Inlägg från: Anonym (konstig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstig?)

Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?

Både jag och min man har jobb där nästan alla går ut och äter lunch varje fredag (ibland även nån annan veckodag för min man). Han följer alltid med sina kollegor medan jag väljer att oftast äta matlåda. Detta är inget problem i sig. Vi har våra "egna" pengar som vi använder till såna saker så jag påverkas inte ekonomiskt av det.

Det som däremot påverkar mig är att när barnen eller jag önskar att vi ex. ska köpa pizza eller annan utemat någon gång en fredag eller lördag vill han ALDRIG. Dels tycker han att det är för dyrt dels säger han ofta att han är less på sån mat då "det har blivit så mycket sånt på slutet". Ibland bjuder jag alla, men han har två barn i tonåren sedan tidigare och jag har ett, vilket gör att det känns lite orättvist att jag ska få stå för det. Dessutom har jag mindre pengar kvar varje månad pga studielån + ett annat lån som jag betalar av på sedan tidigare som mina egna pengar ska räcka till. Detta har resulterat i att nu senaste tiden har det bara blivit utemat när jag och mitt barn är ensamma hemma och det känns tråkigt för hans barn vill ju också få käka pizza till middag ibland. 

Jag har försökt att ta upp detta med honom men då tycker han att jag förstör det roliga i att gå ut och äta med kollegorna och att jag inte borde lägga mig i det han betalar själv. Vilket han i sak har rätt i, och det är ju inte där skon klämmer, utan att vi andra hamnar lite i kläm över hans val. Skulle han gå ut en gång i månaden med kollegorna istället för varje vecka hade han ju "sparat ihop" en pizzamiddag för sig och sina barn, så får jag betala för mig och mitt barn.

Vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang? Vill också tillägga att det inte är något jag lägger jättemycket energi på, men vi kom in på det i morse och han blev sur igen. Kanske är det jag som tänker galet, eller så är det han Glad

• Svar på tråden Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?
  • Anonym (konstig?)
    Anonym (Allis) skrev 2025-11-14 07:59:20 följande:

1. Han borde betala utemat för sina barn, i synnerhet om du går på studielån.

2. Jag tycker att han borde varva, kanske 2 gånger/mån ute med kollegorna och 2 ggr hemma, varav en med utemat och en där ni lagar något trevligt ihop.

Men sen kan man ju också äta pizza på lördagar, om det är dödsviktigt att äta ute med kollegorna varje fredag.

På min arbetsplats har folk i princip slutat gå ut på fredagslunch, man tycker inte det är värt priset längre. De enda som gör det är yngre killar som inte pallar laga mat och sen äter mackor på kvällen.

Korrigering på 1, jag har lön nu men betalar av på mitt studielån och ett annat lån. Dessa är sedan innan vi träffades så inget han ska behöva betala på. Han har inga lån sedan tidigare och därmed mer "egna" pengar över. 

Jag har inget emot att bjuda hans barn ibland, när jag känner att jag har råd, men jag vill inte att det ska vara ett krav för att vi alla ska kunna käka pizza nån gång ibland. 

Det har blivit mindre på min arbetsplats också, från början var jag ensam som satt med min matlåda varje fredag, men nu är vi oftast 3-4 st av 15 i alla fall. Av den anledningen du skriver.
  • Anonym (konstig?)

Ser att jag formulerade mig lite otydligt i min TS. Jag är färdigutbildad och betalar av på mitt studielån och ett till lån, men jag har full lön nu.

• Anonym (konstig?)
    Anonym (snål) skrev 2025-11-14 08:26:46 följande:
    Istället för att fokusera på hans luncher så kan du fokusera frågan på det riktiga problemet - familjen, hans barn och er syn å fredagsmys/ extra god helgmat. 

Brukar han vara snål och bara se till sig själv och sina önskemål, eller är det specifikt kring detta med maten? Har han inga pengar över bara för att han äter ute på lunchen, eller handlar det om att han inte vill lägga dem på sina barn? Kan ni ha en gemensam pott med pengar som går till lite sånt här extra för alla i familjen? 
    Ja, jag ska försöka skifta fokus, bra tanke.

Nej, han är oftast inte snål, det är just kring det här det blir ett problem. Han har inte ont om pengar utan tycker helt enkelt att det är en onödig och dyr utgift att lägga pengar på den här typen av middagar. Och att han är less på den typen av mat.
  • Anonym (konstig?)
    Anonym (snål) skrev 2025-11-14 08:26:46 följande:
    Istället för att fokusera på hans luncher så kan du fokusera frågan på det riktiga problemet - familjen, hans barn och er syn å fredagsmys/ extra god helgmat. 

