• Majbacken

Ingen hjälp vid missfall

Jag är mitt uppe i ett missfall i vecka 7. Uppfyller alla symptom (mensvärk, blödning, klumpar och försvunna graviditetssymptom) på att ett missfall är ett faktum. Jag och min man har under 1,5 års tid försökt få vårt andra barn och detta nedslaget känns så fruktansvärt. Det som dock gör allt hundra gånger värre är att jag nu fått till mig att jag inte får hjälp. Jag ska gå mee det här i minst tre veckor och därefter göra ett graviditetstest för att få svart på vitt att det är ett missfall. Jag föll genom golvet totalt när dom sa det här. Jag sa att jag måste missförstå eftersom det går att få ett tidigt ultraljud och där kan man (oftast) kunna avgöra om det finns ett embryo eller inte, men det handlade tydligen om att vården inte erbjuder det. 

Jag har aldrig mått så här dåligt och har panik över att behöva gå med detta i tre veckor. Jag vill bara gå vidare och få sörja. Har ni också blivit bemötta så här? 
    /Förkrossad

• Svar på tråden Ingen hjälp vid missfall
  • Anonym (C)
    Majbacken skrev 2025-11-10 18:05:15 följande:
    Ingen hjälp vid missfall

Jag är mitt uppe i ett missfall i vecka 7. Uppfyller alla symptom (mensvärk, blödning, klumpar och försvunna graviditetssymptom) på att ett missfall är ett faktum. Jag och min man har under 1,5 års tid försökt få vårt andra barn och detta nedslaget känns så fruktansvärt. Det som dock gör allt hundra gånger värre är att jag nu fått till mig att jag inte får hjälp. Jag ska gå mee det här i minst tre veckor och därefter göra ett graviditetstest för att få svart på vitt att det är ett missfall. Jag föll genom golvet totalt när dom sa det här. Jag sa att jag måste missförstå eftersom det går att få ett tidigt ultraljud och där kan man (oftast) kunna avgöra om det finns ett embryo eller inte, men det handlade tydligen om att vården inte erbjuder det. 

Jag har aldrig mått så här dåligt och har panik över att behöva gå med detta i tre veckor. Jag vill bara gå vidare och få sörja. Har ni också blivit bemötta så här? 
    /Förkrossad

Tyvärr är det såhär det ser ut, och visst är det så att kroppen för det mesta löser allt själv och att naturen har sin gång, men de borde verkligen ta mer hänsyn för hur traumatiskt det kan vara för vissa kvinnor. Det enda råd vi kvinnor kan ge till varandra är att åka till gynakuten, ljuga och överdriva smärtan och säga att den sitter på ena sidan eller något sådant för att de ska göra ultraljud för att utesluta utomkveds. Många är emot detta för att ett missfall inte är något akut - men jag förstår precis vad du går igenom då jag gått igenom samma sak. Det är inte humant att få missfall. Kram till dig ❤️

• Anonym (Kram)

Stor kram till dig 💕

Missfall är hemskt, men också jättevanligt och väldigt sällan något man behöver vård för bär det sker tidigt. Kroppen sköter det ofta helt på egen hand och det är därför man får rådet att stanna hemma och bara söka vård om det blöder extremt eller gör extremt ont eller inte avtar och slutar efter några veckor. Oftast avtar kraftigaste blödningen och smärtan när allt är ute, kroppen läker ofta snabbt sen. Det är ju hjärtat som tar värsta smällen förstås 💔 

Jag vet precis hur det är. Haft både ett tidigare missfall och genomgick ett MA i v 12 för några månader sedan. Fostret hade dött i vecka 7. Jag blödde bara lite och hade inte ont men mådde skit över att inte veta vad som pågick, var det starten på missfall eller bara en ofarlig blödning? Fick faktiskt komma in via akuten och träffa gynläkare som gjorde VUL och kunde bekräfta att det inte var bra. Så vissa ställen tar emot en ändå, men då du blöder så kraftigt och verkligen har symtom på att kroppen blöder ut fostret så kommer dom nog tycka det är onödigt, tyvärr, men mår du mycket dåligt sök vård.

Du är iaf inte ensam. Det blir bättre och lättare, man tar sig igenom det även om det känns som att världen går under när man är mitt upp i det. 

Ta hand om dig. 

• Anonym (K)

Köp billiga grav stickor och testa varje dag, du kommer kunna se ganska snabbt om de blir svagare när det är såpass tidigt, du behöver absolut inte vänta 3 veckor.

eller ännu bättre, ta två hcg blodprov (köp via blodkollen) med 48 h emellan, om hcg går ner så är det missfall.

• Anonym (L)

Jag beklagar verkligen ❤️ Jag har två MF och 2 MA i bagaget så vet tyvärr vad du går igenom om.. 

Det finns ingen privat klinik i din närhet du kan vända dig till? 
    Annars håller jag med (K) i kommentaren ovanför, köp billiga gravtest och testa varje/varannan dag så kommer du snabbt få svar på om det är missfall eller ej. 

