14 år på kandidatprogrammet – rädd att det påverkar min framtid
misslyckadpersonoftheyear skrev 2025-11-12 14:05:58 följande:
14 år på kandidatprogrammet ? rädd att det påverkar min framtidHej,
Jag skriver detta med mycket blandade känslor ? mest oro, men också ett litet hopp om att någon kanske kan ge perspektiv eller råd.
Jag började en 3-årig kandidat i ekonomi hösten 2014. På grund av hälsoproblem och andra personliga omständigheter har det dragit ut på tiden. Nu är planen att ta examen i juni 2028. Då är jag 36 år gammal och fyller 37 samma år.
Det betyder att det har tagit nästan 14 år att slutföra utbildningen. Jag är rädd att det kommer synas direkt på examensbeviset ? att arbetsgivare kommer se hur lång tid det tog och döma mig för det. Att de kommer tänka att jag är "opålitlig" eller "inte klarar press".
Som en del av utbildningen gjorde jag 8 veckors praktik hos SEB, vilket var en väldigt positiv erfarenhet. Jag fick insyn i bankens arbete, lärde mig mycket om kundkontakt, analys och intern kommunikation. Men jag vet inte om det räcker.
Jag skulle vilja jobba inom redovisning, som styr- eller controller-ekonom, eller inom banksektorn som exempelvis kredithandläggare. Jag tycker om struktur, siffror, analys och att arbeta med ekonomisk uppföljning och beslutsstöd.
Min största oro är att jag inte kommer få en chans. Att min ålder, min långa studietid och bristen på mer omfattande arbetslivserfarenhet kommer stänga dörrar.
Så jag undrar:
? Finns det någon här som tagit examen sent och ändå lyckats komma in på arbetsmarknaden?
? Hur ser arbetsgivare egentligen på lång studietid?
? Kan praktik inom utbildningen väga upp? Hur lyfter man fram det på bästa sätt?
? Vad kan jag göra nu ? 2,5 år innan examen ? för att förbättra mina chanser?
Tack för att du läste. Alla tankar, erfarenheter eller tips uppskattas verkligen.
Att komma ut sent är det flera som gör. Har man bra andra erfarenheter kan det vara positivt.
Försök få så mycket erfarenhet du kan inom möjliga arbetsplatser genom sommarjobb, extrajobb,