Brukar han vara snål och bara se till sig själv och sina önskemål, eller är det specifikt kring detta med maten? Har han inga pengar över bara för att han äter ute på lunchen, eller handlar det om att han inte vill lägga dem på sina barn? Kan ni ha en gemensam pott med pengar som går till lite sånt här extra för alla i familjen? 
    Glömde detta, bra idé! Ska lägga fram den!
  • Anonym (konstig?)
    Dexter dot com skrev 2025-11-14 08:34:47 följande:

Menar du att om du och barnen vill äta pizza vägrar han betala för sina barns mat?

Typ, när vi föreslår pizzamiddag eller liknande säger han nej. Han är inte sugen och det är för dyrt. Men tydligen är inte utelunch för 150 spänn varje fredag dyrt.
  • Anonym (konstig?)
    Jemp skrev 2025-11-14 08:42:13 följande:

Kan ni boka in pizzakvällar i förväg?

Ja, det skulle man ju kunna göra! Nu blir det oftast spontant när man är trött efter veckan och inte orkar laga mat som förslaget dyker upp.
  • Anonym (konstig?)
    OlleSQ skrev 2025-11-14 08:44:28 följande:

Att äta utelunch med sina kollegor är ju nätverkande, dvs i praktiken en investering. Sen äter man väl sällan pizza när man äter lunch med folket på jobbet, se den här menyn tex för vad man äter till lunch med arbetskamrater: restauranghantverket.se/lunch

Jag vet inte om det tillför så mycket nätverkande när 10 hantverkare som i vanliga fall äter lunchlåda tillsammans och jobbar med varandra på olika jobb förflyttar ätandet från firman till en restaurang.

Jag gissar att du inte jobbar i hantverksbranschen i en mindre stad? På både min och min mans arbetsplats är det 80% av gångerna pizzeria som gäller. Eller så köper man med sig pizza till fikarummet. Nära min arbetsplats finns bara pizzerior och med 30 min lunch hinner man inte byta om för att sätta sig i bilen och åka någon annan stans. Min man har ett mer traditionellt lunchställe nära sitt huvudkontor, men de hamnar ofta också på pizzeria.
  • Anonym (konstig?)
    Agda90 skrev 2025-11-14 09:08:39 följande:

Familjen kommer före kollegorna. Min man hade aldrig sagt nej om våra barn hade velat ha hämtmat någon gång oavsett om han själv hade ätit samma innan eller inte. 
    Sen vet både jag och maken vad våra barn gillar. Ska det bli hämtmat så är det sushi eller asiatiskt så då låter han bli att äta det när/om han äter ute. 

Om din man inte vill ha pizza kan han välja en kebab sallad eller något annat men att förstöra kvällen för hela familjen är bara egoistiskt från hans sida. 

Precis det tycker jag också! Sen behöver man ju inte hämtmat varje vecka med barnen, det blir ju faktiskt en ganska dyr middag med 5 personer. Men att alltid säga nej med hänvisning till att det är dyrt när man själv unnar sig det en gång i veckan tycker jag blir fel.
  • Anonym (konstig?)
    Äpplet4 skrev 2025-11-14 10:03:17 följande:

Jag är lite likadan. Jag vill gärna göra saker med kollegor och ha trevligt. Men jag tycker så mycket om att gå göra mysiga saker med mina barn och familj. Är barnen dessutom tonåringar så kanske det inte är så jättelång tid de antingen inte är hemma på fredag/lördagkväll med familjen eller om ytterligare tid, flyttat hemifrån.

Då vill man ju passa på att göra allt mys man får- :) Så ja, jag håller med dig och tycker din make har ogenerös inställning. Hur man löser det vet jag inte. Han verkar ju inte förstå när du har lagt fram det. 

Men med tonårsbarn själv hemma tänker jag ofta så, att de kan snart ha flyttat hemifrån och då kommer det bli sååå tomt och tyst. Och inte massa skor i hallen, inga väskor, inte hår i handfatet... Irriterande nu men en dag kommer jag sakna det. Så mys när det går och man får. :)

Jag tycker också att det är trevligt att göra saker med mina kollegor men jag tycker inte det är värt pengarna att äta dyr utemat varje fredag tillsammans med dem eftersom vi alltid äter lunch tillsammans ändå. Om jag är sugen kan jag absolut haka på dem ibland, men inte bara för att och inte på bekostnad av att neka mitt/våra barn något.

Håller med dig helt! Mitt barn tar studenten till våren så jag vill passa på att mysa allt jag kan då det inte är så länge kvar innan barnet lämnar familjens vardagsliv :)
  • Anonym (konstig?)
    Anonym (Belle) skrev 2025-11-14 10:10:14 följande:

Jag tycker han gör fel och det har inte direkt med hans uteluncher att göra. Så jäkla dyrt är det inte för honom att köpa 2 pizzor någon gång i månaden till sina barn. Har han det så jäkla knapert får han ta ett extrajobb. Kom igen!

Han verkar bara snål. Jag är allergisk mot snåljåpar. 