Kram ❤️

• Anonym (M)

Beklagar♥️ Tyvärr är det så med tidiga missfall. Har också fått missfall i nästan vecka 7 (samt tidigare), jag hoppas och tror inte att det kommer pågå i tre veckor ♥️ embryot är såpass litet vid så få veckor så förhoppningsvis kommer din kropp hitta tillbaka till sin cykel ganska fort. 

Jag hade som en mens som var väldigt kraftig till en början men sen planade den ut och var väl totalt en vecka lång, fick min ägglossning igen bara 3 dagar senare än väntat den cykeln om jag inte minns fel. 

Styrkekramr och hoppas ditt plus kommer snart igen ♥️

• Anonym (Grader i helvetet)

Eftersom det inte finns något man kan göra när fosterutvecklingen har gått fel tidigt så är detta helt naturligt och inget att lägga vårdresurser på.

Du har ett barn, och du kan försöka igen.

Var tacksam att du inte behöver gå i 9 månader för att sedan föda ett sjukt barn som lever bara tre dagar, som min vän fick göra. Hon hade bara 11% chans att någonsin få ett barn som överlever, men den diagnostiken kan inte göras före v 20. Så då hade alternativet varit att gå med barnet i 5 månader varje gång innan hon visste om det måste dödas.

De gav upp och har inga barn.

• Anonym (M.)

Fast det är ju så det ÄR. Tidiga (t.o.m. vecka 12) missfall är jättevanliga, och det beror på missbildningar hos embryot (typ kromosomfel). Det är mycket bättre att det sker nu, än att graviditeten skulle fortsätta och du skulle få valet efter ultraljud att göra abort. Nu sköter naturen det själv, om ett par veckor är allt över. Det finns inget som vården skulle kunna göra för att ändra något. Dessutom behövs deras mycket begränsade resurser - numera - där de KAN göra skillnad. Tråkigt ändå såklart...

• Majbacken

Alltså tack! Tack för alla hjärtevärmande svar och tips. Tror inte ni förstår hur mycket det gör att få höra andra som varit i samma sits. Tack också för alla tips. Har beställt graviditetstest så kommer börja testa varannan dag. 

Jag förstår att vården är begränsad, det förtar inte att jag hade velat veta om det är ett missfall eller ej. Jag kan ha förståelse och samtidigt sörja och vara ledsen över att det är så. 

Fick missfallet på en resa så snart är jag med min familj igen. Tack för alla svar och för att empati jag fått här. Det har gett mig lite ljus i mörkret. 

stor kram till er alla ❤️

• Anonym (Lorem)

Först om främst, jag beklagar sorgen :( Men ja jag fick missfall i 7+0 och fick också till mig detta. Jag blödde inte så mycket så hon sa att om jag fortfarande blöder väldigt lite efter några dagar till så skulle jag kontakta vården igen och då skulle jag få ett ultraljud. Annars skulle jag ta ett gravtest efter 3 veckor. Blödningen drog dock strax igång på riktigt och jag fick ut allt, hinnsäcken och rubbet. Missfallet varade i drygt 6 dagar. 3 veckor efter mitt missfall var jag gravid igen.

• Anonym (u)
    Anonym (Grader i helvetet) skrev 2025-11-11 08:16:46 följande:

Eftersom det inte finns något man kan göra när fosterutvecklingen har gått fel tidigt så är detta helt naturligt och inget att lägga vårdresurser på.

Du har ett barn, och du kan försöka igen.

Var tacksam att du inte behöver gå i 9 månader för att sedan föda ett sjukt barn som lever bara tre dagar, som min vän fick göra. Hon hade bara 11% chans att någonsin få ett barn som överlever, men den diagnostiken kan inte göras före v 20. Så då hade alternativet varit att gå med barnet i 5 månader varje gång innan hon visste om det måste dödas.

De gav upp och har inga barn.

Det finns grader i helvetet och så finns det folk som drar till med ANDRAS tragiska historier där det inte är hjälpsamt eller ens schysst. vafan
    Anonym (C) skrev 2025-11-10 20:40:40 följande:

Tyvärr är det såhär det ser ut, och visst är det så att kroppen för det mesta löser allt själv och att naturen har sin gång, men de borde verkligen ta mer hänsyn för hur traumatiskt det kan vara för vissa kvinnor. Det enda råd vi kvinnor kan ge till varandra är att åka till gynakuten, ljuga och överdriva smärtan och säga att den sitter på ena sidan eller något sådant för att de ska göra ultraljud för att utesluta utomkveds. Många är emot detta för att ett missfall inte är något akut - men jag förstår precis vad du går igenom då jag gått igenom samma sak. Det är inte humant att få missfall. Kram till dig ❤️

Varför ska TS ta resurser från andra kvinnor som behöver hjälp? Uselt råd.  Missfall är inte kul men vanligt.

Svar på tråden Ingen hjälp vid missfall