• Anonym (08)

”Fått till mig”

Hade aldrig i hela mitt liv hört det men nu har jag sett det i flera trådar här. Har för mig att jag har läst det på någons Instagram också.

Typ: Jag hade fått till mig att jag skulle få ärva ett hus men sen fick jag inte det (någon tråd här på Familjeliv). 

Tror jag fattar vad det betyder men tycker det se jätttekonstigt ut 😅 Så jag undrade väl mest var i Sverige det är man säger det? Är det något nytt? 

Jag är från Stockholm men har släkt lite överallt i Sverige från Luleå till Malmö jag har som sagt aldrig någonsin hört en människa säga det i hela mitt liv 😅Men ser det plötsligt i massa trådar här. 

Inget som stör mig haha men var väl mest nyfiken. 

• Svar på tråden ”Fått till mig”
  • Anonym (Sofia)

Jag är från Göteborg och har nog hört det hela livet. Det är inget supervanligt uttryck, dock. 

• Anonym (NollÅttan)

Jag är också Stockholmare och har hört det hela livet..

• Anonym (Hmmm..,,)

Aldrig hört eller läst det uttrycket tror jag?

Något jag stör mig lite på är "jag ska se om jag kan hitta på den..." när man letar efter något. Hitta på betyder just påhitt för mig, inte att hitta något.

Något som stör mig lite mer är "man känner att..." när man egentligen menar JAG känner att...

// Från Stockholm 

• Anonym (J)

En myndighets person sa till mig en gång -Du har fått till dig. 

• Anonym (C)
    Anonym (08) skrev 2025-11-13 19:44:00 följande:
    ?Fått till mig?

Hade aldrig i hela mitt liv hört det men nu har jag sett det i flera trådar här. Har för mig att jag har läst det på någons Instagram också.

Typ: Jag hade fått till mig att jag skulle få ärva ett hus men sen fick jag inte det (någon tråd här på Familjeliv). 

Tror jag fattar vad det betyder men tycker det se jätttekonstigt ut 😅 Så jag undrade väl mest var i Sverige det är man säger det? Är det något nytt? 

Jag är från Stockholm men har släkt lite överallt i Sverige från Luleå till Malmö jag har som sagt aldrig någonsin hört en människa säga det i hela mitt liv 😅Men ser det plötsligt i massa trådar här. 

Inget som stör mig haha men var väl mest nyfiken. 

Har bara hört uttrycket under kanske de senaste 10 åren. Lån från engelskan?
  • Anonym (C)
    Anonym (Hmmm..,,) skrev 2025-11-13 21:07:12 följande:

Aldrig hört eller läst det uttrycket tror jag?

Något jag stör mig lite på är "jag ska se om jag kan hitta på den..." när man letar efter något. Hitta på betyder just påhitt för mig, inte att hitta något.

Något som stör mig lite mer är "man känner att..." när man egentligen menar JAG känner att...

// Från Stockholm 

"hitta på den" teor jag är dialektalt, men är inte säker.
  • Anonym (ABC)

Har aldrig hört det uttrycket. 

• Jemp

Vad bra, då har du fått utöka ditt ordförråd!
    Uppvuxen i Stockholm, tycker inte det är så ovanligt.

• Anonym (Anc)

Ganska behändigt om man inte minns om man hört det, läst det eller om någon sagt det.

• Habbe

När det kan förekomma:
    Regionalt eller dialektalt ? särskilt i vissa delar av Sverige (t.ex. Norrland eller äldre generationer) kan liknande konstruktioner användas.

Informellt eller slarvigt tal ? ibland hör man det i spontana samtal, men det är inte standard.
    Sammanfattning:"Fått till mig" är inte fel, men det är ovanligt och kan uppfattas som lite klumpigt eller icke-standard.
    Bättre alternativ: "fått höra" eller "hört ryktas".
  • Anonym (petimätressen)
    Habbe skrev 2025-11-14 07:41:29 följande:

När det kan förekomma:
    Regionalt eller dialektalt ? särskilt i vissa delar av Sverige (t.ex. Norrland eller äldre generationer) kan liknande konstruktioner användas.

