Tukt skrev 2025-11-13 18:00:51 följande:
Distansarbete är ju en förmån som kom till efter pandemin. Men de allra flesta är tämligen överens om att det påverkar verksamheten negativt. Det här helt enkelt inte rimligt att förvänta sig så mycket av sin arbetsgivare.
Jag både håller med och inte.
Mitt kontor ligger 1.5h från mig. Öppen planlösning med mycket prat, själva arbetsplatserna är inte bra utformade för mig/mitt jobb och efter en dag där har jag ofta ont i axlar och huvud. Även om det finns trevligt folk där så jobbar de inte med samma sak som jag så det blir inga synergieffekter av att komma in. Åker bara in om det händer något särskilt.
Kontoret mitt team tillhör ligger ca 6h från mig. Den fysiska arbetsmiljön är bara marginellt bättre där men de få gångerna jag åker dit är guld värda. Att få träffas fysiskt istället för bara över teams och faktiskt få vara ett team ger SÅ mycket.
Kontentan av det är att jag får betydligt mycket mer gjort när jag sitter hemma. Skulle gissa på åtminstone en halv gång till så mycket och det beror på att jag dels har lättare att koncentrera mig och dels på att jag kunnat optimera min arbetsplats efter mina behov. MEN jag älskar de få veckor varje år när jag får träffa mitt team fysiskt.
I år kommer det hamna på ca 90% hemifrån vilket jag är rätt nöjd med.