Det blir ju han som sätter dem i relation mot varandra när han säger att han inte är sugen för att det blivit så mycket skräpmat på slutet. Det sitter inte i pengarna, jag tror att det sitter i att det inte blir så speciellt för honom att "unna" sig en sån middag då han gör det till lunch så ofta. Då upplevs det för honom som onödiga pengar.
  • Anonym (konstig?)
    Anonym (Judas) skrev 2025-11-14 10:14:56 följande:

Bara för att HAN är less på hämtmat så får ingen annan äta det heller?  

Ingen tvingar honom att äta den maten men han kan ju för bövelen betala för sina barn iallafall så kan han äta gårdagens rester istället.  

Kan han inte tänka sig själv att "idag hoppar jag lunchen så äter vi pizza med familjen ikväll" ?   

Märkligt också att han alltid är less på den maten när du föreslår den men aldrig på jobbet? 

Om du skulle betala hela kalaset en kväll utan att säga något - skulle han glatt då glufsa i sig det? 

Han känns som en snålkuk i sandlåda helt ärligt talat och jag börjar undra om det ligger nåt annat bakom hans gnällande eftersom han tycks gnälla oavsett vad du föreslår för lösning....? 

Nä, det blir ju lite så. Hans svar när jag säger det är att "alla andra går ju ut och äter". Jag menar på att det inte är farligt att äta ensam eller tillsammans med 1-2 kollegor någon gång i månaden heller...

Jo, de gånger jag säger att jag kan betala har han övertalats. Sen ska säga, för rättvisans skull, att han också betalar nån gång emellanåt. 

Det roliga är att nejet kommer oavsett om det är pizza hamburgare eller om barnen vill ha sushi/pokebowl. Det senare är jag säker på att han och hans hantverkarkollegor inte äter till lunch Skrattande
  • Anonym (konstig?)
    OlleSQ skrev 2025-11-14 11:34:56 följande:

Restaurang Hantverket säger väl vad det är för fokus på stället ;)

Men visst det är inte en mindre stad jag är verksam i och det är ju trist att det är lite enahanda där ni bor.

Okej, då hade jag förutfattade meningar. Varken bilderna eller menyn fick det att kännas som ett ställa där skitiga byggjobbare glider in för en lunch... Men det kanske är annorlunda i Sthlm. Vi har bättre lunchrestauranger här också, men där äter bara "kontorsfolk.
  • Anonym (konstig?)
    Anonym (Greta) skrev 2025-11-14 11:00:49 följande:

På sätt och vis blir man lite avis på detta bekymmer... 
    Känner spontant att det är ett galet litet problem och kostar ju föga känslomässigt. Menar inget illa, menar inte heller att klanka ned. Jag fattar att detta ändå gnager i dig. Ta över rodret och gör klart för din man att det blir pizza och att han vackert får finna sig i detta. Sen får han lösa sina luncher som han vill utefter infon. Vem är han att neka er en pizza kväll ? 

Vad säger han om du gör klart hur du känner och att nu är det pizzasallad som gäller nån gång i månaden? Han får vackert betala för sig och sina barn sen kan han gott bjuda dig också. Du kan bjuda alla nån gång emellanåt om det är så noga med kronor och ören.

Nä, det är verkligen inte ett stort problem men jag tycker det är tråkigt och kände att jag behövde kolla av om jag är superlöjlig som stör mig på det ibland :)
  • Anonym (konstig?)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-14 14:36:44 följande:

Glöm hans uteluncher! Dem får han bestämma över själv.

Fokusera på att du vill bjuda alla barnen på pizza emellanåt. Diskutera med honom hur ni ska gå tillväga för att klara det.

Tjänar ni lika mycket och bidrar lika mycket till matkontot? Eller borde han bidra mer än du?

Måste det vara köpepizza? Man kan köpa färdig pizzadeg och hälla på passerad tomat och diverse fyllningar.

Jag vill inte bjuda att det ska vara ett krav på att jag ska bjuda alla barnen för att även HANS barn ska få äta hämtmat någon gång emellanåt.

Han bidrar, efter lite diskussioner, lite mer till matkontot då han och hans två tonåringar äter betydligt mycket mer än vad jag och min tonåring gör. Vi tjänar snudd på lika, skiljer ett par tusenlappar bara.

Nej, det måste det väl inte, men de dagar det inte är planerat för pizza och man är dyngless när man kommer hem vill man inte ha det extra momentet att först gå och köpa ingredienser och sen tillaga dem. Plus att barnen tycker att det känns lite lyxigt att få köpemat ibland.
  • Anonym (konstig?)
    Tow2Mater skrev 2025-11-14 18:11:10 följande:
    Ha ha, bästa förslaget!

TS, beställ du pizza för gemensamma pengar och låt inte hans nej styra över ditt och barnens gemensamma ja.
    Ja, kanske får börja göra det 😅
Svar på tråden Åsikter om min mans uteluncher - är jag helt fel ute?