Informellt eller slarvigt tal ? ibland hör man det i spontana samtal, men det är inte standard.
    Sammanfattning:"Fått till mig" är inte fel, men det är ovanligt och kan uppfattas som lite klumpigt eller icke-standard.
    Bättre alternativ: "fått höra" eller "hört ryktas".
    Nej, det har inte samma betydelse eller konnotationer alls.

Fått höra/höra rykten är passivt och inte riktat till personen specifikt.

Att få till sig något är när chefen aktivt rättar en, eller som i ett exempel som gavs ovan där en myndighetsperson säger "du har fått till dig att" för att indikera att just du där har fått information om vad som gäller.

Så används uttrycket i dagligt tal på min arbetsplats, så sent som igår.

"Vi har ju jobbat så här, men igår fick jag till mig av ledningen att vi istället skulle göra Y framöver".
  • Anonym (Stolpe)

Inte helt ovanligt ändå. Kan väl liknas vid att man fått information till sig. 

• Anonym (Öljette)

Jag är från rätt långt söderut i landet och det är ett bekant uttryck för mig, även om jag inte använder det själv. Precis som folk skrivit betyder det att man har fått information om något. 

• Anonym (Eva)

Underligt uttryck som jag bara sett här på FL. 

I SAOB hittar jag endast detta

FÅ TILL SIG0 4 0(ngt vard.) till 5: erhålla (ngt l. ngn) sig tillsänd(t) o. d., mottaga; äv.: få besök av (ngn). (Han) fick .. til sigh en from och Gudfruchtigh Man. Schroderus Os. 1: 795 (1635)Du .. behöfver få till dig en läkare. Fryxell Ber. 5: 103 (1831)?

• Anonym (08)

Tack till er som har svarat.. 

Jag trodde alltså att det kanske var dialektalt och något man säger i en viss del av Sverige men så är det inte alltså? 

För folk har ju sagt i tråden att de har hört det i Stockholm, Göteborg, södra Sverige och Norrland. Är det en specifik grupp eller samhällsklass eller något som säger det då? Eller är det mest på Familjeliv och inget folk brukar säga i verkligheten? 

• Anonym (Sofia)
    Anonym (08) skrev 2025-11-15 10:33:28 följande:

Jag trodde alltså att det kanske var dialektalt och något man säger i en viss del av Sverige men så är det inte alltså? 

För folk har ju sagt i tråden att de har hört det i Stockholm, Göteborg, södra Sverige och Norrland. Är det en specifik grupp eller samhällsklass eller något som säger det då? Eller är det mest på Familjeliv och inget folk brukar säga i verkligheten? 

Jag skulle tro att du faktiskt har hört det fler gånger, men utan att reagera, för man fattar ju av sammanhanget vad det innebär, och det är väldigt vanliga ord. Uttryck som "sila mygg och svälja kameler" kanske man hajar till mer över, liksom... 
    Jag skulle tippa på att det är vanligare bland folk med lite mer utbildning, och svenskt ursprung. Och att det mest förekommer inom yrkeslivet, i sammanhang där någon informerar en om tex. hur ens språk/beteende uppfattas eller hur man bör göra. Det kan också vara en sammanfattning om vad flera personer har uttryckt om en. (typ att man fått till sig att man pratar för mycket, och att man därför nu försöker tänka på det)
  • Anonym (M)
    Anonym (08) skrev 2025-11-15 10:33:28 följande:

Stockholmare här och jag uppfattar det som typisk fluffigt myndighetsspråk. Jag jobbar på en myndighet och hör det uttrycket ofta i lite mer formella sammanhang - på möten snarare än under fikarasten. Min chef använder det till exempel flitigt på möten. 

Det är samma kategori som ?vi ska se över den biten?, alltså myndighetsfluff. 

Jag gillar inte sådana uttryck och tänker direkt på hur någon har fått till sig informationen - mejl, hörsägen, pm eller vad? 

Jag hör det alltså ofta men använder det aldrig. Man behöver inte fluffa till saker i onödan. Här på FL kan det däremot handla om att man inte vill vara för specifik för att förbli anonym och då fyller det ju en funktion. 

Svar på tråden ”Fått till mig”