• Anonym (Ledsen)

Klarar inte av att lämna honom

Jag har tagit beslutet, berättat för min sambo att jag inte kan fortsätta relationen, att jag har fått en lägenhet och kommer flytta. 

Men jag känner så otroligt mycket skuld över att behöva lämna. Jag vill inte att han ska bli ensam eller ledsen. Jag vet att han har varit väldigt lycklig med mig, vilket gör allt ännu svårare. Jag känner mig som en otroligt hemsk människa. 

Jag har tänkt på separation i ca. 6 månader. Jag har försökt prata med honom om vad jag behöver och vart jag står. Jag har bett om saker från honom, som att exempelvis göra ett gemensamt städschema och äta middag vid köksbordet istället för soffan. Men inget har hänt. Han har vid vissa tillfällen blivit arg, skrikigt och kastat saker, tryckt "plattan i mattan" när jag sagt något han upplever som kritik mot honom vilket har varit farligt och gjort mig rädd. Han har aldrig sagt förlåt eller undrat hur något blivit för mig. Han kan säga saker som "idag får du inte vara jobbig" eller liknande saker. 

Ibland reagerar han otroligt bra, han är klok, lyssnar och är väldigt sund. Jag blir galet förvirrad av hans beteende. Jag förstår inget alls, och tänker att det nog är mitt fel att han ibland reagerar dåligt. Att jag borde försöka mer och göra annorlunda. 

Till saken hör att det är stor ålderskillnad mellan oss, ca. 20 år. Jag är 25, och jag blir rädd att han aldrig kommer träffa någon ny eller skaffa barn, vilket han säger att han vill. Jag känner bara att jag borde stanna, jag har valet att göra honom glad och lycklig, varför kan jag inte bara stanna? Jag vet att jag inte kan vara kvar, men det känns fysiskt omöjligt att gå.

Någon som varit i liknande situation som har någon klok tanke?

• Svar på tråden Klarar inte av att lämna honom
  • Anonym (Ledsen)
    Fjäril kär skrev 2025-11-09 13:45:19 följande:

Förstår du att det är han som brutit ner dig och gjort dig till den du.är med osäkerhet och rädsla?  
    Det kallas hjärntvättad och är anledningen till att misshandlade kvinnor har svårt att lämna , för att dom är fast i det toxiska tänket att om dom bara gör lite till så är han ju faktiskt snäll eller så är dom så nedbruten att dom tror på hans ord att dom inte är värd mer och stannar av tacksamhet.   

Kanske är det så, men det är svårt att tänka så, för han har så många fina sidor. Han kan vara väldigt stöttande, peppande och säga snälla saker. Han kan lyssna också. Men han lyssnar sällan när det gäller "oss" eller vår relation, han har lättare att lyssna när det endast gäller mig. 

Det är bara så fruktansvärt svårt att tänka att jag gjort allt jag kunnat. Det är lättare att se honom, att han behöver stöttning, någon som tror på honom -den kan jag vara. Alla lämnar honom, jag vill inte vara en till som går. 

Han är ju snäll för det mesta, så länge jag inte är "jobbig". Och ja, jag tror honom. Jag blir rädd att jag kanske går för långt,  att jag kanske är manipulativ och får honom att reagera?? Han kan ju vara snäll och omtänksam. Men flera gånger har han lämnat mig gråtandes, gått utan att försöka trösta alls. 

Han har också haft en del bekymmer att handskas med och har haft ett ganska slitsamt år. Kanske är jag orättvis som krävt saker av honom under tiden? 

Hur vet man vad som är "normalt"? Jag är så förvirrad.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar! Det ger mig styrka att tänka att jag klarar det här. 

• Maggi23

Förstår dig. Är i en liknande situation. 

Även fast du känner att du borde stanna, och att han vill ha barn osv. Ibland är det bästa man kan göra att ge den andra personen en chans att bli bättre för deras egna skull. För att dom själva skall kunna hitta sin egna väg. Och du måste gå din. Så känn inte skuld över att lämna honom, känn att du gör honom en tjänst. Något bra kanske blir av att han får en insikt.

Tänk lite kortare, typ "Jag skall flytta och vara ifrån honom i en månad," istället att tänka för alltid? Och sen när en månad är slut tar du en till månad osv. 

