• Anonym (B)

Benzo, väldigt liten mängd

Lever med svår ångest. Det är dokumenterat hos psykiatrin. 

Har noll stöd och är isolerad 90% av min tid. Ofrivilligt kan tilläggas då jag försökt i 5 år att få en praktikplats/arbetsträning, men blir nekad. Vilket även vården vet om.

Jag skulle vilja be läkaren att skriva ut Benzo, enbart kanske 5 tabletter per månad. Så att jag har och kan ta vid akut dåligt mående. Då menar jag när jag ligger i sängen på natten och känner svårt lidande. Tänker max 5 tabletter per månad kan väl ej skapa beroende? Har de då anledning att neka?

• Svar på tråden Benzo, väldigt liten mängd
  • Anonym (Soja)
    Anonym (Vera) skrev 2025-11-13 12:02:17 följande:
    De flesta blir inte beroende. Jag har haft massor av narkotikaklassade mediciner i mitt liv, alltifrån oxytocin till benzo och jag har inte blivit beroende. Om de flesta skulle bli beroende skulle det inte få skrivas ut. 
    Jag har aldrig påstått de flesta blir beroende?... 

Sen finns det läkare som skriver ut benzo lite mer än andra. Det är narkotikaklassade preparat som man mkt väl kan bli beroende av. Fattar inte varför det är fel att be någon överväga andra mediciner och be dem vara försiktiga om de börjar med benzo ? 
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (Soja) skrev 2025-11-13 13:11:24 följande:
    Jag har aldrig påstått de flesta blir beroende?... 

Sen finns det läkare som skriver ut benzo lite mer än andra. Det är narkotikaklassade preparat som man mkt väl kan bli beroende av. Fattar inte varför det är fel att be någon överväga andra mediciner och be dem vara försiktiga om de börjar med benzo ? 
    Nu var detta inte riktat till mig, men svarar ändå 😊 I sak har du ju helt rätt, och det är absolut inte fel att mana till försiktighet. Med ts bakgrund är det ju dock inte speciellt troligt att hen inte redan har provat allt annat - det känns ju inte helt rimligt att hen skulle ha levt i åratal med svår ångest utan att vården testat all the usual suspects liksom. Och: benzo är knark, plain and simple - det går inte att avfärda. Men risken för missbruks- och beroendeproblematik måste ju samtidigt ställas mot riskerna och dysfunktionaliteten som svår ångest för med sig.
  • Anonym (Soja)
    Anonym (Fy fan) skrev 2025-11-13 16:19:41 följande:
    Nu var detta inte riktat till mig, men svarar ändå 😊 I sak har du ju helt rätt, och det är absolut inte fel att mana till försiktighet. Med ts bakgrund är det ju dock inte speciellt troligt att hen inte redan har provat allt annat - det känns ju inte helt rimligt att hen skulle ha levt i åratal med svår ångest utan att vården testat all the usual suspects liksom. Och: benzo är knark, plain and simple - det går inte att avfärda. Men risken för missbruks- och beroendeproblematik måste ju samtidigt ställas mot riskerna och dysfunktionaliteten som svår ångest för med sig.
    Ja man önskar ingen behöva ta skiten men måste man så måste man ju. Mitt ex lyckades få detta utskrivet i 5 års tid så vissa läkare är inte alls försiktiga med detta preparat. 
  • Anonym (En nalle på rymden)
    Jag har haft  problem  med  fått panik attack

jag har fått Tablet från läkaren men den inte stor skillna. Fortfarande jag haft attack.

jag tar inte längre  tabletten den verkade inte alls.  Nu jag på morgonerna tår promenad samtidigt lyssnar music 

jag sysslar med nånting som jag känner mig bra 

om attecken kommer 
    jag räknar till 4 andas in med näsan  hålla andan sen räknar till 6 släpper luften från munnen.
    ibland jag räknar färgerna omkring mig .
    Jag  tänkte så här  tabletterna inte verkar för mig 
    kanske verkar på någon annan 
  • Anonym (J)
    Anonym (run for your life) skrev 2025-11-12 21:05:22 följande:

Benzo är extremt beroendeframkallande och den disciplin du föreställer dig att du har kommer snabbt att försvinna.

