• Anonym (Skriva snyggt)

Skrivstil eller inte?

Hej alla!

Hamnade i ett samtal idag om hur elever lär sig att skriva (med penna och inte på dator) i skolan numera.

Någon sa att det räcker att eleverna kan skriva läsligt med vanliga textade bokstäver. När jag gick i skolan lärde vi oss att skriva snyggt och även med den vackra skrivstilen.

Lärs inte skrivstil ut längre i skolan? Ni med skolbarn vet ju så hur är det?

Mina söner (26-42) har lärt sig och kan, men använder det inte längre. Själv skriver jag ofta skrivstil för att behålla den snygg.

Skriver ni skrivstil?

• Svar på tråden Skrivstil eller inte?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 18:34:42 följande:
    För att kunna läsa äldre texter?
    För att det är vackert?
    Om man vill läsa en äldre text i skrivstil så går det utmärkt att använda digitala verktyg för att få det "översatt". Att kunna läsa äldre texter och för att det är vackert är inte goda skäl för att det ska vara ett skolämne, när det finns så mycket annat som är viktigare.
  • Trent
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 18:34:42 följande:
    För att kunna läsa äldre texter?
    För att det är vackert?
    Det är mycket som är vackert men allt går inte att bevara.

Jag kan inte skriva skrivstil men kan läsa äldre handskrifter utan större problem. Det kallas att träna.
  • Anonym (Skriva snyggt)
    Anonym (Nope) skrev 2025-11-11 18:57:48 följande:
    Om man vill läsa en äldre text i skrivstil så går det utmärkt att använda digitala verktyg för att få det "översatt". Att kunna läsa äldre texter och för att det är vackert är inte goda skäl för att det ska vara ett skolämne, när det finns så mycket annat som är viktigare.
    Nej, så kan det ju vara.
    Men jag tycker ändå att barnen iaf borde få lära sig att texta snyggt.
  • Anonym (Skriva snyggt)
    Trent skrev 2025-11-11 18:58:33 följande:
    Det är mycket som är vackert men allt går inte att bevara.

Jag kan inte skriva skrivstil men kan läsa äldre handskrifter utan större problem. Det kallas att träna.
    Sant.
    Detta är inget jag har gått och funderat på, det kom bara på tal idag och gjorde mig nyfiken på hur det eg är numera.

När jag gick i skolan, fram till högstadiet, hade vi kristendom som ämne. Tror det var i femman och sexan.
    Vi bad bordsbön innan vi gick och åt... det känns just nu som att jag är minst 100 år gammal.
    Kan ha med att göra att jag gick i en liten landsortsskola kanske...
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 19:09:05 följande:
    Nej, så kan det ju vara.
    Själv tycker jag att barnen ska lära sig det som är viktigast för att de ska lyckas i livet. Ditt hör inte skrivstil, eller att "skriva fint".
  • Anonym (Skriva snyggt)
    Anonym (Nope) skrev 2025-11-11 19:13:26 följande:
    Själv tycker jag att barnen ska lära sig det som är viktigast för att de ska lyckas i livet. Ditt hör inte skrivstil, eller att "skriva fint".
    Jag menade kanske mest att de ska lära sig att skriva så man iaf kan läsa det.
    Det finns kanske inte alltid en platta eller mobil tillgänglig.
  • Tow2Mater
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 19:09:05 följande:
    Nej, så kan det ju vara.
    De lär sig ju inte att texta oläsligt.

Hur man sedan skriver är ju individuellt. Ibland hjälper mer träning,och att låta det ta längre tid, ibland inte. Det sitter till viss del i generna tror jag. Visst kan man texta en mening fint om man aktivt tänker på det och låter det ta sin tid, men det fungerar bara en kort stund. Foräldrar kan ju låta barnen träna hemma om de anser det viktigt. 
  • OlleSQ

Mest yngre på jobbet, skulle jag skriva skrivstil så skulle de inte kunna läsa. Brukar få beröm när jag textar mitt namn på närvarolistor vilket är obegripligt och då är ändå flertalet på jobbet kvinnor och lärare. Syrran däremot skriver riktigt snyggt.

• Tecum
    Anonym (Skriva snyggt) skrev 2025-11-11 19:17:59 följande:
    Jag menade kanske mest att de ska lära sig att skriva så man iaf kan läsa det.
    Det finns kanske inte alltid en platta eller mobil tillgänglig.
    Håller med. Det kan inte vara varken en kostsam uppgift för skolan eller en orimlig prestation att kräva av eleverna. Dessutom kan den dagen vi inte längre har ström komma fortare än vi anar.
  • Anonym (Skriva snyggt)
    Tecum skrev 2025-11-11 19:30:46 följande:
    Håller med. Det kan inte vara varken en kostsam uppgift för skolan eller en orimlig prestation att kräva av eleverna. Dessutom kan den dagen vi inte längre har ström komma fortare än vi anar.
    Precis, rätt som det är så fungerar inte plattorna eller mobilen.
    Får hoppas att det inte händer, men OM så är det väldigt bra att kunna skriva även med penna och papper.
Svar på tråden Skrivstil eller inte?