Du är 25, jag är 32. Det är alltid svårt, men du är ung! Du kommer kunna andas lugnt när du flyttat. Och du går på rätt väg. Fantastiska saker kommer ske för dig. Det gör ont nu kortsiktigt men på den långa vägen kommer du vara så glad att du glömt hur det kändes för stunden. Ibland måste man välja sin egna lycka!

• Anonym (Ledsen)

Ber om ursäkt för allt mitt "gnäll", men skulden bara river inombords när jag ser honom. Jag måste ventilera lite, förhoppningsvis få lite råd. 

Ibland är han så fin, snäll och omtänksam. Andra gånger inte. Men jag tror aldrig han menar illa, jag tror snarare att han inte vet hur man gör, hur man hanterar långvariga relationer etc. Jag känner sådan otrolig skuld över att han kanske blir ensam, kanske aldrig får barn, att hans mamma kommer bli ledsen osv. 

Vi försökte skaffa barn för ett år sedan, han hade precis börjat ett nytt jobb och hade lite energi. Jag ville så gärna, fixade och försökte planera, han var motvillig (kanske stressad), frågade aldrig hur det gick eller om han kunde göra något. Det var på mig allting, och jag tassade på tå kring att fråga om han hade ork och lust. Jag ville så gärna, och han sa att han ville, men allt tydde på att han inte brydde sig. Det kändes som att jag planerade för vår framtid själv. Han målade upp scenariot att jag pressade honom, att vi var tvungna att ha sex varje dag under ägglossning, när vi egentligen "fick till" av kanske 2 eller 3 gånger per månad... 

Kanske har jag varit för hård mot honom. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga. Egentligen vill jag nog bara hitta ett sätt att hantera skuldkänslorna och mitt oändligt dåliga samvete. 

Hur klarar man av att göra såhär mot någon man älskar?

• Fiona M

Men du.
    Inte ens när det gällde ngt han ville, det du nu är rädd att han missar, kunde eller ville han ändra sig.
    Det spelar ingen roll vad du gör när man ska vara två i en relation, och du kan inte leva med bilden av vad han skulle kunna vara när han faktiskt är långt från det.

Du slösar tid och drar ut på det nu. Varför?

• Kirenaj68
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-11-09 11:22:36 följande:
    Klarar inte av att lämna honom

Jag har tagit beslutet, berättat för min sambo att jag inte kan fortsätta relationen, att jag har fått en lägenhet och kommer flytta. 

Men jag känner så otroligt mycket skuld över att behöva lämna. Jag vill inte att han ska bli ensam eller ledsen. Jag vet att han har varit väldigt lycklig med mig, vilket gör allt ännu svårare. Jag känner mig som en otroligt hemsk människa. 

Jag har tänkt på separation i ca. 6 månader. Jag har försökt prata med honom om vad jag behöver och vart jag står. Jag har bett om saker från honom, som att exempelvis göra ett gemensamt städschema och äta middag vid köksbordet istället för soffan. Men inget har hänt. Han har vid vissa tillfällen blivit arg, skrikigt och kastat saker, tryckt "plattan i mattan" när jag sagt något han upplever som kritik mot honom vilket har varit farligt och gjort mig rädd. Han har aldrig sagt förlåt eller undrat hur något blivit för mig. Han kan säga saker som "idag får du inte vara jobbig" eller liknande saker. 

Ibland reagerar han otroligt bra, han är klok, lyssnar och är väldigt sund. Jag blir galet förvirrad av hans beteende. Jag förstår inget alls, och tänker att det nog är mitt fel att han ibland reagerar dåligt. Att jag borde försöka mer och göra annorlunda. 

Till saken hör att det är stor ålderskillnad mellan oss, ca. 20 år. Jag är 25, och jag blir rädd att han aldrig kommer träffa någon ny eller skaffa barn, vilket han säger att han vill. Jag känner bara att jag borde stanna, jag har valet att göra honom glad och lycklig, varför kan jag inte bara stanna? Jag vet att jag inte kan vara kvar, men det känns fysiskt omöjligt att gå.

Någon som varit i liknande situation som har någon klok tanke?