Jag rekommenderar yoga (finns program på nätet) och löpträning för att få igång endorfiner, och att ha ca 18 C i ditt sovrum men alltid ha lite värmedyna på i sängen på kvällen för att bli sömnig naturligt och sedan sova gott. Ingen mat eller dryck 2 h innan sovande, en mugg varmt vatten med en skvätt mjölk och kanel kan möjligen gå om det är kris.

Sover du dåligt så ta bort allt med koffein- koffein utlöser ångest om man är känslig/ utmattad.

Livet är inte sprint, det är maraton. Du måste hitta långsiktiga rutiner och hjälpa din kropp att producera ämnen som lindrar din ångest.

Men lägg av. Jag har haft benzo i över 10 års tid. Tar kanske en gång i månaden. Om inte mer sällan. Är inte beroende överhuvudtaget. 
  • Anonym (J)

Kolla så du inte har POTS. Jag har det och när jag började dricka mer och ta hand om mig efter det sättet försvann min ångest.

Jag ring pnfest om kvällarna, när jag var uttröttad. Kroppslig ångest. Jag tänkte aldrig på nåt. Läkarna kom på dett till slut för ingenting hjälpte på mig.

Har POTS efter virusinfektion. gick 18 år på psyk. det nom efter halsfluss när jag var 15.

• Anonym (J)

Kroppen vill säga något med ångesten. Lyssna på kroppen och ta hand om dig.
    kram 

• Anonym (J)
    Anonym (En nalle på rymden) skrev 2025-11-13 17:08:24 följande:
    Jag har haft  problem  med  fått panik attack

jag har fått Tablet från läkaren men den inte stor skillna. Fortfarande jag haft attack.

jag tar inte längre  tabletten den verkade inte alls.  Nu jag på morgonerna tår promenad samtidigt lyssnar music 

jag sysslar med nånting som jag känner mig bra 

om attecken kommer 
    jag räknar till 4 andas in med näsan  hålla andan sen räknar till 6 släpper luften från munnen.
    ibland jag räknar färgerna omkring mig .
    Jag  tänkte så här  tabletterna inte verkar för mig 
    kanske verkar på någon annan 
    Bra tips men det där skulle aldrig hjälpa för mig. Det är för klent. Jag vill sparka sönder någonting av panik och skakar av ångest kl 3 på nätterna

Är utredd, inga diagnoser. Däremot POTS. Ingen sån hemsk vidrig ångest längre 
  • Anonym (Soja)
    Anonym (J) skrev 2025-11-13 17:11:16 följande:
    Men lägg av. Jag har haft benzo i över 10 års tid. Tar kanske en gång i månaden. Om inte mer sällan. Är inte beroende överhuvudtaget. 
    Nej man blir inte beroende av någon enstaka tablett ibland. Gäller ju att man kan hålla sig där bara. 

Sen som förgående skrev att Ts ska testa Yoga och motion och dra ner på kaffet är skenheligt. Då har man inte mått dåligt på riktigt om man tror att det bara är att vissla bort till Yoga mattan. 
  • Anonym (En nalle på rymden)
    Anonym (J) skrev 2025-11-13 17:14:42 följande:
    Bra tips men det där skulle aldrig hjälpa för mig. Det är för klent. Jag vill sparka sönder någonting av panik och skakar av ångest kl 3 på nätterna

Är utredd, inga diagnoser. Däremot POTS. Ingen sån hemsk vidrig ångest längre 
    Usch ha koll på dig du får du prata med läkaren 
Svar på tråden Benzo, väldigt liten mängd