• Anonym (Ts)

Distansarbete

Arbetar inom statlig myndighet där
    vi tillåts arbeta hemifrån 2 dagar per vecka. Skulle önska det inte var veckobaserat så man kunde jobba distans ifrån fritidshuset som ligger 80 mil från kontoret. Perfekt uppkoppling, bra skrivbord/ stol osv. Om jag tar upp detta kommer svaret garanterat bli nej från chef pga. policyn samt orättvist etc. 

Dock är hela lönesystemet orättvist inom myndigheten, så det ordet har jag enormt svårt för. 

Tips på hur göra? Jag vill kunna förena ett bättre liv i perioder som jag har där i kombination med arbete. 

• Svar på tråden Distansarbete
  • Anonym (Alltid på plats)

Men du har ju ett guldläge.
    Ena veckan åker du till stugan onsdag kväll och tillbaka tisdag veckan efter.

• Anonym (Ts)

Fast stugan ligger 80 mil norr om där jag bor. Fjällen 🙂behöver åtminstone minst 10 dagar distans 

• Tukt

Distansarbete är ju en förmån som kom till efter pandemin. Men de allra flesta är tämligen överens om att det påverkar verksamheten negativt. Det här helt enkelt inte rimligt att förvänta sig så mycket av sin arbetsgivare.

• Anonym (C)

1 Fråga chefen
    2 Kombinera med långhelg och semester 
    3 Byt jobb

• Anonym (H)

Du kan ju alltid fråga.
    Har du en riktigt stark ställning och är svår att ersätta har du ett bättre förhandlingsläge, Är det en mer generell tjänst typ handläggning och det finns flera som utför samma arbetsuppgifter blir det svårare. Det är liksom inte arbetsgivarens problem om ditt fritidshus ligger 2 mil eller 80 mil från kontoret. 

Vill du ha mer flexibilitet kan du behöva söka nytt jobb. 

• Anonym (Ts)

Får garanterat bli att byta jobb. Är utredare, men man är ju en siffra i statistiken och lätt utbytbar.  Man önskar det var mer generöst med distansarbete så folk kunde flytta till landsbygden villet hade resulterat i mer skatt till landsbygden, levande landsbbygd osv 

• Anonym (Looooong Island Ice Tea)
    Tukt skrev 2025-11-13 18:00:51 följande:

Distansarbete är ju en förmån som kom till efter pandemin. Men de allra flesta är tämligen överens om att det påverkar verksamheten negativt. Det här helt enkelt inte rimligt att förvänta sig så mycket av sin arbetsgivare.

De allra flesta? Är du full? På en lördagkväll?!?
  • Anonym (Statlig)
    Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 16:39:10 följande:
    Distansarbete

vi tillåts arbeta hemifrån 2 dagar per vecka. Skulle önska det inte var veckobaserat så man kunde jobba distans ifrån fritidshuset som ligger 80 mil från kontoret. Perfekt uppkoppling, bra skrivbord/ stol osv. Om jag tar upp detta kommer svaret garanterat bli nej från chef pga. policyn samt orättvist etc. 

Dock är hela lönesystemet orättvist inom myndigheten, så det ordet har jag enormt svårt för. 

Tips på hur göra? Jag vill kunna förena ett bättre liv i perioder som jag har där i kombination med arbete. 

Anonym (Ts) skrev 2025-11-13 16:39:10 följande:
    Distansarbete

Byt arbetsgivare om du tror att du har bättre lycka på den privata marknaden. Att du inte förstår att du som anställd har skyldigheter och att dina arbetsuppgifter är viktigare än dig är tragiskt. Att tro att man som handläggare/utredare på en statlig myndighet skulle kunna få jobba hemma utan regler då det egentligen är verksamhetens behov som styr. Om du är 80 mil bort och snabbt behöver ställa dig in på arbetet, hur skulle det gå till? 

• Anonym (Ts)

1. Jag tror ingenting, men efter 12 år kan det kanske vara dags att prova något annat. 

2.Vem har sagt att jag inte tror man som anställd har skyldigheter? 
    3. Mitt arbete går rent tekniskt sätt att utföra oavsett geografisk plats samt att jag finns tillgänglig via skype, mail, telefon. 

