• Anonym (nybörjare)

Berätta allt om ert julpynt!

Berätta för en julnybörjare! Vad har ni för julpynt? Var har ni fått det ifrån? Var sätter ni sakerna? När pyntar ni? När plockar ni undan pyntet igen? Ja, allt, helt enkelt!

• Svar på tråden Berätta allt om ert julpynt!
  • Anonym (lite)
    Anonym (nybörjare) skrev 2025-11-14 13:06:48 följande:
    Berätta allt om ert julpynt!

Berätta för en julnybörjare! Vad har ni för julpynt? Var har ni fått det ifrån? Var sätter ni sakerna? När pyntar ni? När plockar ni undan pyntet igen? Ja, allt, helt enkelt!

Vi har adventstpynt (ljusstakar och stjärnor med lampor till fönstren) och sån ljusstake där man tänder ett ljus i taget. Det pyntet kommer fram i samband med första advent, i bästa fall redan på lördagen.

Julpyntet, mer röda grejer, tomtar, granpynt och sånt tar vi fram när granen tas in. Vi har alltid riktig gran och den tas in några dagar innan julafton. Då kläs granen och allt annat pynt ställs fram. Vi pyntar bara med julsakerna i kök och vardagsrum samt krans på dörren. Ingen på övervåningen där sovrummen är (där finns dock adventssaker).

Pyntet är köpt eller fått i omgångar. En stor del är köpt på IKEA när vi flyttade till huset och köpte mycket på en gång. Sen är vi kompletterat, fått, barnen har gjort och så vidare. 

Garnen och jylpyntet tas bort strax efter nyår, senast trettonhelgen.

Adventspyntet tas bort i slutet av januari.
  • Anonym (Linda)

Jag som fått uppfinna julen på nytt av olika orsaker har skapat egna rutiner och traditioner på hur jag vill ha julen. Jag har noll referensramar att utgå ifrån.  

Jag har med åren samlat på mig olika julsaker och pynt . Köpt någon duk på rea, hittat julstjärna på Ikea,  köpt på loppis och secondhand.  Nytt ibland . Fått i present.  Osv. Samlat på mig helt enkelt. 

Jag tar fram allt första advent och pyntar vartefter jag plockar upp kartonger. Det får  ta den tid det tar.  Ibland tar jag inte fram allt utan bara pyntar vissa rum . Ibland är jag sugen på nåt nytt och köper nytt och det gamla kastas. 

Men ungefär så blir det först julstjärnor,  adventsljusstake,  ljusslingor,  och ljusstakar med riktiga ljus .. Sen blir det påfyllning av tomtar, dukar och annat pynt. Sen kommer granen med alla kulor, glitter , änglar och pynt.  

• Anonym (Julglädje)

Till första advent tar jag fram adventsstakar/-stjärnor och byter gardiner i köket. Jag köper eller gör en krans till dörren som också sätts upp till första advent. Jag har några ärvda saker som också åker fram då, som snöflingor i glas som ska hänga i ett fönster, en liten kyrka med ljus i och några domherrar i porslin. 

Ungefär runt lucia (det beror på hur veckodagarna ligger, det brukar bli helgen före eller efter den 13:e om det inte infaller på en helg) tar jag fram juldukar, sätter granris i en kruka i hallen och pyntar lite till, jag har bl.a. en ärvd julkrubba, ljusstakar, riktigt gamla figuriner i form av tomtar och en del annat. Jag brukar också köpa en eller ett par julgrupper att ha på matbordet i köket och soffbordet i vardagsrummet. Det kanske låter som mycket pynt, men vi har stort hus och det blir inte så jättemycket pynt när jag ställer ut det i huset. 

Någonstans mellan den 19:e till 23:e (även det beror på hur veckodagarna ligger) tar vi in julgranen och klär den. 

Jag städar bort allt till trettonhelgen. Julgranen börjar se ledsen ut ungefär då, jag tycker att det är alldeles för lång tid att ha den kvar ända till tjugondag knut, och när granen åker ut kan jag lika gärna ta ned allt annat julpynt också. 

• Virriga Vera

Har köpt julpynt under många år, har bytt ut en hel del mot nya saker och har inte allt uppe. Adventsstakar och stjärnor kommer upp i helgen till 1:a advent. Sedan pyntar jag huset 3:e advent och granen kommer upp dagen innan julafton. Gran +pynt plockas ner dagen innan nyår om vi ska ha gäster annars åker det ner 1:a veckan i januari och adventsstakar+ stjärnor tar jag ner i slutet av januari.

• Anonym (H)

Adventsljustakar och stjärnor sätts upp till första advent, julpyntet kommer fram dagarna strax före julen. Har inte så mycket julpynt, köpt när jag hittat nåt fint, ofta på rea.

• Anonym (nybörjare)

Tack så jättemycket för svar. Bra med uppslag.

Bi ska åka och handla lite grejer till hushållet i helgen, och det finns en second hand i området som är öppet ett par timmar bara. Brukar det finnas fina julsaker på second hand? Är det värt att prioritera att hinna dit? De har bara öppet två timmar.

• Anonym (Bougie)

Jag slog sönder ett antal gamla glasklulor som barn, och för att kompensera det har jag som vuxen samlat på nya. De ska vara guld/gröna/röda sa jag först, fast det har kommit in någon enstaka blå också

En enda glaskula får jag köpa när jag är på en resa, och det går oftast att hitta en julaffär när man är ute i Europa. Så jag har ett gäng kulor från Harrods i London, och sen kulor från t.ex. Edinburgh, Salzburg, Berlin, Marseille, Aten, Kreta,  Barcelona, Petersburg, Genua, Paris, Köpenhamn, Prag, Dubrovnik osv.

Det är roligt att packa upp dem varje år och påminnas om våra resor.

Jag är dock ganska smarsmakad med jul. Elljusstakar, julgran, brickor med julljus samt några få prydnader som dyker fram och mina tre juldukar, det räcker inomhus. Sen har vi en uteslinga till balkongen och därmed är julen färdig. 

• Anonym (Jul e kul)

Jag tar fram adventsljusstaken och adventsstjärnor första advent eller lördagen. Har även någon ljusslinga som åker upp då. En röd duk på köksbordet. 

runt Lucia plockar vi upp julgranen. Har gått över till plast pallar inte med granbarr överallt hahaha. Ev nån tomte kan få komma med upp då. 

sen plockar jag bort allt efter nyår för då har jag tröttnat på skiten hahah. Det mesta av vårat julpynt köpte vi nytt å uppdaterade när jag och sambon flyttade i hop för 3 år sedan. Köpte de mesta på rusta, de har fina saker tycker jag. Matchar julstjärnorna med resten av vår inredning så de är inte så traditionell röda saker men mycket mörk grönt. 

Svar på tråden Berätta allt om ert julpynt!