit om dina känslor och att du inte är viktig. Så varför ha dåligt samvete?  
    Varför är hans känslor viktigare än dina?  

• Anonym (Allis)

Detta är en vuxen man, hans personlighet är färdig, han är så här.

Man kan inte fortsätta leva med en person bara för att man tycker synd om dem, och det är osannolikt att en mer erfaren kvinna hade stått ut med hans fasoner. Det är därför han siktar in sig på osäkra yngre.

Vill du verkligen offra din egen lycka och kasta bort dina mest attraktiva år i livet på bli illa behandlad?

Själv bestämde jag att i alla fall inte binda mig före 28, för jag tyckte att jag behövde lite perspektiv och testa med några olika killar. 

Min mamma valde vid 23 och det blev 100% fel.

• Anonym (JK)

Han älskar dig inte, om han gjorde det skulle han bry sig om hur du mår och inte bli arg, kasta saker etc. Han skulle göra sitt bästa för dig och se till att du kände dig viktig, trygg och glad. 

Strunta i hans eventuella lycka, tänk på din egen lycka för det gör inte han. Man ska må bättre och bli gladare av en partner, det är det normala. Han gör dig bara olycklig. 

Du är inte hans mamma och har inget ansvar för hans reaktioner och känslor sedan du lämnat. 

• Anonym (Patricia)

Bryr sig han om DIN lycks? 

• Lynx123

Du är inte ansvarig för honom. Lämna och se aldrig mer tillbaka.

• Tukt

Om du går och väntar på att det ska kännas rätt att lämna honom, så kommer du nog inte komma till det. Du måste erkänna för dig själv att det måste få göra ont.

• Fiona M

Du kan inte fixa en annan människa och nu har ni nått vägs ände.
    Bryt helt, avfölj, blocka, och fokusera på dig själv och att må bra.

• Fjäril kär

Förstår du att det är han som brutit ner dig och gjort dig till den du.är med osäkerhet och rädsla?  
    Det kallas hjärntvättad och är anledningen till att misshandlade kvinnor har svårt att lämna , för att dom är fast i det toxiska tänket att om dom bara gör lite till så är han ju faktiskt snäll eller så är dom så nedbruten att dom tror på hans ord att dom inte är värd mer och stannar av tacksamhet.   

• Anonym (Elisa)

Men nej, du bör inte känna dåligt samvete av att lämna ?denna där?!

Det du skriver låter illa, och som att han har någon makt-kontroll över dig, likt en pappa över sitt barn. Det låter väldigt oattraktivt och som att han tar illa upp för att du vågar läxa upp honom som är äldre och klokare, ungefär.

Han kan säga saker som "idag får du inte vara jobbig" eller liknande saker. 

Svar på tråden Klarar inte av att lämna honom