Min bonusson slog ner min man
Han är i stort behov av gränssättning, och med hans diagnos är det till skada för honom själv att ingen sätter gränser.
Skadligt såväl för hans egen del som för alla nära,
och potentiellt för samhället och andra oskyldiga.
Hans pappa klarar uppenbarligen inte att sätta gränser, och tydligen ingen annan heller. Alla låter hans diagnos styra över vad som är rätt och fel, pappan och den nära omgivningen bekräftar gång på gång att hans diagnos gör att han är undantagen. Han har blivit lärd att hans diagnos gör att han inte behöver rätta sig efter vad som allmänmänskligt betraktas som rätt och fel.
Detta är till mycket stor skada för en individ med denna diagnos.
Och vad kommer det att leda till i framtiden?
Vad kommer hans våld att leda till nästa gång och i framtiden? KOmmer hans nära att drabbas igen, är det någon ur allmänheten som drabbas? Hur grovt kommer hans våld att trappas upp till och bli i framtiden?
Hans nära bär ett stort ansvar för de allvarliga händelser som högst sannolikt kommer hända och drabba oskyldiga i framtiden.
Vem sak ta ansvar om inte hans pappa gör det?
Vilket ansvar bär du om du väljer att inte agera på det våldsbrott som du har bevittnat?
Därmed har jag inte sagt på vilket sätt som är det bästa för dig att agera, för detta vet jag för lite. Men min åsikt är att du är skyldig att agera när du har bevittnat en kriminell handling så som ett våldsbrott, särskilt eftersom din sambo inte har förmåga att agera för att sätta gränser för sin egen son. Gränser som är mycket nödvändiga och bra såväl för individen med en sådan diagnos, som för säkerheten för nära och för potentiellt oskyldiga människor som sannolikt kommer drabbas i framtiden.
Säkerheten för eventuella och potentiell våldsoffer måste prioriteras högt,
skall faktiskt prioriteras före den våldsamma individen (trots dennes diagnos).