Inlägg från: Anonym (Klimpen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klimpen)

Tvätt temperatur

Anonym (Wilma) skrev 2025-11-14 15:05:44 följande:

Jag kör det mesta som det står 40 grader på i 60 grader. Tycker inte det blir rent på 40 grader. Har hellre i lite mindre tvättmedel och högre värme än tvärtom. Jag märker att tonåringens t-shirtar inte blir av med svettlukt på 40 grader så då började jag inse att 40 inte tar bort allt. 

All vittvätt i 95 grader - handdukar, lakan och ibland barnets strumpor som blir otroligt smutsiga. 

Vissa enstaka plagg i 30 eller på ylleprogrammet. 

Om man har för lite tvättmedel når inte koncentrationen upp till det som kallas CMC - kritisk micellkoncentration. Vid den koncentrationen bildar komponenterna i tvättmedlet kluster som kan binda fettlöslig smuts. Når man inte upp till cmc fungerar inte tvättmedlet som det ska. 

Å andra sidan mäter man ju inte särskilt exakt och den rekommenderade dosen ligger förmodligen en bra bit över cmc. Men det kan ändå vara bra att känna till. :) 

• Anonym (Klimpen)

I vår familj finns både kvalsterallergi och envisa svampinfektioner, så här går underkläder, strumpor, lakan och handdukar i 60. Resten i 30 eller 40. 

• Anonym (Klimpen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-11-15 12:58:42 följande:
    Har du kläderna på dig i många dagar, låter de ligga eller varför tror du att det finns en massa svamp och bakterier i dina plagg?

Har man nagelsvamp tex finns alltid rester av det i ens strumpor. 

Det växer för övrigt inte bakterier eller svamp i smutsiga kläder som blir liggande (om du inte knölar ner dem svettiga i en plastpåse tex). Det behövs fukt för att sånt ska växa. 

Men jag håller med om att det är onödigt att tvätta allt i 60. Det går åt mer än dubbelt så mycket el i 60 jämfört med 40, så folk skulle spara pengar på att dels inte tvätta så ofta dels tvätta i lägre temperatur. 

• Anonym (Klimpen)
    Anonym (Wilma) skrev 2025-11-17 10:12:32 följande:
    Bingo! 

Med andra ord har jag helt rätt i att tvätta det mesta i 60 grader! Särskilt tonårssonens svettiga t-shirtar! 
    Hm, snarare tvärtom väl? Det står ju att 40 eller 30 oftast räcker. 
Svar på tråden Tvätt temperatur