Det som är bra med staten är semesterdagar, betalda läkarbesök upp till 95kr, ersättning för mediciner, men kass lönepolitik. Nyanställda går in på högre löner och andra halkar efter trots goda resultat osv. 

• Anonym (Ts)

Och ja verksamhetens behov som styr, men under panpandemin fungerade det utmärkt, samt bättre resultat än idag.
    Så ålderdomligt att tvingas vara på kontor när vi pratar AI, ska vara så modernt, digitalt osv, men samtidigt sitta på ett kontor där jag får mindre gjort. Finns garanterat dem som inte klarar arbeta hemma, men så får chefen ta tag i dessa medarbetare. 

Kan en arbetsgivare inte erbjuda bra löner för ett kvalificerat arbete borde dem inse att distansarbete i större utsträckning är väldigt efterfrågat av många

• Anonym (Ts)

Och nej, jag är inte full, dricker sällan alkohol, men det kanske du gör ( long island ice tea)?
    Jag har flertalet vänner inom privata sektorn som jobbat distans innan pandemin. 

I min verksamhet hade vi bäst resultat under pandemin, men sedan kravet att vara mer på kontoret har våra resultat försämrats. 
    Att kunna blörja arbeta tidigt, mindre surr från kollegor och få ner gjort samt träna på lunchen passar iaf mig perfekt! 

• Anonym (mja)
    Tukt skrev 2025-11-13 18:00:51 följande:

Jag både håller med och inte.

Mitt kontor ligger 1.5h från mig. Öppen planlösning med mycket prat, själva arbetsplatserna är inte bra utformade för mig/mitt jobb och efter en dag där har jag ofta ont i axlar och huvud. Även om det finns trevligt folk där så jobbar de inte med samma sak som jag så det blir inga synergieffekter av att komma in. Åker bara in om det händer något särskilt.

Kontoret mitt team tillhör ligger ca 6h från mig. Den fysiska arbetsmiljön är bara marginellt bättre där men de få gångerna jag åker dit är guld värda. Att få träffas fysiskt istället för bara över teams och faktiskt få vara ett team ger SÅ mycket. 

Kontentan av det är att jag får betydligt mycket mer gjort när jag sitter hemma. Skulle gissa på åtminstone en halv gång till så mycket och det beror på att jag dels har lättare att koncentrera mig och dels på att jag kunnat optimera min arbetsplats efter mina behov. MEN jag älskar de få veckor varje år när jag får träffa mitt team fysiskt.

I år kommer det hamna på ca 90% hemifrån vilket jag är rätt nöjd med.
  • Tukt
    Anonym (mja) skrev 2025-11-16 08:54:01 följande:
    Jag både håller med och inte.

Mitt kontor ligger 1.5h från mig. Öppen planlösning med mycket prat, själva arbetsplatserna är inte bra utformade för mig/mitt jobb och efter en dag där har jag ofta ont i axlar och huvud. Även om det finns trevligt folk där så jobbar de inte med samma sak som jag så det blir inga synergieffekter av att komma in. Åker bara in om det händer något särskilt.

Kontoret mitt team tillhör ligger ca 6h från mig. Den fysiska arbetsmiljön är bara marginellt bättre där men de få gångerna jag åker dit är guld värda. Att få träffas fysiskt istället för bara över teams och faktiskt få vara ett team ger SÅ mycket. 

Kontentan av det är att jag får betydligt mycket mer gjort när jag sitter hemma. Skulle gissa på åtminstone en halv gång till så mycket och det beror på att jag dels har lättare att koncentrera mig och dels på att jag kunnat optimera min arbetsplats efter mina behov. MEN jag älskar de få veckor varje år när jag får träffa mitt team fysiskt.

I år kommer det hamna på ca 90% hemifrån vilket jag är rätt nöjd med.
    Så klart svårt att avgöra och jämföra, men ett arbete är sällan bara att få saker gjorda, utan så mycket mer. Skulle det bara handla om att få saker gjorda så kan man ofta outsorca jobbet till Estland eller Filippinerna.
    I vilket fall så kan jag se det lite som ett lyxproblem när man känner sig förfördelad över att man inte kan åka till semesterstugan i minst tio dagar.
Svar på tråden Distansarbete