Inlägg från: Anonym (Julglädje) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julglädje)

Berätta allt om ert julpynt!

Till första advent tar jag fram adventsstakar/-stjärnor och byter gardiner i köket. Jag köper eller gör en krans till dörren som också sätts upp till första advent. Jag har några ärvda saker som också åker fram då, som snöflingor i glas som ska hänga i ett fönster, en liten kyrka med ljus i och några domherrar i porslin. 

Ungefär runt lucia (det beror på hur veckodagarna ligger, det brukar bli helgen före eller efter den 13:e om det inte infaller på en helg) tar jag fram juldukar, sätter granris i en kruka i hallen och pyntar lite till, jag har bl.a. en ärvd julkrubba, ljusstakar, riktigt gamla figuriner i form av tomtar och en del annat. Jag brukar också köpa en eller ett par julgrupper att ha på matbordet i köket och soffbordet i vardagsrummet. Det kanske låter som mycket pynt, men vi har stort hus och det blir inte så jättemycket pynt när jag ställer ut det i huset. 

Någonstans mellan den 19:e till 23:e (även det beror på hur veckodagarna ligger) tar vi in julgranen och klär den. 

Jag städar bort allt till trettonhelgen. Julgranen börjar se ledsen ut ungefär då, jag tycker att det är alldeles för lång tid att ha den kvar ända till tjugondag knut, och när granen åker ut kan jag lika gärna ta ned allt annat julpynt också. 

Svar på tråden Berätta allt om ert julpynt!