Varför skulle det vara ditt bekymmer om han träffar en ny kvinna och får barn eller ej? Det är väl det minsta av dina bekymmer? Du säger att han vill träffa en ny kvinna och skaffa barn samt att du vill flytta. Då är ju saken klar. Lägenheten är fixad. så det är bara att flytta så fort du kan. Vad omständiga ni kvinnor ska vara......
  • Kirenaj68
    Fiona M skrev 2025-11-10 22:33:43 följande:

Men du.
    Inte ens när det gällde ngt han ville, det du nu är rädd att han missar, kunde eller ville han ändra sig.
    Det spelar ingen roll vad du gör när man ska vara två i en relation, och du kan inte leva med bilden av vad han skulle kunna vara när han faktiskt är långt från det.

Du slösar tid och drar ut på det nu. Varför?

Hon får väl svara själv, men det kan vara så att tanken på att bo ensam inte lockar och greppar därför efter halmstrån?
  • Jimmy75
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-11-10 22:26:07 följande:

Ber om ursäkt för allt mitt "gnäll", men skulden bara river inombords när jag ser honom. Jag måste ventilera lite, förhoppningsvis få lite råd. 

Ibland är han så fin, snäll och omtänksam. Andra gånger inte. Men jag tror aldrig han menar illa, jag tror snarare att han inte vet hur man gör, hur man hanterar långvariga relationer etc. Jag känner sådan otrolig skuld över att han kanske blir ensam, kanske aldrig får barn, att hans mamma kommer bli ledsen osv. 

Vi försökte skaffa barn för ett år sedan, han hade precis börjat ett nytt jobb och hade lite energi. Jag ville så gärna, fixade och försökte planera, han var motvillig (kanske stressad), frågade aldrig hur det gick eller om han kunde göra något. Det var på mig allting, och jag tassade på tå kring att fråga om han hade ork och lust. Jag ville så gärna, och han sa att han ville, men allt tydde på att han inte brydde sig. Det kändes som att jag planerade för vår framtid själv. Han målade upp scenariot att jag pressade honom, att vi var tvungna att ha sex varje dag under ägglossning, när vi egentligen "fick till" av kanske 2 eller 3 gånger per månad... 

Kanske har jag varit för hård mot honom. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga. Egentligen vill jag nog bara hitta ett sätt att hantera skuldkänslorna och mitt oändligt dåliga samvete. 

Det kan för all del vara en fin egenskap att tro gott om andra människor, men även om vi skulle anta att de här mindre trevliga egenskaperna inte är avsiktligt elaka så har de ju samma effekt. Om jag skulle bjuda hem någon här och istället för socker, av helt uppriktigt misstag, häller jag arsenik i deras kaffe....du vet att jag inte har för avsikt att göra dem illa, utan det sker av misstag blir inte skadan mindre. Nu är inte själva konsekvensen över huvud taget jämförbar. Jag var enbart ute efter att med ett exempel visa att skadan man kan lida av en persons handlingar inte hänger ihop med varför de gör som de gör.
  • Kirenaj68
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-11-10 22:26:07 följande:

Är det månne en ovilja att bo ensam som gör att du greppar efter halmstrån? Jag får tyvärr inte en bild av en hälsosam relation här.
    Du är 25 och säger att det är 20 år ålderskillnad mellan er. Vilket gör att han borde vara runt 45 då. Har han inte haft relationer tidigare? Din beskrivning av honom stämmer mer in på en omogen tonåring än på en vuxen karl.
  • Anonym (Ledsen)
    Kirenaj68 skrev 2025-11-10 22:56:44 följande:
    Är det månne en ovilja att bo ensam som gör att du greppar efter halmstrån? Jag får tyvärr inte en bild av en hälsosam relation här.
    Du är 25 och säger att det är 20 år ålderskillnad mellan er. Vilket gör att han borde vara runt 45 då. Har han inte haft relationer tidigare? Din beskrivning av honom stämmer mer in på en omogen tonåring än på en vuxen karl.
    Nej, det handlar inte om min egen ovilja att vara ensam, det kan jag hantera. Det handlar snarare om en, från min sida, skev bild av vad som är en hälsosam relation. Denna problematik antar jag grundar sig i en ganska jobbig uppväxt och mitt dåliga självförtroende/självbild. Jag har svårt att stå upp för mig själv, hela livet har jag ägnat åt att finnas för andra och att anpassa mig. 

Även fast jag bara beskriver det "negativa" här, så har min partner väldigt många fina sidor. Vilket ytterligare bidrar till att valet blir så svårt. 
Svar på tråden Klarar inte av att lämna honom